Baby 4 mnd slaapt ineens niet meer overdag

<div class="html-content text-body-2 topic-content" style="caret-color: #000000; color: #000000; font-style: inherit; font-variant-caps: inherit; -webkit-text-size-adjust: auto; box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; font-family: 'Open Sans'; font-stretch: inherit; line-height: 24px; vertical-align: baseline; white-space: pre-wrap; word-break: break-word;" data-v-d4376cee="" data-v-27782250="">Hey mamas! Mijn zoontje is 4 maanden en een fantastisch lief, vrolijk kereltje. Snachts slaapt hij heel goed, wel nachtvoeding maar dat is helemaal prima, hoort erbij. Hij slaapt dan ook altijd zo weer in na z’n flesje. Hij slaapt bij ons in de cosleeper. Overdag is het een ander verhaal. Hij slaapt Overdag in een bedje op z’n eigen kamertje. Tot een week of 10 sliep hij overdag geweldig. Altijd dutjes van 1,5 a 2 uur maar na 10 weken werd dat minder, constant maar 45 minuten met soms een uitschieter van 1 a 2 uurtjes. we konden hem vaak na 1 cyclus wel weer in slaap krijgen, zij het op de arm of in de draagzak. Hij viel die eerste cyclus altijd goed zelf in slaap. Dus eigenlijk ook prima. Zeker in vergelijking met nu haha! Nu zijn het dutjes van ongeveer 20 minuten? Als dat het al is. Zelf in slaap vallen is veeeel lastiger en hij wil eigenlijk alleen nog maar dutjes op mij doen ? heerlijk maar wel wat onpraktisch en vraag me af of ik hem nu geen verkeerde dingen aanleer. Sprong 4 zouden we zo ongeveer wel uit moeten zijn. We maken kamertje donker, white noise, slaapRitueel al die dingen. Inbakeren niet meer want hij rolt om van buik naar rug en bijna ook andersom. Het gekke is, op de crèche slaapt hij zo 1 a 1,5 uur 3 x per dag ?super natuurlijk maar wel gek dat dat thuis niet lukt. Herkent iemand dit? Tips? Ik heb het idee dat ik iets “verkeerd” doe maar ff geen idee wat..</div><p> </p><div class="card-info flex centered-children" style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: inherit; font-style: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit; letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-tap-highlight-color: rgba(26, 26, 26, 0.3); -webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration: none; box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; margin: 15px 0px; padding: 0px; border: 0px; font-size: inherit; font-stretch: inherit; line-height: inherit; vertical-align: baseline; display: flex; align-items: center;" data-v-27782250=""> </div>

Hi hoi.. Ja rond dat termijn was dat voor mij wel herkenbaar.

Kon duidelijk merken dat hij in de sprong zat van het overschakelen naar zelf door slapen , hij werd standaard 30/45 later wakker.. Toen begonnen met zsm speen erin en toen sliep hij weer 30 minuten door..

Toen brak er hier ook een moment aan dat hij overdag alleen in slaap kon vallen tegen mijn borst aan.. Ik heb dat gewoon gedaan, hij viel tegen mijn borst aan in slaap en toen weggelegd in de kinderwagen bak beneden.. Daar sliep hij dan heerlijk een tijd in door.. Ik dacht soort zoeken naar geborgenheid en met ons geluid op de achtergrond sliep hij heerlijk door..

Hij is er niet aan gewend geraakt, soms probeer ik het nog wel eens lekker tegen mij aan omdat het gewoon heerlijk is hij vindt het zelf even lekker maar drukt zichzelf na een tijdje naar achter ?.. Hij valt nu overdag het liefste in de wipstoel beneden in slaap en dan slaapt hij s ochtends 45 minuten en s middags 1.5 uur.. S nachts vanaf moment 1 altijd goed in eigen bedje geslapen.. Hij is inmiddels bijna 8 maand.

Met 4 maanden maken ze een slaapregressie door. Even googlen. 
Het verschil tussen thuis en de opvang merkten we hier ook heel lang. Op de opvang had ze gewoon veel meer prikkels, het is een alerte meid die alles mee wil maken. Daarnaast was mamma niet in de buurt, dus het gemis ook minder sterk. Heel lang bleef het eigenlijk zo dat ze daar langere slaapjes deed en thuis 45 min per keer. Hooguit een keer 1,5 uur. Rond 10 maanden dacht ik... Zou het kunnen dat we haar te beschermd opvoeden? Vaak hoor je bij slaapproblemen over overprikkeling en te weinig slaap. Maar ik zat op het goede spoor. Wij zijn van nature rustige mensen en niet supersociaal. Dus ze zag weinig visite, ging enkel mee op wandelingetjes in de buurt, even naar de winkel oid, thuis veel structuur en routine. 
Ik had een skipak gekocht en was begonnen met uitstapjes. Mee naar de kinderboerderij, speeltuin, markt etc. Waar het kon ook even tijgeren of kruipen. In het bos alles voelen en ervaren. En voila. Ook thuis het middagslaapje lang! 
Nu is ze 19 maanden. Sinds ze kan lopen en praten is ze tussen de middag heeeeel moe. De nachten gaan nog steeds matig en altijd vroeg op. Dus als ze dan 12 uur eindelijk op bed ligt is ze zo weg en slaapt ze 2-3 uur. Ook op de opvang. Dat ligt nu meer gelijk. Maar lopen/praten heeft haar wereld veel uitdagender gemaakt en ook dat had vooral positieve effecten op slaap. Behalve dan de weken dat ze het net door had haha! Sprongetje. 
Kijk vooral naar je kindje. Op deze leeftijd is korte slaapjes en het niet in zn eigen bedje willen slapen heel normaal. Ook dat het anders gaat op de opvang. Wacht ook zeker deze maand nog even af vanwege de regressie. Maar misschien heb jij er ook wel zoeen die het gewoon aan kan. Genoeg heeft aan minder slaap.

Terug
Bovenaan