Baby 5w te vaak drinken/teveel aankomen?

Mijn dochtertje van 5 weken krijgt afgekolfde bv en 1 of 2x per dag kv, ligt er beetje aan hoe vaak ik heb kunnen kolven. Ik voed haar op verzoek en kom dan altijd uit op 8x per dag, ongeveer elke 3 uur dus. Nu woog ze met bijna 2 weken 7 pond en 2 weken later heb ik haar zelf gewogen (met haar op weegschaal gaan staan) en kwam ik al uit op 9 pond. Bij huisbezoek cb vonden ze die 7 pond toen al best veel (betekende toen 350gr aangekomen in 5 dagen) maar was ook goed teken want dan at ze goed en was ze gezond. Maar misschien beetje te heftig dat dit nu al weken zo doorgaat?Daarnaast ga ik het heel vermoeiend vinden. Voor mijn gevoel ben ik hele dag aan het voeden, kolven en de flesjes en kolven weer afwassen. En ergste is dat ze soms na 2 uur alweer gaat zeuren om fles..meestal eind vd middag/avond. ‘S ochtends zit er juist meestal iets meer tijd tussen gelukkig. Maar als ik niet de fles geef als ze er weer om vraagt dan is ze ontzettend huilerig en onrustig of soms krijst ze gewoon keihard. Dus geen idee hoe ik eventueel zou kunnen gaan minderen..Iemand tips?<br /><br />

Vertrouw je kind, geef wat ze wil. Kinderen voelen het heel goed aan. Daarnaast een rustig kind wat gevoed is geeft ook een rustige mama! 

Ons zoontje was vanaf de start onrustig door te weinig voeding. Door omstandigheden zijn we overgestapt op flesvoeding en toen hij verzadigd was kon hij pas rustig slapen. En ja soms ging er dagelijks een liter of meer in. Op jonge leeftijd. Na een week of 12 werd dat minder. Hij steeg eerst qua gewicht naar boven in de curve en zit nu (met 15 maanden) zelfs onder het gemiddelde. 

Vertrouw je kind! 

Elke 2 a 3 uur drinken is heel normaal op die leeftijd hoor. Ook die 8 flessen. Mijn dochter zat toen nog op 9 a 10 flesjes. Gewoon je kindje blijven volgen. 
Ik herken wel hoe zwaar het is om kolvend flesjes te voeden. Ik kreeg echt een schijthekel aan kolven, vaak met een huilende baby erbij. Dag en nacht elke keer weer. Vermoeiend ook. Maar de hoeveelheid voedingen zijn wel heel normaal. Het is die eerste maanden echt even hard werken met borstvoeding, zeker als je het kolvend doet kost het ook nog eens veel tijd. 

@lewis Ja idd dat vind ik nog het ergste. Dat ik haar eerst stil/slapend moet krijgen om te kunnen kolven. En anders kolven met huilende baby ja..'s Nachts kolf ik niet hoor. Kolf zoveel mogelijk 's avonds laat en dan 's ochtends vroeg weer.
Wanneer gaan de aantal voedingen beetje afnemen?

Dat hangt van het kindje af. Mijn dochter dronk lang kleinere hoeveelheden en dus wat vaker. Kwam ook nog lang voor meerdere nachtvoedingen. Vanaf een maand of 3/4 was het wel die 8 voedingen per 24 uur. Maar andere kindjes laten er wel al sneller wat meer tijd tussen of slapen snachts wat beter.
Vanaf 7 maanden ofzo liep het heel snel terug tot 11 maanden. Maar bij mij ging de borstvoeding niet goed, dus ik heb vanaf 3 maanden wel de overstap gemaakt naar kunstvoeding en kolvend afgebouwd. Combinatie van premature baby die nooit goed leerde drinken, borstontstekingen, kapotte tepels die niet heelden, huilbaby enzo. Dus dat was niet alleen vanwege het kolven en vele voeden hoor. Ik had echt een droom om mijn kind lang te voeden. Maar helaas mocht het niet zo zijn. En ik was ook best wel onder de indruk van hoe zwaar het eigenlijk is. 

Volgens mij moeten babies hard groeien. Bij cb kijken ze altijd naar gemiddelden en mooi verloop van curves, maar kindjes drinken en groeien allemaal op hun eigen manier. Bij mijn eerste kind was ik heel onzeker. Hij dronk altijd te veel! Hij was heel dik en zwaar als 1 jarige. Nou daar zie je nu echt niets meer van! Inmiddels is hij een slanke kleuter. Nu ik een tweede kindje heb denk ik meer aan dat de baby blij en rustig moet zijn. Ik voed op verzoek en ik denk laat het maar lekker groeien. Hij is nu bijna 4 weken. Hij drinkt soms om het uur en soms zit er een langere tijd tussen. Ik kolf overdag en geef kv. In de nacht leg ik hem aan de borst. Het is veel werk, maar uiteindelijk gaat het over na een paar weken. Vaak komt er vanzelf een nieuw en fijner ritme. Succes met alles en geniet van een tevreden baby.

Elke 2.5 a 3 uur drinken is idd heel normaal en 7 a 8x per 24 uur ook. Maar ja, het is zeker vermoeiend! Er zijn kindjes die met 2 maanden al 4 uur tussen de voedingen laten, maar de meeste kindjes pas met 4 a 5 maanden. Tot die tijd is elke 3 uur voeden echt normaal, helaas ook in de nacht.

Mijn beide dochters kwamen tot 4 maanden stipt elke 3 uur, ook in de nacht. Vaak 23.00/2.00/5.30. Zoooo vermoeiend. Vanaf 4 maanden nog altijd 1 nachtvoeding maar was het vaak 23.00-3.00-7.00, dat is al beter te handelen.

Het leven met een kleine baby is zeker pittig wat dat betreft. En wees niet bang dat je teveel geeft, want ze mogen gerust 1000cc per dag. Hier kwam ik daar ook vaak echt aan. Mijn dochters groeiden ook altijd flink, waren grote baby's. Maar nu zijn ze 4 en 2 en geen grammetje meer te dik. Rond de 12-18 maanden gaat al het babyvet er echt vanzelf af!

Mijn babys groeien ook enorm hard tot een maand of 6 en daarna neemt dat keurig af.Zou me over de groei niet zoveel zorgen maken. 350 gram per 5 dagen is dan nog weinig

Het CB hanteert groeicurves die gebaseerd zijn op kindjes die voornamelijk flesvoeding krijgen.
Voor kindjes die borstvoeding krijgen zou je ook de groeicurves van de WHO kunnen gebruiken. Borstvoedingskindjes groeien namelijk de eerste maanden veel harder dan kindjes die flesvoeding krijgen.

En vooral niet te vaak wegen. Voor hetzelfde geld heeft ze net een groeispurtje gehad in die 5 dagen waardoor je een vertekend beeld krijgt.

Terug
Bovenaan