Baby 5 maanden slaapt slecht 's nachts

<p>Hallo,</p><p>Onze baby van 5 maanden slaapt sinds een week of 5 erg slecht 's nachts. We weten niet waar het aan ligt. Overdag gaan de slaapjes prima. </p><p>Ons ritme is ongeveer:</p><p>06:45u opstaan en om 07:00u de fles (180 ml)</p><p>+/- 08:30u slaapje van 1 uur of 1¼ uur</p><p>11:00u groentepap (150 gram) en een beetje water</p><p>11:30/11:45u slaapje van 1½ tot 2 uur</p><p>15:00u fles (210 ml)</p><p>15:30/15:45u slaapje van 1 uur</p><p>19:00u fles (210 ml) en naar bed</p><p>en dan 's nachts nog een voeding als hij zich meld.</p><p>Tot 2 maanden terug meldde hij zich tussen 02:00 en 03:00u zelf en dan kreeg hij nog een fles (180 ml). Dat ging prima, dan had hij dus de grootste ruk slaap er al op zitten en dan sliep hij daarna tot 06:00/06:30u.</p><p>Voorheen sliep hij overdag slecht en 's nachts beter, nu lijkt het omgekeerd.</p><p>Afgelopen nacht zijn we een stuk of 15x uit bed moeten gaan voor een speentje, 1x het flesje en even troosten. De afgelopen weken was 5 tot 10x per nacht "normaal". Hij is vaak ook al de eerste keer rond 20:30u wakker, dus vrij snel nadat hij op bed ligt. We halen hem dan niet uit bed, meestal slaapt hij ook wel weer even verder met de speen, maar soms moet je er elk uur uit.</p><p>Iemand tips? Doen wij iets verkeerd?</p>

Kan het zijn dat hij honger heeft? Ik weet het niet hoor, maar mijn dochter kreeg op die leeftijd nog 4 flessen + groente én fruit. Een idee die fles waar hij soms 's nachts om vraagt sowieso aan te bieden? Wellicht went hij dan ook aan een wat ander ritme, en 'leert' hij dat hij niet meer 's nachts hoeft te eten maar dat hij overdag genoeg krijgt.
Ons ritme was met 5 maanden als volgt:
7.00 fles 180
9.00 fruit 
(slapen)
11.00 fles 180
(Slapen)
15.00 fles 180
(slapen)
16.30 groente
19.00 fles 180 en slapen 
Misschien heb je er wat aan! Succes!   

Kan hij niet gewoon last hebben van doorkomende tandjes? Onze dochter sliep ook altijd goed, en toen ineens niet meer. Net voor haar 6de maand kreeg ze haar twee ondertandjes. Ze heeft tot ongeveer nu s nachts minder goed geslapen, in elk geval, 1 x wakker worden. Ze is nu 11 maanden, heeft ook 4 tanden boven. 

Hij krijgt s nachts altijd nog een fles, ik heb het een beetje onduidelijk omschreven.
Ik bedoelde dat hij zich altijd wel een keer meld en dan een keer de fles krijgt, laatste weken meestal rond half 1.
Met fruit gaan we aankomende week beginnen. 
Hij gaat een paar dagen per week naar de opvang en ik wil me een beetje aan het eetschema van daar aanpassen. Ze krijgen daar rond 15u fruitpap. 
Hopelijk vult dat ook wat meer als hij dadelijk zowel groente als fruitpap krijgt.

Tandjes zou inderdaad ook kunnen.
Ik twijfel om een diffuser op de kamer te zetten met bijv lavendelolie, kijken of dat wat rust geeft. Iemand daar ervaring mee?

Onze mini is ook 5 maanden en wij hebben nu een fijn schema.
7-7.30uur wakker en fles (210ml)
9-9.30uur fruithap
Slaapt voor of na de fruithap nog een kleine 20 minuten, soms half uurtje.
11.00uur fles 120ml(soms op, soms niet)
Slaapt daarna vaak 3-3,5 uur. 
Rond 14.30-15.00uur fles van 180ml
16.30-17.00uur groentehap
Klein slaapje van half uur
Tussen 18-19uur, hij geeft het zelf aan, een papfles met rijstebloem van 210ml.

Misschien voor zijn 11uur slaapje toch een flesje aanbieden? Werkt hier prima, hij hoeft dan geen volle fles maar dit drinkt hij meestal wel op.

Onze mini is ook 5 maanden en wij hebben nu een fijn schema.
7-7.30uur wakker en fles (210ml)
9-9.30uur fruithap
Slaapt voor of na de fruithap nog een kleine 20 minuten, soms half uurtje.
11.00uur fles 120ml(soms op, soms niet)
Slaapt daarna vaak 3-3,5 uur. 
Rond 14.30-15.00uur fles van 180ml
16.30-17.00uur groentehap
Klein slaapje van half uur
Tussen 18-19uur, hij geeft het zelf aan, een papfles met rijstebloem van 210ml.

Misschien voor zijn 11uur slaapje toch een flesje aanbieden? Werkt hier prima, hij hoeft dan geen volle fles maar dit drinkt hij meestal wel op.

Terug
Bovenaan