Baby 4 weken slaapt overdags niet

<p>Onze kleine uk van nu 4 weken slaapt overdags niet. Ik probeer zoveel mogelijk in een vast ritme te doen net zoals in de nacht waarin die wel 3 a 4 uur achter elkaar slaapt. Als die zich dan meld is het schone luier, voeden, nog even knuffelen en dan naar bed. Maar overdags als ik hem Dan in zijn wieg leg blijft hij maar huilen terwijl ik dan merk dat hij doods moe is.  En ik leg hem na een paar signalen dat hij moe is al in zijn wiegje en blijf ook bij hem. Soms slaapt hij in maar zodra ik weg loop zet die het op een brullen.Hij slaapt nu alleen overdags bij papa of mama op de buik. Opzich niet heel erg maar het is wel heel beperkend. </p><p>Iemand tips? Of suggesties? Het is natuurlijk nog een klein hummeltje en mag best bij ons slapen, maar het is soms wel fijn als ik even een wasje zou op kunnen hangen.  Soms laat ik hem jammeren maar vaak gaat dat over na echt overstuur, dat gewoon zielig is. Hij eet goed, spuugt zowat niet, heeft alleen wat last van krampjes. </p>
 
Draagzak kopen dan heb je bewegingsruimte.
Nu al verwachten dat een baby in zijn eigen bedje kan slapen vind ik zelf nogal vroeg. Is net op de wereld en heeft geborgenheid nodig. Kun je hem als hij vast slaapt op je niet overleggen? 
Ik vind dit altijd een mooi artikel:
http://comdeh-paitzupai.savviihq.com/je-baby-laten-wennen-aan-het-wiegje-dit-gaat-je-helpen/
misschien heb je er wat aan!
Ik zou nu vooral nog even genieten van het feit dat je baby bij je in slaap wil vallen, dit kan zo maar over zijn ;-)
 
Hoi Ans, 
Heel herkenbaar. Bij onze dochter van nu bijna 8 weken is het (nog) precies hetzelfde. Op haar rug is ze ook erg onrustig, we bakeren haar 's nachts ook in. Overdag proberen we dat ook te doen alleen houdt ze dat ook niet vol.
We leggen haar nu af en toe op haar buik in de box als een van ons wel in de kamer is om op te letten. Dan slaapt ze wel, en hebben wij even een moment om idd een was op te hangen. Zou graag willen weten wat andere ouders daar van vinden. 
's Nachts slaap onze dochter ook goed en dan wel ingebakerd op haar rug. 
 
Hoi Ans, 
Heel herkenbaar. Bij onze dochter van nu bijna 8 weken is het (nog) precies hetzelfde. Op haar rug is ze ook erg onrustig, we bakeren haar 's nachts ook in. Overdag proberen we dat ook te doen alleen houdt ze dat ook niet vol.
We leggen haar nu af en toe op haar buik in de box als een van ons wel in de kamer is om op te letten. Dan slaapt ze wel, en hebben wij even een moment om idd een was op te hangen. Zou graag willen weten wat andere ouders daar van vinden. 
's Nachts slaap onze dochter ook goed en dan wel ingebakerd op haar rug. 
 
Ik heb tot 11 weken overdag m'n baby op mij laten slapen. Soms kon ik haar dan op de buik wegleggen en soms ook niet. Vond het ook niet altijd even handig maar heb er wel erg van genoten. Vanaf een week of 11 ben ik begonnen met haar eigen bedje en dit ging na een paar dagen al goed. Heb veel gehad aan het boek baby in droomritme om haar zonder huilen in slaap te krijgen. Op zo'n jonge leeftijd moet je je baby niet laten huilen, maar veel troosten en bij je nemen. Verwennen kan de eerste maanden nog niet. 
En als je je handen vrij wil hebben, gebruik dan een draagdoek of draagzak. 
 
Hier was het precies hetzelfde met vier weken. Ons dochtertje sliep altijd al weinig overdag, maar met vier weken twee dagen achter elkaar overdag helemaal niet. Dat was voor mij de druppel,  sommige kinderen hebben minder slaap nodig maar ze was duidelijk doodmoe. Alleen kon ze juist daardoor niet meer slapen. Ik ben een voorstander van nabijheid, maar bij ons werkte dit dus niet. Zelfs een draagdoek werkte niet, want dan was er te veel te zien (en ze begon erg te zweten, missschien ook van het huilen) en bij mij op schoot, in de kinderwagen of in de box bleef ze ook vechten tegen de slaap. Zelfs een bewegende schaduw in de kinderwagen was al interessant genoeg om wakker te blijven. We hebben blijkbaar een heel nieuwsgierig meisje.
Vandaar ook mijn reactie. Iedereen doet het anders, elke baby is anders en wat voor de ene baby werkt, werkt bij de andere juist averechts. Maar dit is hoe we het hier doorbroken hebben: 
Ik ben dus met vier weken begonnen om haar met een vast ritueeltje in bed te leggen. We gaan naar bed wanneer ze geeuwt (of andere vermoeidheidsignalen laat zien), gegeten heeft en rustig is (dus niet tijdens een huilbui). Ik lees dan eerst een verhaaltje voor. Ik voelde me behoorlijk voor aap staan in het begin, wie leest er nu een baby van vier weken voor... maar met ruim 5 weken begon ze te lachen en dan dus vooral tijdens het voorlezen. Je stemt klinkt dan natuurlijk anders dan normaal. Ze vindt dus wel erg leuk, ook al snapt ze nog niets van de avonturen van Kikker of Dikkie Dik... Na het voorlezen geef ik haar een kus en een knuffel en zeg welterusten en ook wanneer ik weer terug kom. Vervolgens doe ik een slaapmuziekje aan en dan ga ik haar kamer uit. De eerste twee dagen huilde ze in het begin even en dan ga ik om de vijf a tien minuten kijken. Dit heeft twee keer een uur en een kwartier geduurd en daarna steeds korter. Na twee dagen had ze het al door. Nu (met zes weken) slaapt ze negen van de tien keer al wanneer het muziekje klaar is. Ik merk wel dat dit ritueeltje alleen nog maar werkt wanneer ik het doe, blijkbaar doet papa het toch net even anders, maar we zijn hier al super blij mee. Zodra ze wakker is dan haal ik haar uit bed, soms na een half uur al, maar regelmatig slaapt ze nu dus ook 2,5 uur overdag. ‘s Avonds is ze nu veel minder huilerig, je merkt dat ze beter uitgerust is. Als ze nu blijft huilen in bed dan check ik nog een keer de luier, leg haar even aan en wanneer ze rustig is proberen we het opnieuw. Soms zijn er drie pogingen nodig (zoals vandaag), maar meestal gaat het in één keer goed. 
 
4 weken is nog zo klein. Gewoon toegeven aan zijn behoeftes en op zijn ritmes varen. Bij die van mij ging het vanaf 5 weken ongeveer ineens over en kan sinds dien overdag wel slapen en zelfs in zijn wieg. Tot die tijd lekker veel bij je houden en als dat haalbaar is dragen in een draagdoek en dan wandelen. Slapen ze als een roos. Ze worden dan gewiegd en liggen lekker veilig tegen jou borst 
 
Nu een weekje later gaat het al iets beter , ik geef er maar aan toe dat hij of graag op mama dr buik ligt of gewoon lekker in de woonkamer in de wandelwagen na een lange wandeling. Hij slaapt wel na zijn flesje pas na anderhalf tot 2 uur later pas in, maar het is niet zo dat hij huilerig is ofzo hij kijkt gewoon ontzettend nieuwsgierig om zich heen. Probeer hem nu 2 keer per dag in zn wiegje te leggen, en dat gaat tot nu toe na wat pruttelen prima. (Kan mama ook even bijslapen ernaast) snachts slaapt hij overigens prima. Soms moet ik er 1 of 2 keer per nacht uit. Hij drinkt goed. Wel wat last van krampjes maar niks extreems. Leg me er gewoon bij neer hoe hij nu graag wilt slapen scheelt voor ons beide veel stress! 
 
Terug
Bovenaan