Baby 5 maand slaapt niet tussen 19 en 22

<p>Willen jullie met me meedenken?</p><p>Onze dochter is bijna 5 maanden. Ze doet het hartstikke goed! Het lukt alleen niet om haar savonds tussen 19 en 22 op bed te krijgen. Na de fles van 22 uur valt ze vawk als een blok in slaap. In de ochtend drinkt ze vaak slecht, in de avond wil ze dag vaak inhalen dus zit er vaak een kortere tijd tussen de flessen. </p><p>Overdag en snachts slaapt ze prima. Ze huilt altijd wel eventjes om in slaap te komen, maar dat is meer even jengelen. Savonds huilt ze vaak best serieus. We hebben al van alles geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Nu slaapt ze dus na de fles van 22 uur meestal tot ergens tussen 4 en half 7, heel wisselend. Na die fles valt ze direct weer in slaap, vaak tot 9 uur half 10. </p><p>Uiteindelijk is natuurlijk de bedoeling dat ze vanaf ong 19 uur gaat slapen, misschien willen we te snel, moeten we gewoon met haar mee blijven gaan en gaat haar ritme vanzelf veranderen? Of kunnen er hierin wel zelf iets doen? Ik heb het idee dat als ze overdag met name in de ochtend beter haar flessen leeg drinkt, het slapen savonds ook beter gaat. Maarja we kunnen het er natuurlijk niet in gieten!</p><p>Is dit herkenbaar? Wie heeft er tips?</p>

Hoi,
Fijn dat ze het zo goed doet! :)

Rond de 5 maanden is denk ik een beetje de overgangsperiode van 5 naar 4 flessen.
Met precies 5 maanden kreeg onze dochter voor het eerst geen late fles meer. Laatste was rond 19:30 en de volgende pas weer rond 6:30. Dit was echt op eigen aangeven. Ze dronk die laatste fles gewoon niet meer.
Dit is echter wel weer veranderd hoor hahaha.

Ik begrijp dat ze de fles van 22 dus nog wel echt helemaal leeg drinkt?
Hoe doet ze de rest van de flessen? In de ochtend dus eigenlijk niet zie ik. Dit zal dan misschien wel zijn omdat ze die van 22 goed drinkt.
Denk dat je hierin ook met haar moet mee gaan want ze geven echt wel aan wanneer ze genoeg hebben aan 4 flessen.
Geef je ook al wat hapjes als extra?

Bij ons was het soms ook moeilijk haar na de 19:30 fles naar bed te doen. Dit is denk ik een kwestie van blijven proberen. De fles donker op haar kamer geven?

Fles op haar kamer geven in het donker is een goede tip, gaan we proberen. Dankjewel. 
Ze drinkt 5 soms zelfs 6 flessen. Maar gemiddeld drinkt ze 130 als ze 6 flessen drinkt. Soms heeft ze wel dagen dat ze netjes 5 x 150 drinkt. Ja die om 22 uur heeft ze echt nodig, soms zelfs 180! De eerst volgende voeding tussen 4 en half 7 ergens drinkt ze vaak ook heel goed maar die erna is vaak slecht. Wachten op haar signalen, maar dan zit er soms wel 6 of 7 uur tussen. Het lijkt erop alsof ze dat savonds dan weer compenseert omdat ze anders toch niet genoeg heeft. Wou maandag ook even langs inloop van cb gaan om advies te vragen. Ze krijgt nu idd ook oefenhapje groente en binnenkort ook fruit. Dankjewel voor het meedenken!!

Fles op haar kamer geven in het donker is een goede tip, gaan we proberen. Dankjewel. 
Ze drinkt 5 soms zelfs 6 flessen. Maar gemiddeld drinkt ze 130 als ze 6 flessen drinkt. Soms heeft ze wel dagen dat ze netjes 5 x 150 drinkt. Ja die om 22 uur heeft ze echt nodig, soms zelfs 180! De eerst volgende voeding tussen 4 en half 7 ergens drinkt ze vaak ook heel goed maar die erna is vaak slecht. Wachten op haar signalen, maar dan zit er soms wel 6 of 7 uur tussen. Het lijkt erop alsof ze dat savonds dan weer compenseert omdat ze anders toch niet genoeg heeft. Wou maandag ook even langs inloop van cb gaan om advies te vragen. Ze krijgt nu idd ook oefenhapje groente en binnenkort ook fruit. Dankjewel voor het meedenken!!

Ik merkte dat ik het hapje na de fles moest doen zodat ze haar fles wel goed zou drinken.
Bij ons trouwens altijd een moeilijke fles drinker geweest (behalve nu, 10 maanden en bootwerker).
Ik maakte me daar zo druk om terwijl ze natuurlijk gewoon drinken waar ze behoefte aan hebben.

Snap wel dat als ze om 22 de 180/150 op heeft en rond 4/6 ook dat ze daarna wel even vol zit.
Die van 22 dan lekker nog blijven geven idd als ze die nodig heeft.
Mocht je haar in slaap krijgen na de 19 fles dan kan haar ritme ook weer gaan veranderen natuurlijk.
Slaapt ze trouwens vlak voor die fles nog veel? Ik merkte dat wanneer ze 1,5/2 uur wakker was voor die fles ze dan wel makkelijk ging slapen.
Overdag zaten we bij 5 maanden aan 3 slaapjes.

Wees gerust, wij hebben echt wel 8 verschillende soorten ritmes geprobeerd voor we de juiste hadden gevonden voor haar.
Misschien kan het cb je hier idd wat bij helpen.

Succes en geniet van jullie meisje :)

Goed idee ook hapje na de fles. Doen we nu vaak ervoor. Vind het best een uitdaging ook nog die hapjes tussendoor qua tijd. 
Ja klopt, ze drinken inderdaad wel wat ze nodig hebben. 
Haar 3e slaapje is vaak eind van de dag. Bijv nu zo eigenlijk.. dat is vaak wel een half uurtje maar dan kan ik haar natuurlijk niet heel snel weer neerleggen. Is een beetje zoeken! We gaan fles in het donker proberen. Dankjewel!! 

Wij hebben ook zo'n periode gehad rond 5 maanden. Daarvoor ging hij om 7 uur als een roos slapen en toen opeens niet meer. Daarvoor kregen we 'm ook nog wel eens in slaap gewiegd, maar ook dat hielp niet. Vaak ging hij rond half 10/10 uur idd pas slapen. Achteraf denk ik dat dit inderdaad een overgangsperiode is geweest in zijn slaapjes en we er meer in mee hadden moeten gaan, maarja, dat is achteraf. Wij zijn toen veel met hem gaan wandelen om 'm in slaap te krijgen, maar dat is achteraf niet slim geweest denk ik. Daardoor hebben we hem verkeerde gewoontes aangeleerd die we dus ook weer af moesten leren. Mijn tip, ga er in mee en probeer niet vanalles om 't weer af te leren. Dan gaat het ook vanzelf weer over. 

Terug
Bovenaan