Baby 6 maanden - borstvoeding, clusteren & pap (van fv?)

Mijn zoontje is nu 6,5 maand oud en geef hem nog volledige borstvoeding. Gaat heel goed en zie dus ook nog geen reden om te stoppen. Sinds een weekje krijgt hij tussen de middag pap van bv, maar wil die eigenlijk gaan vervangen door fv (of water?). Meer moeders die dit doen of hebben gedaan? Hoeveel geef je dan?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
 
O, en daarnaast: sinds een week is hij 's avonds opeens flink aan het clusteren. Wil slecht slapen en wordt tussen 19 en 23 (soms zelfs tot een uur of 1) steeds overstuur wakker en valt eigenlijk alleen maar in slaap aan de borst.. heb zelf het idee dat het komt omdat hij inhaalt wat hij overdag niet genoeg binnenkrijgt omdat hij enorm afgeleid is. Vindt alles interessanter dan de borst ;-) Hoop dus ook dat hij wat meer binnenkrijgt door de pap met fv te combineren, wie weet helpt het.

Weet niet precies wat ik wil horen, maar merk dat ik heel graag (volledig) bv wil blijven geven maar het op deze manier wel erg pittig word. Dus op zoek naar een fijne combi :)
 
Mijn zoontje is nu 7 maanden en had rond 6 maanden ook dat hij ‘s avonds veel meer kwam voor bv. Overdag dronk hij wel goed. Het cb adviseerde om wat meer naar vast voedsel toe te werken, nog niet perse een volledige maaltijd maar de hapjes iets laten toenemen in hoeveelheid. Dit werkt bij hem heel goed. We hebben ook een tijdje een papfles gegeven met kv voor het slapengaan. We deden dan 90+3+een eetlepel rijstebloem en daarna mocht hij nog aan de borst drinken. Dit zag ik bij een ander topic langskomen.  Dit werkte al ben ik hier mee gestopt. Eigenlijk om de zelfde reden als jij. Geef liever bv en wil de avond voeding nog een tijd blijven doen. Nu hij ‘s avonds meer eet, groente met aardappel of rijst, gaat het ook zonder papfles. Hij komt nog wel ‘s nachts om te drinken maar minder vaak. Al heeft hij ‘s nachts nog niet echt een ritme. 
Ik hoop dat je hier wat aan hebt 
 
Aah goed om te horen dat meer bijvoeding ook een optie is Amiek! Pap voor het slapen is natuurlijk ook een optie (evt. met bv, anders inderdaad met fv). 
En ben benieuwd: hoeveel bijvoeding krijgt jouw zoontje? Die van mij lijkt nooit genoeg te hebben haha. Hebben ongeveer dit ritme:
 
Tussen 6:00 - 7:30 (afhankelijk van wanneer hij wakker is) - bv
9:30 / 10:00 - fruit (half peertje / appel o.i.d.)
12:00 - pap (60 ml gekolfde melk met 4 flink theelepels havermeel)
15:00 - bv
17:30 - groente (2 eetlepels groente + 1 eetlepel aardappels)
Rond 18:30 - bv
22:00 - bv
 
De laatste dagen haalt hij die 22:00 uur alleen nooit, maar komt hij al meerdere keren voor die tijd.. 
 
Dit is een beetje ons schema:
7.00 bv
9.00 fruit: halve banaan of twee flinke eetlepels gepureerd fruit
rond 10.00 slapen
11.30 bv
12.30 brood: korst van een halve boterham en de binnenkant met boter, gaat niet altijd op 
afhankelijk van de duur van het ochtendslaapje gaat hij rond 13.00 uur weer naar bed of als hij twee uur heeft geslapen dan pas rond drie uur/ half vier. Ik moet dan eerst mijn vier jarige van school ophalen
+/-15.30 bv
slapen
18.00 groentehap
19.15 bv
en dan ‘s avonds. Dit wisselt heel erg. Soms slaapt hij tot 4 uur, soms komt hij om 1 uur en slaapt dan tot een uur of zes. Gister was het ook half elf dat hij al wakker werd, wsl omdat hij verkouden is en z’n neus verstopt zit. Hij heeft wel gedronken maar ik denk dat dit ook troost was. Het was nogal een rommelnacht want om 1 uur werd hij weer wakker en heb ik hem maar laten drinken (valt hij het snelst in slaap) maar werd snel daarna weer wakker en heb ik hem bij me gehouden tot hij weer sliep. Sliep pas weer om half vier. 
Zo gauw hij ergens last van heeft, tanden, verkoudheid dan merk ik dat meteen en komt hij ‘s avonds vaak eerder 
 
 
Terug
Bovenaan