Baby 6+ maanden blijft veel slapen overdag

Dag allen,

Ons zoontje van 6 1/2 maand is een degelijke slaper. Hij sliep al redelijk snel door en we hebben nooit lang last gehad van de diverse slaapregressies die een baby kan hebben (althans in onze beleving). Hij slaapt 's nachts van 7 tot 7 en gemiddeld moet je er nog 2-3 keer uit om het speentje er weer in te drukken.

Mijn vraag gaat over de dutjes overdag. Hij zit nog steeds op 4 en soms wel 5 dutjes per dag van 45 minuten of korter. Het lukt hem zeer zelden om twee cycli aan elkaar te knopen overdag. Het is een druk en beweeglijk ventje die veel rolt en sinds kort ook kruipt.

Om 7 uur krijgt hij een flesje en is dan eigenlijk al vrij snel moe. Half 9 haalt hij niet en vaak ligt hij er om 8 uur alweer in. We hanteren vervolgens om de 3,5-4 uur een flesje en een maximale wakkertijd van 2 uur, ook op basis van zijn moeheidssignalen

Mijn vadergevoel zegt: gewoon laten, volg je baby, dat komt vanzelf wel want elk kind is anders. Toch wil ik er voor waken om niet een (straks) onhandig systeem in stand te houden. Is het verstandig om toch richting een schema van 3 slaapjes te gaan en hem langer wakker te houden? Herkent iemand dit of heeft tips? Dank.

Vader van B.

 
Zolang de baby niet in de nacht klaar wakker is doordat het overdag teveel slaapt zou ik me geen zorgen maken. Is het kind moe dan moet het slapen, zo simpel is het. En wat schema's zeggen moet je je niks van aan trekken. Ieder kind is anders. Groeien en leren kost nou eenmaal heel veel energie. 
 
Terug
Bovenaan