Baby 4 weken drinkt veel

Hoi allemaal,

Wij hebben een dochter van inmiddels vandaag precies een maand oud. Al sinds de geboorte is ze een “grote eter”. Ik ben begonnen met borstvoeding geven, maar ze wilde zoveel dat ik het niet aangemaakt kreeg. Bij mijn zoontje lukte de borstvoeding ook al niet helaas en ook nu is het me niet gelukt. Na 3 weken non stop aanleggen en er nog extra bij kolven zijn we overgestapt op flesvoeding. De borstvoeding wilde ik langzaam afbouwen, maar binnen 6 dagen was mijn aanmaak gestopt, dus zaten we volledig over op de fles.

Volgens de verpakking en het consultatiebureau zou mijn dochter op basis van haar gewicht (bijna 4100 gram) 5 flesjes van 165 cc per dag mogen. Dit zou uitkomen op 825 cc. Echter drinkt zij gemiddeld op een dag rond de 1000 cc. Ze heeft de nodige babyvetjes, maar ik ben in de veronderstelling dat ze die er vanzelf wel weer afloopt als ze straks groter is. Wanneer ze honger heeft is er geen land mee te bezeilen en kan ze alleen maar huilen. Het gaat dan tegen mijn moedergevoel in om haar honger te laten lijden tot de volgende voeding.
Ze drinkt ook niet altijd alles in 1x op. Ze drinkt gemiddeld 9 a 10 keer op een dag. De ene keer (vooral ‘s avonds en ‘s nachts) drinkt ze grote flesjes en in de ochtend en middag klustert ze wat meer en zijn het steeds kleine beetjes.

Heeft er iemand ervaring met een hongerige baby en dat ze zo vaak drinkt op een dag? Ik heb al contact gehad met het cb en die zeggen dat ze eigenlijk echt naar de 825 cc per dag moet ivm overgewicht. Maar goed, dat is makkelijk praten als je niet degene bent die vervolgens 2 uur lang met een huilende baby zit omdat ze honger heeft. We hebben ook nog een zoontje van 2.5 dus ik wil ook niet alleen maar heel de dag met zijn zusje bezig zijn. Wanneer je haar geeft zoveel ze wilt is het een tevreden baby.
 
Eerlijk, ik zou je eigen gevoel volgen. Je zegt dat ze goed verzadigd is door haar die hoeveelheid te geven. Als je borstvoeding geeft weet je ook niet hoeveel ze binnen krijgen. En dan zou het ineens wel mogen. En ik vind 4100gr voor 4 weken helemaal niet gek klinken (weet niet hoeveel ze woog bij de geboorte). Elke baby heeft vetjes. Zolang ze haar eigen curve volgt zou ik het lekker aanhouden. Wij kwamen soms weleens boven de 1L uit terwijl overal staat dat dat niet zou mogen. Maar je gaat zelf ook geen honger lijden als je trek hebt toch?
 
Het kan verborgen reflux zijn. Dan helpt drinken in eerste instantie tegen het maagzuur. Maar een te volle maag veroorzaakt het ook.
Maar 1 borst per uur (kan ook 2 uur zijn, maar even googlen.) Aanbieden.
Daarna weer de andere natuurlijk. Dan kan hij wel vaak drinken, en krijgt hij toch minder binnen.
 
Het kan verborgen reflux zijn. Dan helpt drinken in eerste instantie tegen het maagzuur. Maar een te volle maag veroorzaakt het ook.
Maar 1 borst per uur (kan ook 2 uur zijn, maar even googlen.) Aanbieden.
Daarna weer de andere natuurlijk. Dan kan hij wel vaak drinken, en krijgt hij toch minder binnen.
Ze schrijft dat ze flesvoeding geeft. En bij verborgen reflux zou je wel wat andere klachten ook verwachten, aangezien ze schrijft dat het een tevreden baby is zolang ze geen honger heeft
 
Ach dat van die flesvoeding had ik inderdaad gemist.
Maar als het kind genetisch voorbestemd is om lang te worden, heeft het eventueel ook meer dan gemiddeld voeding nodig. Is 1 van jullie (de biologische ouders) zelf lang?
Onder de 4 maanden kan je een baby niet verwennen, geeft het alleen aan wat het nodig heeft. (Of bij verborgen reflux een verdraaide versie daarvan.)
Dus geef hem wat hij nodig heeft.
 
Mijn dochter nu 7 maanden is ook een goede eter. Bij het CB hebben ze al meermaals een hartverzakking gehad als ik zei wat ze at haha. Elke keer het commentaar dat ze teveel eet en anders moet blabla. Het is heel simpel. Als je kindje honger heeft geef je het eten. Mijn dochter zette het in die tijd echt op een krijsen. Eerst checkte ik altijd alles af of het echt wel honger was. Om vervolgens gewoon lekker mijn gekolfde melk en uiteindelijk werd dit kunstvoeding te geven. Ik denk altijd als ik honger heb ga ik ook eten, waarom zou mijn kindje dat dan niet mogen?

En over verwennen gesproken. Nu met 7 maanden heb ik nog niet het idee dat ik haar verwen als ik luister naar haar cues. Dus volg alsjeblieft je gevoel. Je gevoel zegt 100% wat je "moet" doen. Als zij huilt kan ik het niet over mijn hart verkrijgen haar te laten krijsen. Mijn man laat het mij ook niet uitzoeken als ik moet huilen dan troost hij mij ook. :)
 
Terug
Bovenaan