<p>Goedemorgen!</p><p>Onze dochter van 5,5 maand sliep al vanaf 2 maanden door en vanaf 3 maanden klokje rond. Heerlijk! Ze krijgt rond 19.00u 's avonds haar laatste voeding (bv) en gaat dan makkelijk slapen tot de volgende ochtend 7 uur.<br />Sinds 4 nachten meldt ze zich ineens midden in de nacht (tussen 3.00u en 4.00u) voor een voeding. Het is niet dat ze keihard gaat huilen, maar ik hoor haar eerst kletsen en dan jammeren wat op een gegeven moment natuurlijk wel overgaat in huilen (maar geen paniek ofzo). Sussen met een speentje of een aai over dr bol probeer ik eerst maar werkt echt niet meer, uiteindelijk leg ik haar aan en ze drinkt mijn borsten volledig leeg. Oftewel, ze heeft duidelijk honger!<br />Nu vind ik dit op zich niet zo'n ramp, bovendien zijn we de afgelopen maanden enorm verwend maar ik vraag me toch af waardoor dit kan komen. Groeispurtje? Sprongetje? Tandjes? Ik heb werkelijk geen idee.. moeten we iets aanpassen?<br />We zijn vanaf 4 maanden begonnen met groente hapjes en vanaf 5 maanden ook met fruithapjes. Ze lust tot nu toe alles en eet er goed van, ik ben de hoeveelheden langzaam aan het opvoeren, haar darmpjes moeten rustig kunnen wennen aan het vaste voedsel. Dit gaat super, ze vindt het eten lekker en leuk. Ik was van plan om met 6 maanden ook brood of pap te gaan introduceren, maar misschien moeten we hier al wat eerder mee beginnen? Overigens is er nog geen borstvoeding vervangen door het vaste voedsel, ze vraagt (en krijgt) nog steeds hetzelfde aantal borstvoedingen op een dag als voorheen. Hoeveel ze dan drinkt is natuurlijk lastig te zeggen.. ik voed volledig op verzoek.<br />Later op bed leggen heeft overigens geen zin, ze is helemaal op om 19.00u dus ik wil haar niet langer ophouden dan nodig. We hebben een fijne routine: boekje lezen, schone luier, slaapzak aan, voeden met gedimd licht (ze drinkt dan ook goed!), boertje, knuffels welterusten zeggen en wakker in bed leggen. Ze gaat prima slapen, ze is binnen 15 min weg dus rond 19.30u is ze vertrokken. Overdag slaapt ze ook prima, totaal slaapt ze overdag ook nog eens een uur of 4 (jaja we hebben hier te maken met een enorme slaapkop).<br />Iemand een idee? moeten we iets aanpassen? heeft ze behoefte aan meer voeding overdag? (als ze honger heeft geeft ze dat duidelijk aan). Ik ben benieuwd naar jullie ideeën! </p>