Baby 6 weken slaapt niet langer dan 2 uur

<p>Ik heb een super lief en tevreden zoontje van inmiddels 6 weken oud. Maar hij slaapt al vanaf het begin nooit langer dan 2 uur achter elkaar, zowel overdag als 's nachts. En vaak duurt het ook wel minstens een uur voordat hij daarna weer in slaap valt. Overdag vind ik het prima zo, maar 's nachts erg vermoeiend. Wat zou het fijn zijn als hij eens een keer 4 uur achter elkaar zou slapen! Is dit gewoon een kwestie van wachten totdat hij vanzelf langer gaat slapen, of kan ik hem al aanleren om iets langer achter elkaar te gaan slapen?</p><p>Ter informatie: hij krijgt borstvoeding. Hij kan overdag best lang achter elkaar wakker zijn, soms wel langer dan 3 uur. Overdag slaapt hij in de kinderwagen beneden, en s nachts in de co sleeper. Hij is bij het wakker worden vaak wild met zijn armen en benen aan het spartelen.</p><p> </p><p>Hebben jullie tips voor hoe je een baby langer leert slapen? Of is 6 weken daar echt nog te jong voor?</p>

Hey,
Nog geen ervaring want ik wacht op mijn kleine (39wkn) maar misschien ligt het aan wat je drinkt of eet. Drink je cafeïne rijke producten zoals koffie? Of frisdranken? Daardoor kan hij die energie vandaan halen.
Succes!

Hoi,

Dat is pittig! 6 weken is vroeg om door te slapen, maar je kunt volgens mij al wel wat dingen doen. Goed dat je hem overdag in een lichte ruimte laat slapen en 's nachts in een donkere, dat helpt hem om het dag/nacht ritme goed te krijgen. 

Wat je kunt proberen is om hem te helpen met het zelf in slaap leren vallen. Vaak helpt dat ook om het doorslapen (uiteindelijk) beter te krijgen. Baby's van die leeftijd kunnen nog niet zo lang wakker zijn achter elkaar, ik geloof iets van 3 kwartier of een uur. Daarna is het weer bedtijd voor ze. Als ze dan toch langer wakker zijn, raken ze overprikkelt en slapen ze slechter. Dat is misschien wat je merkt?

Je kunt proberen om hem overdag na steeds max 1 uur wakker op bed te leggen (of eerder, bij zijn eerste slaapsignaaltjes). Als je hem wakker maar moe op bed legt, leert hij zelf in slaap te vallen. Misschien geeft hij nu nog niet na 1 uur al aan dat hij moe is, maar is hij dat wel. Wat ook helpt zijn slaapritueeltjes, zoals boekje lezen, liedje zingen, knuffelen en dan naar bed. Dat helpt hem ook om te begrijpen dat het slaaptijd is. 
Een andere tip is om hem 's nachts anders te benaderen dan overdag als hij wakker wordt, heel rustig, geen oogcontact maken of tegen hem praten, want dan denkt hij dat het speeltijd is. Maar misschien doe je dat al?
De boeken van Stephanie Lampe kunnen je misschien helpen? Die lezen makkelijk weg, en daarin staat veel uitleg over leren slapen, in een ritme komen in relatie tot hun ontwikkeling. 
Het wordt vanzelf beter als ze ouder worden, maar hopelijk heb je hier iets aan! Veel succes. 

Bedankt voor de reacties!

Er zitten goeie tips bij. Ik ga eens proberen hem toch maar in bed te leggen na een uur wakker zijn, misschien dat dat toch wel helpt. 

Inbakeren heb ik nog niet geprobeerd, daar zou ik ook nog naar kunnen kijken. Ik weet niet precies of hij wakker wordt van zijn gespartel, of dat hij juist spartelt als hij wakker is. 
Verder drink ik voornamelijk water en thee, dus denk niet dat hij daar echt veel van wakker ligt. 
Ik zal Stepahnie Lampe eens opzoeken! Nogmaals bedankt!

Inbakeren werkt vaak heel goed als je kindje drukke armpjes of beentjes heeft. Die bewegen ze niet altijd omdat ze vrolijk zijn, soms gebeurt het ze ook maar gewoon, waardoor ze dus wakker worden. 
Hier ook heel veel gehad aan t boek van Stephanie Lampe. Aanrader!

Ja ik ken ook goede verhalen van inbakeren. De inbaker doeken van puckabbay worden veel genoemd als een uitkomst, ik gebruik zelf de slaapzakken daarvan en mijn zoontje sliep al vanaf 8 weken 8 uur achter elkaar (nu is ieder kind anders natuurlijk) Ik gaf hem overdag wat meer voeding en vaker achter elkaar zodat hij wat langer Snachts door kon zonder. Ik deed hem ook altijd in bad voor de laatste voeding en dan direct in bed. 

Hier nog een fan van Stephanie lampe. Heel veel aan gehad. En wij doen ook inbakeren met doeken van pacco ( bij eerste ook gedaan) omdat ze zich telkens weer wakker maakte door arm bewegingen. En 3 uur wakker is echt te lang voor een baby van 6 weken. Als ze oververmoeid raken, kunnen baby's heel druk worden waardoor ze niet moe lijken. Succes!

Terug
Bovenaan