Baby 4 mnd slaapt vrijwel nergens, oververmoeid ondanks regelmaat

<p>Hoi allemaal,</p><p>Hopelijk kunnen jullie hulp bieden bij de slaapproblemen van ons zoontje van 4 mnd, geboren met 36 weken en echt prematuur in gedrag (schrikachtig, weinig prikkels, traag met mijlpalen). Hij heeft last van reflux maar het stoort hem minder dan de begintijd dus daar lijkt het probleem niet te liggen.</p><p>Hij slaapt al sinds maand 2 moeilijk, en we zijn nu op het punt dat we niet meer weten hoe we het kunnen verbeteren. Vooral overdag kan hij niet slapen. Als hij wakker is lacht hij wat af, en is hij tevreden.</p><p>Overdag slaapt hij met veel moeite in zijn bedje max 45 minuten, soms ook maar 20. Dan is hij wakker en komt niet meer in slaap. Hij huilt niet per se, maar kan gerust een uur wakker blijven in bed.</p><p>Inmiddels is het bed de enige plek waar hij een beetje slaapt: in de Maxi-Cosi, kinderwagen, wieg blijft hij wakker. In de draagzak (ergobaby) slaapt hij na een half uur huilen/krijsen vaak wel, soms niet. Ook dan vaak na 30 min wakker. </p><p>De nachten gingen een tijdje goed, maar sinds een paar dagen krijst hij meer dan 2 uur voor hij in slaap valt (20.30) en is hij niet te troosten. Slaapt onrustig, veel woelen en meldt zich om de 2-3 uur, (waar hij eerst tussen 20u en 7u zich vaak 1x meldde rond 3 uur voor voeding) niet altijd met honger, soms zuigbehoefte want de speen is vaak genoeg. Valt dan wel meteen in slaap. Volgens mij slaapt hij niet diep, s ochtends is hij minder alert dan eerst.</p><p>Wat doen we al:</p><p>-Ritme aanhouden van voeden spelen slapen en vaste rituelen</p><p>- donkere kamer</p><p>- in bed leggen bij eerste gaapje / vermoeidheid, vaak al na 30 min</p><p>- er bij blijven om hem in slaap te helpen, ook om speen weer terug te stoppen.</p><p>- we wiegen hem niet in slaap, alleen voor troost. Dat lukt ook niet, hij slaapt niet bij ons in de armen.</p><p>- hij was ingebakerd maar woelde zich los, nu proberen we slaapzak met sokjes over zijn handen tegen het sabbelen. Daar wordt hij alleen maar wakker van ;)</p><p>- bed staat schuin ivm reflux en hij wordt gestut met krukken (koude).</p><p>We zijn vooral op zoek naar manieren om hem overdag te laten slapen, in bed is het best, maar als hij überhaupt slaapt is het al fijn. We merken dat hij het echt nodig heeft maar het lukt hem niet. En hij valt dus ook nergens anders in slaap... (We zouden met liefde uren rijden als hij in de auto wel zou slapen).</p><p>Hebben jullie tips? We willen hem niet laten huilen als dat niet hoeft.</p>
 
Jeetje wat heftig... deels ook herkenbaar... onze kleine man is met 37 weken geboren en ik heb tijdens mijn zwangerschap in een heftige burn-out gezeten... onze kleine man was altijd heel gespannen en kregen we ook altijd lastig in slaap. Nog steeds doet hij vaak een dutje van 45 minuten per keer (hij is nu 10 maanden), maar in het begin was het inderdaad vaak ook korter.
Wij hebben tips van de fysio gekregen (die ons in eerste instantie hielp voor een voorkeurshouding, maar later vooral om te leren ontspannen en in slaap te komen. 
Allereerst een tip, heb je iets met witte ruis op de slaapkamer staan? Wij hebben nu een luchtbevochtiger staan die zoemt en wat druppelt en meneer slaapt veel makkelijker en sneller in.
Rond de leeftijd van 4 maanden kon onze kleine man zich totaal niet kalmeren als hij huilde, wij waren ook van mening dat hij ons op die leeftijd ook gewoon nodig had, dus wij lieten hem nooit alleen huilen.
Een tip die de fysio ons gaf: eerst laten wennen aan zijn donkere kamer, samen rondjes lopen, kalmerend praten, al het kalmerende wat voor je kindje werkt doen, totdat hij lekker ontspannen is. Ook moesten wij goed letten op de slaapsignalen, zodat hij niet te laat naar bed ging, een oververmoeid kind kan bijna niet meer in slaap komen
Dan in bed leggen en hand op de borst, met lichte druk, voor een geborgen gevoel. Ga gewoon op een stoeltje naast het bedje zitten en ontspan je.
Als hij huilt, geef het huiltje een cijfer, dan merk je dat het afneemt, omdat je het huilen steeds een cijfer blijft geven. Zo blijf je zelf kalm en kun je je blijven focussen op ontspanning.
Pas als je kleine helemaal ontspannen is, ga je weg van de kamer.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ik hoor graag of het helpt ?
 
Wat bij ons ook hielp was de puckababy piep en daarna de mini. Dat is een inbakerslaapzak. Loswoelen is er dan niet meer bij en op de handen sabbelen en overstrekken is praktisch onmogelijk. Wij hadden ook een heel erg gespannen baby en dat hielp echt bij het slapen. Daarnaast inderdaad een vast ritme hanteren en heel goed op de vermoeidheids signalen letten maar dat doen jullie zo te zien al heel goed!
 
Dank voor de reacties!
We proberen inderdaad hem te laten wennen voor we hem wegleggen, dat lijkt wel iets te werken. 
Ruis hadden we wel een tijdje maar dat leek niet veel te doen. Maar ik sta nu bij de afzuigkap want daar viel hij vandaag en gisteren wel bij in slaap in de draagzak, dus wellicht de moeite van het proberen waard! 
Gebruik(te) je ook een speen? Wij meestal wel, daar wordt hij rustig van maar als hij hem verliest is het meestal gedaan met zijn slaap :/
We blijven nu meestal zitten uit voorzorg, maar weglopen kan zonder speen iets makkelijker (en is voor ons veel meer ontspannen natuurlijk)
Liesle, hoe lang kan zo'n inbakerzak? We zijn een beetje bang dat hij daar aan went en meteen weer eruit moet ivm rollen.
 
Misschien niet heel passend bij het zelf in slapen laten vallen o.i.d., maar in het begin zat ik regelmatig met baby op de arm in een schommelstoel te schommelen en ging ik zelf een liedje zingen (hier was het altijd Acda en de Munnik ?, daar werd ik zelf wel relaxed van). 
Uiteindelijk viel ze dan in slaap en als ze diep sliep, kon ik er wegleggen
 
De puckababy mini heeft ritsjes zodat je een voor een de armen eruit kunt laten. Dus bijvoorbeeld een tijd met een arm uit de slaapzak en een arm er in. Zo kun je het afbouwen als ze met rollen lijken te beginnen. Ik geloof dat de mini voor tot 6 maanden is. Je hebt ook nog een slaapxak van Fedde en Kees waarbij de mouwen met ritsjes aan het lijfje vastzitten, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. 
 
Oh ik wilde deze topic openen, maar heb precies het zelfde probleem...
Als ik 1x in de week naar mijn moeder ga blijf ik er heel lang tot een uur of 10.
Als we er zijn drinkt die heel moeilijk en slaapt die dus ook erg weinig. mijn zoontje is nu 5maandjes oud bijna 6, maar heb geen idee wat ik moet doen.
Mijn baby is dus ook geen baby die iets laat merken.. geen geschreeuw geen gehuil.. alleen als die oververmoeid zou zijn maar dat is die eigenlijk nooit. 
 
Iemand enige tipssss? zou echt welkom zijn
 
 
Terug
Bovenaan