Hee, mijn zoontje is inmiddels bijna 7 maanden maar had dit precies zo toen hij zo jong was. Hij is een paar keer van 9 tot 17.00 wakker geweest, toen hij drie, vier weken was ofzo. Vreselijk. Precies wat jij zegt, dan gebeurde er iets en was hij weer wakker en hup, was je weer door een 3 uur ritmisch cyclus heen zonder dat hij had geslapen. Kreeg er toen best stress van. Als ik je mag geruststellen, hij is best een oke slaper nu! Wat ons hielp:
- zelf meer ontspannen ermee zijn... Lastig want je hebt het gevoel dat er een oververmoeidheids deadline aankomt als je merkt dat hij niet in slaap valt, maar juist dat loslaten. Het komt goed, ooit.. Hoe stressvol het nu ook voelt, ik weet het!
- inbakeren en speentje (wij gebruiken bibs en gebruikten grote hydrofiele doek ervoor)
- schema op tijd aanhouden, als in: als hij even wakker wordt van iets, gewoon toch weer proberen. Slaap verdwijnt niet zomaar, je hebt niet per se je window gemist. Je moet alleen de tijd nemen.
- mini slaap ritueeltje inzetten. Hier hield dat in: knuffelen, even rustig vasthouden, gordijnen dicht, inbakeren, wegleggen, speentje erin. Soms hielp het ook om de hydrofiele doek die ik had gebruikt met voeden erbij te leggen, dat rook naar 'ons'. Of nog even wiegen als hij toch onrustig was. Ik ging dan in de gang de was opvouwen, waar hij me net aan kon zien bewegen en hoorde rommelen. Telkens terug voor speentje en aai als het nodig was. Toen ik dit 1.5 dag volhield begon het langzaam te werken! Niet geslapen was dan ok, weer opnieuw proberen. Voeden, meenemen naar woonkamer, even speeltjes en weer terug slaapritueeltjen in
- als hij rustig ligt, lekker laten liggen. Ook al is hij wakker. Rustig liggen is ook uitrusten
- in een draagdoek bij je houden, als het toch niet gaat, dan maar gewoon dichtbij je. Ga buiten wandelen met hem of iets doen, anders wordt je zelf ook gek.
-white noise op Youtube erbij als hij onrustig was als hij in bed lag, hielp soms ook
- heb in eerste instantie toen de klok aangehouden en na verloop van tijd op gevoel gedaan. Maar ik merk wel dat mijn zoontje nooit de 'een baby kan max 90 min wakker zijn' heeft gevolgd. Hij is altijd al wat langer wakker en alert geweest
- rond 4.5 maanden heb ik hem langzaamaan (niet nu al, maar toekomst) op zijn buik laten slapen. Eerst enkel overdag met mij ernaast. Nu pas af en toe s nachts. Opeens deed hij zo dutjes van 2.5 uur! Kennelijk is dat toch het fijnst voor hem. Doodeng vond ik het. Nu minder (maar goed, hij is nu veel steviger en sterker).
ik weet niet of je iets aan bovenstaande dingen gaat hebben maar ik kan me heel goed voorstellen hoe je voelt. Het is heel normaal!
we hebben ook 2/3x een osteopaat bezocht, ik ben alleen sceptisch over of dat werkte. Op deze leeftijd ontwikkelt je baby zich zo snel dus de verbetering kan ook zijn omdat hij net weer een groeispurtje heeft gehad, of door een sprong heen is. Maar goed, misschien was het gewoon een combinatie van alles..
Heel veel succes! Het komt echt goed.. Heb je nu weinig aan, maar je bent in elk geval niet d enige.