<p><!--StartFragment--></p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Mijn zoon is nu 6 weken oud. Gelukkig groeit hij goed (geboortegewicht 3625gram, nu 5115 gram een paar dagen geleden). Ik geeft volledig borstvoeding op verzoek.</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Ik heb een paar vragen:</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">1. Hij is vaak erg onrustig/oncomfortabel na een voeding, overigens kan dit ook nog tot een paar uur daarna aanwezig zijn. Ik denk dat hij last van zijn buik heeft, deze rommelt, hij moet 'persen', en laat scheetjes, hij fronst. Hierdoor lukt het hem vaak niet om in slaap te vallen (ook al is hij wel moe). Hij trappelt ook met zijn beentjes en maait met zijn armpjes. Het lijkt enigszins in 'golven' te komen, dus even rustig, dan weer last/onrustig/huilen, maar soms is hij ook ontroostbaar aan het hullen.</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Buikje masseren, draagzak, warm bad/douche, beentje naar buikje, hebben geen duidelijk effect. Inbakeren (pacco inbakerdoek) ook niet.</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Zijn dit krampjes? Wellicht heeft het toch te manier met de manier van voeden?</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Ik kom nu uit op 6-10 voedingen per 24 uur zonder ritme nog... Duur per keer is niet erg lang, 15min max. Ook al ben ik wel minimaal 1 uur bezig met alles, voeden 1 borst, boeren/rechtop houden, verschonen, voeden andere borst, boeren/rechtop houden, proberen in slaap te krijgen/troosten. Soms weer kleding verschonen als hij gespuugd heeft (ook regelmatig na voeding soms ook nog uren daarna als het alweer tijd is voor de volgende voeding).</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Ik heb wel het idee dat hij in het begin erg gulzig drinkt met wellicht ook veel lucht erbij. Ik probeer hem dan met pauzes te laten drinken (in begin lijkt dit wel na 2 slokken al nodig te zijn), in zijn mondhoeken zie je ook de melk 'borrelen' en hij laat ook melk uit zijn mondje stromen. Ik voel geen toeschietreflex en in het begin van de voeding melk uit de borst stromen doet het ook niet, dus kan ook niet wat weg laten lopen. Meestal is na een minuut of 6 hij wel klaar, ook al weet ik niet zeker of hij de borst echt goed leeggedronken heeft. Maar als ik na het verschonen dezelfde borst aanbiedt, wil hij daarna niet ook nog uit de andere borst drinken (en dus wellicht niet goed voor de productie?).</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Al met al ben ik vrijwel de gehele dag bezig met voeden en troosten zo. Ook al slaapt hij ook wel eens 2 uur achter elkaar tevreden hoor. Hij slaapt nog niet langer dan max 2,5 uur (een paar keer 3 of 4 uur geslapen maar is niet gemiddeld).</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Laat je niet het fabeltje aanpraten dat krampjes 'erbij horen' en dat elke baby wel krampjes heeft. Flauwekul! Een borstvoeding die fysiologisch goed is, leidt doorgaans niet tot krampjes. staat op borstvoeding.com.</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Wat kan ik nog doen?</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">2. Ik voed op verzoek, niet op de klok/schema, maar als ik straks ga werken (alweer over 6 weken) wil ik graag borstvoeding blijven geven, en is het wel fijn dat ik hem kan voeden vlak voordat ik wegga (7u ochtend) en vlak na dat ik thuiskom (19u avond). Maar op verzoek lijkt me dit lastig, omdat je dan toch aan tijden gebonden bent. Hier nog tips voor???</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">En nu slaap ik max 2x2 uur en nog 1,5u per nacht gemiddeld, en hoef nu niet om 6 uur eruit om naar werk te gaan, dus ook al ga ik vroeg naar bed, zijn het nog weinig uurtjes slaap in totaal met max 2-2,5uur slaap achter elkaar. Lijkt me vrij pittig om met werk te combineren, hier nog tips voor???</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">3. Kan ik nog borstvoeding welke ik ingevroren heb in de eerste maand na deze periode geven? Aangezien de samenstelling in de eerste maand van de borstvoeding anders is dan daarna.</p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;"> </p><p lang="nl" style="margin: 0in; font-family: Calibri; font-size: 11.0pt;">Wellicht een heel verhaal/veel vragen maar ik hoop dat jullie tips hebben voor mij! Veel dank alvast!</p><p><!--EndFragment--></p>