Baby 5 maanden wil ineens niet meer slapen...

<p>Ons meisje van 5 maanden wil helaas sinds een paar dagen niet meer slapen. We hadden een tijd een behoorlijke structuur met een vaste tijd om de dag te beginnen en ze sliep overdag netjes twee slaapjes en een hazenslaapje in haar ledikantje op haar eigen kamertje.</p><p>Sinds een ruime week nu is dat helemaal weg. Daarvoor werd het al wat rommeliger omdat ze twee dagen naar opvang gaat en daar overdag ook nog niet echt de slaap kan vatten. We gaven haar altijd rond 1800 de laatste fles en dan rond 1830/1900 naar bed. We hebben een tijd geprobeerd haar rond 2130/2200 wakker te maken voor een laatste fles maar dat ging vaker niet goed dan wel, dus dat zijn we gaan overslaan. Meestal kwam ze dan rond half 3, 3 uur in de nacht nog een keer en dat was nu voor ons prima. Vaak als we wel om 2100 gaven kwam ze daarna om half 2 en half 5 ook en dat was drama, haar nachtrust werd er niet beter van. <br /><br /></p><p>Nu lijkt ze sinds kort last van tandjes te hebben, kwijlt en bijt op vanalles, spuitluiers.. en zou de moeilijke fase van sprong  5 zijn begonnen. Sinds een paar dagen is het als we haar in haar ledikant wegleggen voor een slaapje een groot drama, speen wil ze niet maar wil ook niet zonder, begint zodra haar billen de matras raken te huilen etc. Ze slaapt in een slaapzakje wat ze al kent, aangezien ze de puckababy niet meer aan kan omdat ze kan rollen van de rug naar de buik. </p><p>wij dachten het is een fase en trekt wel weer bij als het tandje er is of de sprong voorbij is, maar nu waren we gisteren bij het consultatiebureau en die adviseren toch dringend om haar terug te krijgen in een ritme en in haar eigen bed. Hoe daar waren ze niet zo concreet in en ik weet even niet waar te beginnen... ze is gisteren ook gevaccineerd en heeft sindsdien wat koorts, dus misschien niet helemaal eerlijk om nu te beginnen, aan de andere kant zo is er steeds wel wat... </p><p> </p><p>hebben jullie nog tips hoe we dit concreet kunnen aanpakken?</p>

Probeer eerste uberhaupt het slapen terug te krijgen met wandelen, draagzak, auto.... (iets dat voor jou werkt)
En dan Rustig de slaapjes weer in bed. Een goed vast ritueeltje, van luier, slaapzakje, gordijntjes... En dat volhouden ?

Mee eens.. eerst maar goed laten slapen zodat je geen oververmoeide baby krijgt en in een vicieuze cirkel komt. Dan weer met een routine in eigen bed. 

Met koorts zou ik haar lekker vertroetelen. Maar tandjes moet ze gewoon door heen. Klink wat hard. Maar ik bedoel meer dat het niet erg is als de koorts. Zelfde geldt voor sprongetjes

Je zou eens iets op kunnen zoeken over de 4maanden slaapregressie. Die kan ook bij 5 maanden nog sterk aanwezig zijn. Goede slapers kunnen ineens moeilijke slaper worden. In mijn geval werd een slechte slaper een slechtere slaper ?.
En dan inderdaad maar eerst het ritme terug met 'slapen hoe dan ook'. Lekker in de wagen leggen en zorgen dat ze op de juiste tijden rust krijgt. Probeer rekening te houden met 2 uur wakkertijd en haar niet veel eerder weg te leggen. Hoop dat het je helpt!

Dank voor t meedenken! We denken inderdaad dat het sprongetje meespeelt en de vaccinaties heeft ze echt wel twee dagen last van gehad. Het lijkt nu iets beter. 
hoe stom misschien en tegen de adviezen in hebben we haar de laatste nachten bij ons in bed gehad in haar nestje tussen onze hoofdkussens in en dan slaapt ze redelijk. 

eind van de dag is al langer drama, dat duurt voor haar eigenlijk te lang. Meestal ging ze dus vrij vlot na de fles van 18:00 naar bed en sliep ze oke in haar eigen bed. Gisteravond heeft ze tot 20:00 liggen krijsen en was ze niet meer te troosten, zo naar om te zien. We hebben vanalles geprobeerd, even eruithalen, bij je nemen, mee naar beneden in de kinderwage. Het enige dat afleidde was speeltjes maar dat wil je niet... uiteindelijk samen maar naar bed gegaan om 20:00, papfles van 21:30 overgeslagen (slaap nu even meer prio) en toen werd ze wakker om 3:15, verschoond en klein flesje voor de troost en te kalmeren want weer overstuur. En daarna wel zelf weer ingeslapen in t nestje. 

Vanochtend luktt inslapen niet zo heel goed, dus we gaan weer even creatief moeten zijn voor het aan haar slaap laten komen vandaag... gevoelsmatig gaat het al iets beter, was ze vanochtend minder overstuur maar ik vrees de avond :-/

Wat vervelend allemaal! Bij ons is onze kleine ook al sinds weken slechter aan het slapen. Hij doet wel dutjes maar het kost veel moeite hem in slaap te krijgen. Dit omdat hij continu met zijn handjes speelt, dingen wilt aanraken, op het schildje van zijn speen gaat lebberen ipv de speen zelf etc ?
We laten hem nu eerst een tijdje zijn gang gaan totdat we horen dat hij gaat mopperen. Dan komen we zijn kamer weer in en stoppen zijn armen onder en houden het dan even vast. Vaak gaat hij dan eerst even onrustig doen en draaien en vallen zijn ogen ineens dicht.
Ik denk dat dit komt omdat hij zijn mobiliteit aan het ontdekken is en dit enorm kan frustreren. Inbakeren doen we zo af en toe eventjes zodat hij iig een slaapje beter pakt. Hij is nu bijna 6 maanden maar rolt nog niet actief zelf.

Gistermiddag werden de slaapjes steeds minder en begon ze zelfs te huilen als ze al in de kinderwagen werd gelegd. Slapen daarin doet se alleen als er buiten wordt gewandeld, nooit stilstaand en niet binnen. Gisteravond hebben we haar in badje gedaan ter ontspanning, daarna alleen een omslagromper en de slaapzak, geen truitjes over het hoofd gedoe. Bij het aantrekken van de slaapzak was alle ontspanning alweer weg en zelfs moeite om daarna de fles te drinken. Dat was rond zessen. Ze heeft gehuild tot zo.n beetje 21:00, toen we het echt niet meer wisten en we haar nog een fles hebben gegeven. Daar heeft ze maar iets van gedronken en toen hebben we haar in slaap kunnen wiegen en heeft ze tot half 5 geslapen. Toen een poepluier en een fles want weer onrustig en huilen en nog een uur geslapen tot 6:00. 

we hebben op advies van een goede vriendin met kinderen paracetamol gegeven omdat ze door haar verkoudheid en de tandjes misschien oorpijn heeft, maar het lijkt vooralsnog niet te helpen om rustiger wakker in bed gelegd te kunnen worden. Gelukkig heeft haar vader het geduld om haar elk slaapje in slaap te wiegen, want ik raak op een bepaald moment gefrustreerd. Helpt niet, dat weet ik, maar wat doe je eraan... 

we gaan vanmiddag misschien nog even een stuk rijden in de auto, proberen of ze zo wat langer kan slapen en vanavond met minder trammelant naar bed kan. En ik heb een slaapcoach gemaild voor een afspraak want ik wil hier ook niet te lang mee blijven aanklooien. Zeker zo 24/7 bij elkaar is dat voor niemand goed. Wordt vervolgd.

Wat naar dat het CB je adviseert om haar in 'r eigen bed te laten slapen. Er is echt niks mis met samen slapen, daar is al genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. In tegendeel, het heeft zelfs positieve effecten op het cortisol-gehalte in het bloed van je baby. Probeer aan te voelen wat ze nodig heeft en ga daarop in. Niet bang zijn dat je haar dan nooit meer uit je bed krijgt: alles is een fase en ook dit.
Het klinkt iig heel herkenbaar. Onze zoon heeft ook vréselijk veel last gehad van z'n tandjes en sliep ook heel slecht daardoor. Hij was alleen rustig als hij bij ons sliep.

Terug
Bovenaan