Baby 4 mnd in aanraking met koortslip

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik maak mij zorgen en ben daarom even op zoek naar ervaringen van anderen.</p><p>Mijn zoontje wordt zondag 4 maanden. Gisteren is iemand op visite geweest die hem veelvuldig heeft lopen knuffelen. Pas na een tijdje kwam ik erachter dat ze een koortslip had. Zelf was ze niet op de hoogte van het gevaar wat dit kan aanbrengen bij baby's, anders was ze uiteraard niet gekomen. Ze had de koortslip net 2 dagen dus nog niet ingedroogd. Ik heb meteen de huisarts gebeld en die gaf aan dat ik niets kon doen. We moeten bellen zodra hij koorts krijgt. Dat afwachten breekt me op momenteel, omdat ik overal lees dat de incubatietijd 2 tot 12 dagen is! Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt? Ben benieuwd hoe dit bij jullie kindje os verlopen.</p><p> </p><p> </p>

Toen mijn zoon 1 maand was kreeg mijn vriend gordelroos, dit is ook een variant van het herpes virus. Ik was ook panisch moet ik zeggen maar de ha zei toen dat de baby vaak antistoffen heeft meegekregen via de moeder ook al heb je zelf nooit een koortslip gehad. Je bent er waarschijnlijk toch mee in aanraking geweest. Daarnaast is het vooral echt gevaarlijk voor baby's onder de 1 maanden zoals op thuisarts.nl vermeld word. Met 4 maanden zit je er al ruim boven gelukkig. En je weet nu dat hij in aanraking is geweest met, dus als hij symptomen krijgt kunnen ze meteen starten met de juiste behandeling. Hopelijk valt het allemaal mee maar snap je angst heel goed! 

Wat een schrikken! Wat heeft ze allemaal gedaan qua knuffelen? Gewoon op schoot en lekker vastgehouden of de baby tegen haar gezicht aan gehad? Besmetting treedt op als de baby in contact geweest is met vocht uit de blaasjes van de koortslip.
Misschien kun je navragen of er kusjes uitgedeeld zijn en er contact tussen mond/gezicht of gezicht-gezicht geweest is?

Ik snap dat je er erg van geschrokken bent en vind het ook heel onverantwoordelijk van de visite. Ik heb zelf ook wel eens een koortslip en toen mijn kleintje 4 maanden was was het helaas ook zo ver. Ik heb goed opgelet dat ik hem niet kuste en extra veel mijn handen gewassen maar ik heb hem uiteraard wel gewoon opgepakt en geknuffeld. Zolang een kindje niet in aanraking komt met het vocht uit de blaasjes hoef je niet bang te zijn. 

Bedankt voor jullie reacties!! Volgens mij heeft ze vooral geknuffeld en niet gekust, dus hopelijk is hij niet in aanraking gekomen met het vocht! En mocht dat wel zo zijn dan hoop ik dat hij voldoende antistoffen heeft gekregen. Ikzelf heb nooit een koortslip gehad maar ook dan kun je de antistoffen doorgeven als het goed is. Ik tel de dagen dus maar af in de hoop dat hij geen symptomen krijgt!! 

Terug
Bovenaan