Baby 5.5 maand late powernap

<p>hoi mamas,</p><p>Ik heb een zoontje van 5.5 maand, erg tevreden en slaapt goed.</p><p>Sinds een aantal dagen wil hij alleen de late powernap niet meer. Meestal krijgt hij rond 15u/15.30 de fles en hij gaat dan rond 16.45 naar bed (als hij moe is of max 1.5 uur wakker is). Maar dit slaapje wil hij niet meer en blijft dan wakker tot de fles van 19u waarna hij gaat slapen.</p><p>Opzich is hij vrolijk en de andere 2 slaapjes zijn vaak +- 2 uur. Daarom vind ik het minder erg en denk ook dat hij het zelf aangeeft, maar ik ben bang dat hij hierdoor oververmoeid kan raken en we in een vicieuze cirkel terecht komen.</p><p>Benieuwd naar jullie mening en evt tips.</p>

Vanaf hoe laat is hij dan ongeveer wakker? Rond die leeftijd kunnen ze inderdaad wat minder slaap nodig hebben. Je zou kunnen proberen om het slaapje ervoor wat uit te stellen, zodat hij wat later wakker wordt?

16.45 nog een slaapje vind ik wel laat. Volgens een slaapconsulent moet je een baby niet meer na 17.00u laten slapen om ze goed in slaap te krijgen en houden savonds. Hier slaapt baby van 5.5 maand:
7u wakker, 9.30 slaapje, 12.30 slaapje, 16.00 slaapje, 18.30 naar bed.

Hij is dan vanaf ongeveer 15u wakker.
Voorheen sliep hij nog even van 17u tot 17.45u, krijgt dan hapje om 18u en fles om 19u. Nu merken we dat hij om 18.45u echt wel moe is en hij wil dan ook niet meer zoveel. Dan doe we ook de fles en gaat hij slapen.
Slaapjes verplaatsen lukt niet, hij heeft de rest van de dag echt een goed ritme. En anders ben ik bang dat hij te lang wakker blijft overdag waardoor hij dus oververmoeid raakt.

Ik laat het vanaf het begin al van m’n zoontje af hangen. Hij sliep vanaf 4,5 maand van 19 tot 6.30, daarna fles en weer even slapen tot ongeveer 7.30 en dan alleen nog een slaapje van 11.45 tot 14.30 ongeveer, maar soms ook wel een uur langer. Ik maak hem niet wakker namelijk. Daarna gaat hij dus pas weer om 19u naar bed. Soms een keer tussendoor als hij moe is. 
Inmiddels wil hij het ochtendslaapje meestal niet meer. Hij ligt dan meestal wel even in bed zodat wij even kunnen douchen, maar zit gewoon te spelen. Ik geloof echt dat je wel aan je kindje ziet of hij meer slaap nodig heeft. Dus misschien gewoon even op deze manier proberen?  

Hier precies hetzelfde... Ik heb het liefst dat hij rond 5e nog een tukkie doet. Anders wil hij helemaal niks meer rond etenstijd en komt z'n voeding/nacht in gaan heel rot uit. Aangelopen dagen lukt dit ineens niet meer, met een oververmoeid en verdrietig kind als gevolg. En hij is met z'n 6.5 maand echt nog niet toe aan 2 slaapjes. Hij wil wel bij mij op schoot op het voedingskussen slapen. Dus ik probeer het eerst in bed, maar als hij blijft huilen leg ik me er bij neer dat hij op het kussen slaapt. Of ik ga nog even een rondje wandelen, dan valt hij vaak ook wel in slaap

Lastig he, zo'n overgangsfase. Onze zoon wilde ook een tijde z'n late dutje niet meer doen, terwijl hij dat eigenlijk nog wel nodig had. Ik deed vaak een boodschap rond die tijd met de wagen of de auto. Dan sukkelde hij meestal nog wel in slaap voor een half uurtje en hield hij het vol tot bedtijd. 

Tja, rond die leeftijd gaan ze van 3 naar 2 slaapjes per dag en dat is ff een vervelende fase! Duurt een paar weekjes en dan red hij die 2 slaapjes op een dag makkelijk. 
Dit heb je ook weer als ze van 2 naar 1 slaapje gaan, en van 1 slaapje naar niet meer slapen... dan zijn ze gewoon super moe aan t einde van de dag. Niks aan te doen. 
Je kleintje wordt groter en 2 slaapjes van 2 uur is prima! misschien toch proberen beide slaapjes íets te rekken, al is het maar 15 minuten.. dan kom je s avonds wat lekkerder uit. 

Terug
Bovenaan