Baby 5,5 maand komt ineens weer voor een voeding 's nachts

<p>Goedemorgen!</p><p>Onze dochter van 5,5 maand sliep al vanaf 2 maanden door en vanaf 3 maanden klokje rond. Heerlijk! Ze krijgt rond 19.00u 's avonds haar laatste voeding (bv) en gaat dan makkelijk slapen tot de volgende ochtend 7 uur.<br />Sinds 4 nachten  meldt ze zich ineens midden in de nacht (tussen 3.00u en 4.00u) voor een voeding. Het is niet dat ze keihard gaat huilen, maar ik hoor haar eerst kletsen en dan jammeren wat op een gegeven moment natuurlijk wel overgaat in huilen (maar geen paniek ofzo). Sussen met een speentje of een aai over dr bol probeer ik eerst maar werkt echt niet meer, uiteindelijk leg ik haar aan en ze drinkt mijn borsten volledig leeg. Oftewel, ze heeft duidelijk honger!<br />Nu vind ik dit op zich niet zo'n ramp, bovendien zijn we de afgelopen maanden enorm verwend :) maar ik vraag me toch af waardoor dit kan komen. Groeispurtje? Sprongetje? Tandjes? Ik heb werkelijk geen idee.. moeten we iets aanpassen?<br />We zijn vanaf 4 maanden begonnen met groente hapjes en vanaf 5 maanden ook met fruithapjes. Ze lust tot nu toe alles en eet er goed van, ik ben de hoeveelheden langzaam aan het opvoeren, haar darmpjes moeten rustig kunnen wennen aan het vaste voedsel. Dit gaat super, ze vindt het eten lekker en leuk. Ik was van plan om met 6 maanden ook brood of pap te gaan introduceren, maar misschien moeten we hier al wat eerder mee beginnen? Overigens is er nog geen borstvoeding vervangen door het vaste voedsel, ze vraagt (en krijgt) nog steeds hetzelfde aantal borstvoedingen op een dag als voorheen. Hoeveel ze dan drinkt is natuurlijk lastig te zeggen.. ik voed volledig op verzoek.<br />Later op bed leggen heeft overigens geen zin, ze is helemaal op om 19.00u dus ik wil haar niet langer ophouden dan nodig. We hebben een fijne routine: boekje lezen, schone luier, slaapzak aan, voeden met gedimd licht (ze drinkt dan ook goed!), boertje, knuffels welterusten zeggen en wakker in bed leggen. Ze gaat prima slapen, ze is binnen 15 min weg dus rond 19.30u is ze vertrokken. Overdag slaapt ze ook prima, totaal slaapt ze overdag ook nog eens een uur of 4 (jaja we hebben hier te maken met een enorme slaapkop).<br />Iemand een idee? moeten we iets aanpassen? heeft ze behoefte aan meer voeding overdag? (als ze honger heeft geeft ze dat duidelijk aan). Ik ben benieuwd naar jullie ideeën! </p>

Ik gok op een groeifase. Dat kan net zo snel weer stoppen als het is begonnen, dus als ze al zo goed sliep voor deze fase zal ze binnenkort vast weer doorslapen.
Wij hebben hier ook niets te zeuren over het slapen, maar af en toe zit er ook even zo 1 a 2 weken tussen dat ze ‘s nachts wakker wordt (ze is al 2,5j, dus ondertussen niet meer voor voedingen).
Gewoon in meegaan zou ik zeggen, maar ik ben geen expert. Je kan altijd het consultatiebureau even bellen voor advies.

Bij mijn dochter was dit ook; met 6 weken sliep ze door op bv (echt van 8-8), met 4 maanden werd ze af en toe wakker, maar niet perse voor voeding, vanaf maand of 5 was het een extra voeding. Met 9 maanden ergens was dit even over en de speen voldoende, can 12-18 maanden hebben we ‘s nachts een flesje gegeven. Niet alle nachten, maar hoorde meteen wanneer het honger was of niet. Kreeg van heel veel mensen te horen dat het gewenning was, ik het af moest leren etc, maar mijn gevoel zij dat mijn actieve meisje het gewoon nodig had, ze sliep ervoor en erna gewoon goed, werd echt even wakker voor eten. Was min of meer van een op andere nacht over. Doe wat voor jou en jouw kindje goed voelt. Niet ideaal, de gebroken nachten, maar ik kwam er al snel achter dat ik in mijn handen mocht knijpen met een meisje dat prima zelf kon slapen en een voeding wilde, terwijl vele andere kinderen die ‘doorslapen’ wel 5x huilen omdat de speen weg is...

Herkenbaar! 
onze zoon had dit ook. Zo spontaan als dat de nachtvoeding kwam, zo spontaan verdween het weer.
Geen even voeden en weer lekker slapen... Bij ons duurde het nooit lang...
En je schema zou ik lekker zo laten ??

Soms hebben ze gewoon weer honger s nachts! Of zijn ze onrustig en helpt een flesje doorslapen.

Mijn 2 dochters sliepen allebei ook door rond de 3 maanden. Met 4 maanden was dat weer voorbij en dat duurde tot 18 (!) maanden. Ze hadden dan niet elke nacht den flesje nodig, maar toch wel geregeld. Raad maar eens wat het is.. honger, tandjes, onrust, verlatingsangst, dromen, etc... T is steeds wat!

De jongste is ondertussen 19 maanden en nu slapen we weer 5 van de 7 nachten door. Tot 6.00 weliswaar, maar dat is al behoorlijk luxe ;)

Dit hoort er in mijn ogen gewoon bij, doorslapen kun je niet afdwingen. Het heeft weinig te maken met voeding overdag denk ik. En hier duurde het dus écht tot 18 maanden. Soms sliepen we een weekje door, dan weer een hele week niet. T is altijd een verrassing ;)

Wat Galileo zegt, is helemaal waar.

Ik gaf liever een nachtvoeding en daarna sliep iedereen weer snel. Anderen weigeren een voeding te geven, maar moeten dan wel van 4.00-7.00 6x per uur de speen erin duwen om het te rekken. Dat vind ik veel vervelender. Dan slaapt niemand dus meer.

Dus ik gaf liever maar een flesje (ik probeerde altijd wel 90cc ipv 150/180 te geven) en dan was iedereen tevreden. En echt, op een dag leren ze dat heus wel af! Vanaf 14 maanden werd dat een slokje water ipv een nachtvoeding. De oudste is nu 3.5 en wordt zo af en toe (1x per week) ook nog wakker voor een slokje water of een enge droom. Doorslapen kun je zelfs van een peuter nog niet altijd verwachten.

Dankjulliewel voor de reacties! Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn vraagstelling, maar ik ben absoluut niet van plan haar de nachtvoeding te weigeren! Bovendien vind ik het niet erg, ik voed haar met alle liefde en het duurt misschien 10-15min en dan leg ik haar alweer terug in haar bed. Ik ben ook helemaal niet bezig met het feit dat ze dan weer iets moet afleren.. Het is meer dat ik me afvroeg hoe deze omslag ineens kon komen. Mijn gevoel zegt een groei/ontwikkelingsspurtje waar ze simpelweg wat meer energie voor nodig heeft! 

Fijn dat je er zo makkelijk mee om gaat :) Lekker die voeding geven dan in de nacht.

En waar het van komt? Dat weet je toch nooit. Konden ze maar praten hè ;) Er veranderd steeds zoveel in hun ontwikkeling en in het hoofdje, en dat uit zich dus door bijv. extra honger/onrust/meet huilen/meer of minder slapen etc.. dat hoort bij het baby leven.

Is het interessant om te weten waar het vandaan komt? Maakt het iets uit? Ik vond dat nooit zo boeiend, je weet toch nooit wat er is, gezien ze nog niet kunnen praten ;)

Een half jaar terug huilde mn dochter een hele week in de nacht, radeloos was ik. Echt urenlang en niks hielp. Na die week kreeg ze ineens een dik loopoor. Dát was het dus, het kind had de hele week oorpijn en toen het klapte, was de druk eraf en de pijn over. Maarja, dat kun je niet weten hè. De onderliggende oorzaak is niet altijd (direct ) duidelijk.

Terug
Bovenaan