Baby 5 maanden moeite met poepen

<p style="text-align: left;">Goedemorgen,</p><p>Mijn dochtertje van 5 maanden oud heeft erg last met poepen. Vanaf de geboorte poepte zij maar 2 x per week (1e 6 weken borstvoeding en daarna volledig fles).</p><p>Sinds zij 4 maanden is krijgt ze oefenhapjes s’ochtends fruit en s’middags groenten. Dit vindt ze heerlijk, maar sindsdien vindt ze haar melk totaal niet meer interessant. Ik probeer nog 5 flessen van 180 + 6 schepjes te geven, maar daarvan laat ze vaak halve flessen staan. Het poepen gaat sindsdien ook nog moeilijker. Ze kreunt echt hard en vaak komt er of niets of een hard drolletje uit en ik merk dat ze er nu echt last van begint te krijgen. Ik ben hiervoor al bij de kinderarts geweest, zij hebben een laxeermiddel voorgeschreven, maar dit geef ik liever niet gezien de bijwerkingen en ingredienten.</p><p>Wie heeft er nog tips om de ontlasting beter te laten gaan? </p><p>Ik voeg al een beetje olijfolie toe aan de groenten en probeer tussendoor wat water of rooibosthee te geven, buikje masseren, maar dit heeft allemaal geen effect.</p>

Hoi! Ik heb dit ook al een paar maanden gehad met mijn dochtertje. Die begon echt heel hard te huilen als het niet lukte. Wat je al doet is goed en wat ik verder nog deed wanneer het echt niet lukte. Was haar op de bank leggen, luier open, beentjes iets omhoog duwen, soms lukte het dan wel. Als dat niet lukte even met een billendoekjes erlangs, dit kan het stimuleren. Thermometer deed ik als laatste optie want dat stimuleert ook. Als de poep er al wel uit kwam maar ze het niet meer verder kreeg duwde ik met mijn beide duimen aan de zijkanten van haar anus iets naar elkaar toe en dan lukte het wel. Nooit laxeermiddelen gebruikt en inmiddels na een maand of 3 moeite gaat het weer bijna helemaal vanzelf!

Hopelijk heb je er wat aan. Succes! 

Goedemorgen,
Bij onze dochter is het ook een stuk vaster en beginnen het drolletjes te worden. Hoop niet dat het nog vaster wordt.