Baby 4 weken, slaapt niet/slecht alleen

<p>Hoi allemaal!</p><p>ik zit een beetje in dubio. Mijn zoontje van 4 weken slaapt eigenlijk alleen als hij door mij of door mijn partner wordt vastgehouden. Op zich heel fijn om lekker met hem te knuffelen, maar hierdoor ben ik heel de dag door met hem bezig. Als hij diep slaapt probeer ik hem weg te leggen, heel soms slaapt hij dan door maar dan wordt hij na een half uur of uur alweer wakker. Of hij wordt meteen weer wakker. Laten liggen heeft geen zin, want zelf valt hij niet in slaap.</p><p> </p><p>bij het consultatiebureau zeiden ze dat ik hem weg moet leggen voordat hij slaapt, zodat hii in de box of in zijn bedje zelf in slaap kan vallen. Wanneer ik hem weg leg als hij bijna slaapt, wordt hij klaarwakker en ligt hij vrolijk rond te kijken en na een tijdje beint hij te mopperen.</p><p>hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Mijn gevoel zegt gewoon lekker bij mij houden, maar hierdoor ben ik heel de dag met hem in de weer. Of is er iemand die dit herkent en wat anders zou doen?</p>

Het beste is inderdaad om je kindje wakker weg te leggen. Als hij in jouw armen in slaap valt, en daarna wakker wordt in zn bedje, is dat heel raar voor hem. Stel je voor dat jij lekker in je bed in slaap valt maar ineens wakker wordt in de badkuip.. Zou je ook even raar om je heen kijken. 
Probeer in je hoofd te houden dat je kindje 9 maanden bij jou is geweest en ook altijd geluid om zich heen heeft gehad. Alleen in een kamertje alleen in bed is een heel verschil. 
Je kunt proberen je kindje in de woonkamer te laten slapen, terwijl jij gewoon je gang gaat. Stofzuigen bijvoorbeeld. Wat ook kan helpen is inbakeren, voor een geborgen gevoel en stilliggen. 
Ik heb rond 4 weken een draagdoek aangeschaft, voor demoeilijke momenten. Hoefde ik niet stil te zitten zolang mn zoontje op me sliep, kon ik lekker mn gang gaan en hij zn dutjes doen. 

Heel herkenbaar!
Om goed te leren zelf in slaap te vallen is het belangrijk dat je baby wakker op bed gelegd wordt en zelf in slaapt valt. Dit moet een baby echt leren. Dus zodra hij moe wordt (slaapsignalen) op bed leggen. Op deze leeftijd zijn ze na 45 tot 60 min alweer moe. Als je te laat op bed legt, wordt het heel moeilijk om in slaap te vallen. Een standaard ritueel geeft veiligheid (bjjvoorbeeld kus en aai over de bol). Als baby gaat huilen dan troosten (ook afhankelijk van soort huiltjes, sommige baby's doen even beetje mopperen en dat is oké). Proberen te troosten in bedje, als niet lukt dan even oppakken en als weer rustig weer op bed leggen. Wakker! Wij hebben dit bij onze zoon gedaan, kost tijd en energie. Maar je leert je baby goed kennen omdat je goed moet kijken naar slaapsignalen en luisteren naar de geluiden/huiltjes. Omdat onze zoon (en ook onze dochter van nu precies 4 weken), zichzelf wakker hield en maakte door bewegende armpjes hebben we ingebakerd. Dat hielp heel goed. Hij is nu twee en echt een fantastische slaper. Hij gaat met plezier naar bed en valt zonder problemen zelf in slaap en dit was al vrij snel (wel even paar weken flinke veel tijd en energie aan besteed). Omdat ik ook de behoefte had aan meer samen zijn heb ik hem 1 of 2 slaapjes per dag in de draagdoek gedragen. Heerlijk!
Ik heb veel baat gehad bij het boek/informatie van Stephanie lampe. 
Maar ieder heeft zijn eigen manier en je moet doen wat goed voelt. Wel goed om te beseffen dat een baby het echt moeten leren om te slapen. Heel veel succes en geluk gewenst.

Ik denk dat als je hem eerder in bed legt dat het beter gaat. Je geeft aan dat als hij bijna slaapt dat je hem dan wel eens in bed legt. Probeer dat moment van bijna slapen voor te zijn. Inderdaad goed naar de slaapsignalen kijken en ik blijf bij ons kleine meid nog even rommelen in de kamer zonder dat ik tegen haar praat. Als ze gaapt zie ik precies wanneer ze moe is en gaat ze naar bed. Ze is dan klaarwakker en als ik haar (ingebakerd) weg leg ligt ze soms nog wel 30 min om zich heen te kijken. Ik hou dan de slaapkamer deur open en rommel nog wat. Ik probeer wel elke keer hetzelfde te doen als ik haar weg leg en een duidelijk verschil aan te brengen tussen het ritueel met de “overdag” slaapjes en de nacht! Overdag baker ik haar ook gewoon in met een grote hydrofieldoek en in de avond krijgt ze haar laatste fles in de inbakerslaapzak. Ik zing dan een liedje en leg haar ook dan weer wakker weg. 
Onze kleine meid is nu 6,5 week en merk dat het steeds beter gaat. Soms zijn er dagen dat ze ook veel huilt en dan pak ik haar wel lekker bij mama! Wat dan goed helpt is inderdaad een lekkere draagdoek en gewoon even het ritme loslaten. Merk je een dag/paar dagen later dat de kleine zich weer beter voelt en minder huilerig is dan pak je het ritme weer gewoon op. 
Het kost even tijd maar het komt goed! Even doorzetten en op de moeilijk dagen denken dat elke fase ook weer voorbij gaat! 
Succes

Alle kleine baby’s moeten leren om zelf in slaap te vallen. Hier heeft het erg geholpen om onze kleine meid de eerste weken in het ouderlijk bed te leggen. Ik ging dan naast haar liggen. Vaak viel ze dan erg snel ik slaap en na een paar minuten sloop ik dan stilletjes de kamer uit. 
Na 4-6 weken hebben we haar met en met steeds meer in haar eigen bedje gelegd en bleven we nog even zitten op de slaapkamer tot dat ze sliep. Ze is inmiddels 6 maanden en slaapt in haar eigen bedje. 

Ik begrijp de reacties hier boven en stond er zelf ook zo in, maar brrrrr ik krijg zo de rillingen van het 'alleen moeten leren slapen'. Je kindje is piepjong, komt net uit een veilige warme buik en wil natuurlijk heel graag bij mama zijn! Schaf een draagdoek aan, lekker knuffelen en hechten met je kindje, dit is zo'n bijzondere tijd!
Ik maakte me ook veel zorgen of mijn zoontje wel alleen in slaap zou kunnen vallen. Ik heb hem 1x 15 minuten laten huilen. Verschrikkelijk, nooit meer. Dat arme wezentje weet niet wat m overkomt. Gewoon blijven proberen met wegleggen. Mijn zoontje ging met 3 mnd opeens slapen in z'n eigen bed. Vaak korte slaapjes, vanaf 5 mnd hebben we m op z'n buik gelegd en sliep ie stukken beter. 
Niet te veel naar het consultatiebureau of 'wat hoort' luisteren, volg je moederhart!

Ja een kind heeft veel behoefte aan warmte, nabijheid, knuffelen etc (en mamma trouwens ook), maar dit hoeft geen invloed op alleen in slaap vallen te hebben. Het is niet het ene of het andere. En ik ben zelf absoluut geen voorstander om te laten huilen obv tijd, je moet luisteren naar je kind. Wat voor een soort geluid is het? Een beetje mopperen bij het in slaap vallen is prima. Maar overstuur roepende huilen natuurlijk niet. Dan sta ik binnen een paar seconden bij haar ook al ligt ze er net in. Dus het is niet zwart wit. Maar naar mijn idee wel handig om je baby op een bepaald moment te leren zelf in slaap te vallen. Dat is voor de baby zelf ook fijn. Want dan gaan ze op een gegeven moment heerlijk ontspannen naar bed. 

Mijn zoontje heeft de eerste 2,5 maand alleen op ons geslapen, dag en nacht. Hoewel dit niet ideaal was heb ik mij hieraan overgegeven. Hij heeft 9 maanden veilig en warm in mijn buik gezeten en dan moet hij ineens alleen slapen/liggen. Na 2,5 maand is hij eigenlijk zonder moeite in zijn eigen bedje gaan slapen en sliep hij ook al meteen door. Hij kan zich nu ook prima alleen vermaken overdag en huilt zelden. Ik ben er echt van overtuigd dat dit is omdat wij juist in de eerste periode hem continue bij ons gedragen hebben. 

Terug
Bovenaan