Hoi!
Ik denk graag met je mee ? misschien heb je er wat aan. Ik had twee totaal verschillende baby's. Wat bij de een werkte, werkte bij de andere niet. Het is echt zoeken met die kleintjes. En dan denk je dat je het hebt gevonden, blijkt het toch niet te werken ?
Wat je doet maakt opzich niet veel uit als je maar niet teveel in korte tijd veranderd. Baby's zijn heel flexibel en veerkrachtig maar hebben wel echt de tijd nodig om te wennen.
Vanaf 6 weken kun je heel langzaamaan aan een ritme werken. Verwacht nog niet te veel van die slaapjes (duur, frequentie). Met ritme wordt bedoeld dat je je baby voedt, verzorgd en ermee speelt/knuffelt o.i.d. binnen zijn natuurlijke wakkertijd. Een baby van 6 weken heeft een wakkertijd van 60 tot 90 minuten. Dat betekent dat je je baby binnen die tijd dus weer op bed legt of eerder wanneer je baby signalen van vermoeidheid af geeft. Door goed naar je baby te kijken en die wakkertijd in je achterhoofd te houden ga je de vermoeidheid signalen van jouw kindje leren kennen.
Leg je baby wakker maar moe in bed en probeer elke dag 1 slaapje in het bedje/wiegje uit. Als het lukt, top! Lukt het niet, nieuwe ronde nieuwe kansen. Niet te lang aantobben. Slaap kun je niet afdwingen. Je kan je baby slechts een handje helpen.
Draag je baby in een draagdoek(draagzak). Die kleintjes hebben huidhonger. Er zijn echt maar weinig jonge baby's die de hele dag alle slaapjes in hun bed doen. Naar mate je baby ouder wordt, zal hij steeds vaker en makkelijker in zijn bedje slapen.
Inbakeren brengt rust (Ria Blom). Dit is zeer zeker het geval voor oververmoeide, prikkelbare en overbeweeglijke baby's. Maar ik denk dat alle baby's gebaad zijn bij de geborgenheid die zo'n doek of slaapzak geeft. Leg je naby sowieso in een slaapzak. Vaak trappen ze de dekens van zich af of ze slaan zich wakker. Met een dikke slaapzak gaat dat al iets lastiger.
Je kan je kindje overdag ook prima in de box of wandelwagen laten slapen. Mijn voorkeur zou hebben om ze in een rustige omgeving te slapen te leggen. De prikkels nemen ze toch tot zich, ook al slapen ze. Maar dit ligt ook echt aan je baby. Mijn oudste sliep gewoon beneden met omgevingsgeluiden terwijl mijn tweede (onrustige baby) echt niet tot rust kwam beneden (logisch met de herrie van een peuter).
Je kan een gedragen shirt van jouw in de wieg leggen of baby ruis aanzetten. Wil ook nog wel eens helpen (schaap Liz bijv.)
Bij bijna alle baby's stroomt de melk terug omhoog. Dat komt omdat de sluitspier van de slokdarm naar de maag nog niet goed is ontwikkeld. Dit kan vervelend zijn voor je baby. Het is belangrijk om je baby na de voeding lang genoeg rechtop te houden. Een draagdoek biedt hier dus ook een uitkomst voor. Wiegje omhoog zetten werkt blijkbaar niet (is uit onderzoek gebleken).
De eerste maanden (1e jaar) zijn pittig met een (jonge) baby. Ze zitten aan je vast geplakt dag en nacht. Maar dit is allemaal van korte duur. Bij mijn oudste werd het na een week of 10 gemakkelijker. Bij mijn tweede toen hij een maand of 4 á 5 was. Ze leren in korte tijd aanzienlijk veel. En net als leren omrollen en eigen vast grijpen is ook slapen een vaardigheid die geleerd moet worden.
Baby's hebben geduldige en geruststellende ouders nodig om zich veilig en comfortabel te voelen. Maar een jonge baby is ook intens. De nachten maken het echt slopend. Vraag hulp van mensen die dicht bij je staan zo dat je even kan bijtanken of wat aandacht voor jezelf kan inplannen. Dit zal je energie geven om er weer goed voor je baby te kunnen zijn.
En vooral.. geniet van deze bijzondere periode. Ze zijn echt maar heeeel kort zo klein! Veel geluk. Liefs.
Interessante websites: www.oeiikgroei.nl www.opvoedingsvragen.nl Bij borstvoeding www.lalecheleaque.nl www.medela.nl