Baby 6 maand slaat zichzelf wakker

Hoi allemaal, wij zijn ten einde raad. Ons zoontje is nu 6 maanden oud en slaapt nog steeds in een inbakerdoek. Hij rolt gelukkig nog niet om, maar heeft inmiddels wel al goed door hoe ie uit zo een ding geraakt. Eens de handjes vrij zijn, is het continu in de ogen wrijven, aan de oren frunniken, in de mond zitten, tut uitduwen, slaan op het hoofdje,… kortom zichzelf wakker houden. Eens terug ingewikkeld, slaapt hij als een roosje. Helaas moeten we hem per nacht zo een 5 keer terug inwikkelen. Dit komt noch zijn, noch onze slaap ten goede. We hebben echt al alles geprobeerd en niets werkt. Ook wordt de wikkeldoek stilaan te klein. En met het warme weer is dit ook niet echt een optie meer. Het zweet staat op zijn hoofdje. Wie heeft er ervaring of een oplossing? We horen het graag!

Met 6 maanden wordt inbakeren ook al echt afgeraden. Het moet voor de 6 maanden oud afgebouwd zijn. Is er een reden dat je hem nog inbakert?

Maar terugkomend op je vraag, is het niet gewoon een duidelijk teken dat hij niet meer ingebakerd wilt zijn? Waarschijnlijk is hij blij dat zijn handjes eindelijk vrij zijn, of hij heeft het veel te warm zo met zn armpjes straks tegen zijn lichaam. Ik zou hem niet snachts 5 keer opnieuw inbakeren, waarom wel?

Kijk eens naar het Fedde en Kees lakentje Nunki. Hier kan je kind gewoon makkelijk tot 1/1,5 jaar onder liggen.

Dit lakentje hebben wij ook gebruikt samen met het slaapzakje van Fedde en Kees. Onze dochter was t ook echt nodig, zonder inbakeren sliep ze veel slechter. Ze slaapt inmiddels in een gewone slaapzak met gewoon lakentje, 10 maanden

Mijn dochter vond haar handjes tijdens het afbouwen van het inbakeren ook erg interessant, maar dit werd langzaam beter, nu slaapt ze (meestal dan) best goed. Ze is nu 9 maanden. Ik denk dat je er gewoon een paar dagen doorheen moet tot je kindje eraan gewend is helaas.

Beste mommyfaye, het is denk ik redelijk duidelijk waarom we hem nog steeds inwikkelen. Lees: hij slaat zichzelf wakker. Ik zou hem ook liever in een gewone slaapzak stoppen. Geloof mij. We hebben er namelijk genoeg. Alle mogelijke slaapzakken zijn de revue reeds gepasseerd. Enkel de bakerdoek geeft soelaas. Als we hem niet inbakeren, slaapt hij dus niet aangezien hij dus zichzelf wakker houdt. Dus daarom wikkelen we hem er 's nachts ook iedere keer opnieuw in. Telkens hij van zijn handjes wakker wordt en dus blijft. Ik denk niet dat er van een baby met slaaptekort een happy baby komt omdat hij blij is dat hij vrije handjes heeft. Als we hem inwikkelen slaapt hij daarentegen als een roosje. Dus daar leid ik dan uit af dat hij dit echt nog wel nodig heeft. Ik weet dat dit wordt afgeraden bij 6 maand, maar het moet mogelijk zijn. Zelfs 1 handje vrij laten is geen optie op dit ogenblik. Zelfs niet enkel tijdens zijn korte slaapjes. Want dan valt hij niet eens in slaap. Hij kan de slaap niet vatten op die manier. Been thee done that. ?

Ik zou colt turkey stoppen met inbakeren op dit punt. Hij leert het vanzelf wel af. Even doorzetten ouders!

Terug
Bovenaan