<p>Ons zoontje van 5 weken is nogal een moeilijke slaper. Snachts gaat het (gelukkig!) goed maar in de loop van de dag wordt het minder. Het is een nieuwsgierig jongetje. Raakt dan oververmoeid of overprikkeld en is dan soms wel 8 uur achter elkaar wakker, waarin hij tussen de voedingen door constant huilt en ontroostbaar is. </p><p>Het boek Baby in droomritme heb ik in 1 ruk uitgelezen. We hebben een vast ritme, verschonen-voeden (bv)-knuffelen/draagzak-en bij het eerste gaapje weer terugleggen in bed volgens een vast slaapritueel. We bakeren hem ook in. Maar ondanks dat resulteert wegleggen heel vaak in lang huilen, zelfs krijsen.</p><p>We hebben al van alles geprobeerd, contact rustig afbouwen, naast de wieg zitten, hem op schoot nemen, bij mij in bed, aan de borst in slaap laten vallen, wandelen, ruis-geluiden.. Sommige dingen helpen eventjes maar langer dan 20 minuten slaapt hij niet. Het beste lijkt autorijden te werken om hem in slaap te krijgen maar als ik stop is hij weer wakker. </p><p>Hij lijkt zich maar niet over te kunnen geven aan zijn slaap. Mijn vriend denkt dat hij overprikkeld is, vaak gaat het mis na een wandeling of als er bezoek is geweest. Ik laat hem nooit van hand op hand gaan, hou hem meestal zelf vast en laat hem maar kort beneden. Mijn vriend denkt dat het enige wat helpt is om hem gecontroleerd te laten huilen (zo min mogelijk prikkels). Dit is ook het advies van het cb. Ik voel me hier niet goed bij. Het lijkt mij voor de hechting niet goed en vaak wordt het huilen steeds harder. Uiteindelijk gaat hij wel slapen maar dat duurt heel lang, tijd waarin ik mezelf een vreselijke moeder vind. </p><p>Maar steeds oppakken en bij me houden zorgt er ook niet voor dat hij gaat slapen. Hij blijft dan nieuwsgierig en wil om zich heen kijken. </p><p>We gaan al met hem naar een osteopaat vanwege spanning in zijn nek/hoofd door de bevalling (vacuumverlossing). Zij denkt niet dat hij reflux heeft of iets dergelijks. </p><p>Zo lang verhaal kort, ik ben eigenlijk op zoek naar soortgelijke ervaringen en tips. Wat hielp en wat kan ik nog meer doen? En hoelang duurde het voordat het beter werd? </p>