Hier was het precies hetzelfde met vier weken. Ons dochtertje sliep altijd al weinig overdag, maar met vier weken twee dagen achter elkaar overdag helemaal niet. Dat was voor mij de druppel, sommige kinderen hebben minder slaap nodig maar ze was duidelijk doodmoe. Alleen kon ze juist daardoor niet meer slapen. Ik ben een voorstander van nabijheid, maar bij ons werkte dit dus niet. Zelfs een draagdoek werkte niet, want dan was er te veel te zien (en ze begon erg te zweten, missschien ook van het huilen) en bij mij op schoot, in de kinderwagen of in de box bleef ze ook vechten tegen de slaap. Zelfs een bewegende schaduw in de kinderwagen was al interessant genoeg om wakker te blijven. We hebben blijkbaar een heel nieuwsgierig meisje.
Vandaar ook mijn reactie. Iedereen doet het anders, elke baby is anders en wat voor de ene baby werkt, werkt bij de andere juist averechts. Maar dit is hoe we het hier doorbroken hebben:
Ik ben dus met vier weken begonnen om haar met een vast ritueeltje in bed te leggen. We gaan naar bed wanneer ze geeuwt (of andere vermoeidheidsignalen laat zien), gegeten heeft en rustig is (dus niet tijdens een huilbui). Ik lees dan eerst een verhaaltje voor. Ik voelde me behoorlijk voor aap staan in het begin, wie leest er nu een baby van vier weken voor... maar met ruim 5 weken begon ze te lachen en dan dus vooral tijdens het voorlezen. Je stemt klinkt dan natuurlijk anders dan normaal. Ze vindt dus wel erg leuk, ook al snapt ze nog niets van de avonturen van Kikker of Dikkie Dik... Na het voorlezen geef ik haar een kus en een knuffel en zeg welterusten en ook wanneer ik weer terug kom. Vervolgens doe ik een slaapmuziekje aan en dan ga ik haar kamer uit. De eerste twee dagen huilde ze in het begin even en dan ga ik om de vijf a tien minuten kijken. Dit heeft twee keer een uur en een kwartier geduurd en daarna steeds korter. Na twee dagen had ze het al door. Nu (met zes weken) slaapt ze negen van de tien keer al wanneer het muziekje klaar is. Ik merk wel dat dit ritueeltje alleen nog maar werkt wanneer ik het doe, blijkbaar doet papa het toch net even anders, maar we zijn hier al super blij mee. Zodra ze wakker is dan haal ik haar uit bed, soms na een half uur al, maar regelmatig slaapt ze nu dus ook 2,5 uur overdag. ‘s Avonds is ze nu veel minder huilerig, je merkt dat ze beter uitgerust is. Als ze nu blijft huilen in bed dan check ik nog een keer de luier, leg haar even aan en wanneer ze rustig is proberen we het opnieuw. Soms zijn er drie pogingen nodig (zoals vandaag), maar meestal gaat het in één keer goed.