Baby 4 mnd oud, gaat automatisch op haar zij liggen met slapen. Wat moet ik doen

<p>Hoi Dames en Heren. </p><p>Mijn kleine diva van vier maanden oud, draait sinds kort op haar zij. Dit doet ze zelf, ik heb haar altijd op haar rugje laten slapen.</p><p>Ze kan gelukkig nog niet zelfstandig op haar buik gaan liggen maar ik vind het wel super eng dat ze zelfstandig op haar zij kan draaien. Ik leg haar constant terug op haar rug maar mevrouwtje ligt binnen enkele seconde weer op haar zij.</p><p>Ik ben meteen gaan stoppen met inbakeren. Wat kan ik doen? Ze heeft ook sinds een week uitgevonden dat ze met haar benen via de zijkant van haar wiegje kan breakdancen. Ligt altijd verticaal in bedje. ? dus inbakeren lijkt me geen optie. </p><p>Help? </p><p>Mama van Winterje.</p>

Je mag er vanuit gaan dat als een kindje zelf op de buik kan draaien, ze ook sterk genoeg zijn in hun nekje. (Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.) Inbakeren is niet handig, met een buikslaper, goed dat je daarmee gestopt bent. 
Terug draaien heeft geen zin, ook niet als ze dalijk wel op haar buik terrecht komt, ze gaan toch liggen zoals ze het lekkerst liggen. 
Je kan evt wat vaker gaan kijken, misschien stelt het je gerust als je ziet dat ze haar hoofdje goed weg draait. :)

Lijkt me allemaal geen punt.. mijn dochter ligt sinds ze een maand of 3 was op dr buik te slapen, kon wel haar hoofd optillen en draaien. Op de zij is toch prima? En op de buik is ook geen issue als je kind sterk genoeg is om het hoofd zelf te verplaatsen meen ik.. wel slim om inbakeren te stoppen ja

Heb je aerosleep? Mijn dochter is bijna 3 maanden. Slaapt altijd op de buik. We hebben een sensormatje onder het matras en als er 20 sec geen ademhaling is geconstateerd gaat er alarm af. Tot nu toe alleen nog loos alarm gehad omdat ze was gaan verliggen. Maar liever loos alarm natuurlijk. Toch vind het nog altjjd raar dat wiegendood wordt gelinkt aan buikslapen want wiegendood is onbekende oorzaak en als het door verstikking zou komen is dat wel een oorzaak.
Ook is het zo dat buikslapen bij sommige kindjes gevaarlijk kan zijn omdat ze geen signaaltje krijgen wanneer adem stopt. Misschien je kindje keer observeren en kijken of ze haar gezicht uit het matras draait als ze er toevallig even in ligt met haar gezicht. En als ze zelf zo draait lijkt het me niet gevaarlijk? Ze kan ook terugdraaien?

Ik zou haar ook gewoon zo laten liggen, het heeft geen zin om haar te draaien als ze zelf binnen een paar minuten weer terug draait. 
Het overigens zo dat de frequentie van wiegendood zo'n 85% is afgenomen sinds 1986 door verschillende dingen af te raden (wiegendoodprotocol), waaronder in buiklig slapen als ze nog niet zelf kunnen rollen, dekbedgebruik etc. 

Ik zou haar ook laten liggen. Blijkbaar vindt ze dat toch echt een hele fijne slaappositie! Met 4 maand oud moet ze echt al meer dan voldoende kracht in haar nek hebben om haar hoofd zelf te verleggen. Onze zoon mocht eigenlijk niet op de buik slapen volgens alle adviezen, maar anders sliep hij niet. Kon vanaf 8 weken al zijn eigen hoofd optillen en verleggen, dus hij sliep vanaf 8 weken al op de buik. In mijn verlof had ik hem bijna altijd in de kamer liggen zodat ik hem in de gaten kon houden, maar is echt nooit fout gegaan. Daarnaast heeft hij een hele periode gehad dat hij zich omdraaide in zijn slaap, maar dan horizontaal: dus hij lag met z'n voeten waar z'n hoofd hoorde te liggen. Blijkbaar lag dat toen ook prettiger, haha. Heeft ie maar een paar weken gedaan en toen is ie vanzelf weer terug gaan draaien. Zolang ze niet vast zit of er geen last van heeft, zou ik haar lekker haar ding laten doen ;)

Terug
Bovenaan