Baby 6 weken slaapt overdags noet

<p>Kan iemand mij helpen?</p><p>Ons zoontje van 6 weken slaapt nu al 4 dagen overdags niet, hooguit alsnog hem in zijn bed weg leg een half uurtje. <br /><br /></p><p>ook lijkt het dat er sinds 4 dagen voeding omhoog komt bij hem. Af en toe komt dit er met een golfje uit en de andere keren lijkt hij erop te herkauwen of zie je een spoor langs zijn wang lopen. (Als hij ligt)</p><p> </p><p>heeft dit met elkaar te maken? Iemand hier ervaring mee en wat kunnen we eraan doen?</p><p>snachts slaapt hij prima. Hij krijgt -/+ 20u zijn laatste voeding en slaapt dan door tot -/+3 uur en vervolgens weer tot 6a7u. We hebben als handdoeken onder zijn hoofd end gelegd zodat de voeding wat minder makkelijk omhoog kan lopen. <br /><br /></p><p>snachts heeft hij eigenlijk geen last van de voeding omhoog komt. Komt het niet slapen overdags doordat de voeding omhoog komt?</p><p> </p>

Klinkt als reflux. Al heb ik daar geen ervaring mee. Je zou een draagdoek kunnen prpberen, die kleintjes slapen op jouw lijf vaak wel, in een bed is te koud of alleen ofzo. En die slaap is hard nodig. Plus je kindje is in een draagdoek meteen rechtop, ook fijn.

Als je je kindje bij je inslaapt en leg m daarna eens gewoon in de box ipv eigen bedje. Mijn dochtertje nu 12 wkn. Slaapt overdag gewoon bij mij in de huiskamer. Hetzij in de box hetzij in de wandelwagen.
Als ik haar in haar bedje leg is het ook niks. In de nacht gaat het wel goed. Eigen bedje op haar eigen kamer.

Zou reflux kunnen zijn, na 30 min wakker worden is soms wel een teken dat er in het lijfje wat ongemak is. Uiteindelijk werkt bij alle baby's het maagklepje nog niet heel goed en komt voeding omhoog bij verschonen (als je de billen optilt, houd je ze een beetje op de kop natuurlijk). Hoeft lang niet altijd een probleem te zijn gelukkig. Bij gecompliceerde reflux, worden de klachten steeds iets erger. Maar het kunnen ook de darm krampen zijn, die zelfs ook weer wat reflux kunnen veroorzaken. Je zou evt het boek Reflux Baby kunnen lezen, dat geeft heel veel praktische tips en adviezen over reflux, ook voor een minder ernstige vorm. Verder is slapen in de draagzak dan inderdaad prettig voor je kindje. Succes!

Het klinkt als reflux. En valt hij niet in slaap onder het drinken dat je hem dan slapend in bed kan leggen, inbakeren eventueel van te voren?

De hele dag niet slapen dan zit je in een patroon en dan slaapt hij helemaal niet meer omdat hij oververmoeid is. Slaapt hij in de auto wel?

Het lijkt inderdaad wel op reflux, leg je je kindje na het voeden meteen neer? Het zou wellicht kunnen helpen om je kindje minstens 10min rechtop te houden.

Hoi!
Ik denk graag met je mee ? misschien heb je er wat aan. Ik had twee totaal verschillende baby's. Wat bij de een werkte, werkte bij de andere niet. Het is echt zoeken met die kleintjes. En dan denk je dat je het hebt gevonden, blijkt het toch niet te werken ? 
Wat je doet maakt opzich niet veel uit als je maar niet teveel in korte tijd veranderd. Baby's zijn heel flexibel en veerkrachtig maar hebben wel echt de tijd nodig om te wennen.
Vanaf 6 weken kun je heel langzaamaan aan een ritme werken. Verwacht nog niet te veel van die slaapjes (duur, frequentie). Met ritme wordt bedoeld dat je je baby voedt, verzorgd en ermee speelt/knuffelt o.i.d. binnen zijn natuurlijke wakkertijd. Een baby van 6 weken heeft een wakkertijd van 60 tot 90 minuten. Dat betekent dat je je baby binnen die tijd dus weer op bed legt of eerder wanneer je baby signalen van vermoeidheid af geeft. Door goed naar je baby te kijken en die wakkertijd in je achterhoofd te houden ga je de vermoeidheid signalen van jouw kindje leren kennen. 
Leg je baby wakker maar moe in bed en probeer elke dag 1 slaapje in het bedje/wiegje uit. Als het lukt, top! Lukt het niet, nieuwe ronde nieuwe kansen. Niet te lang aantobben. Slaap kun je niet afdwingen. Je kan je baby slechts een handje helpen. 
Draag je baby in een draagdoek(draagzak). Die kleintjes hebben huidhonger. Er zijn echt maar weinig jonge baby's die de hele dag alle slaapjes in hun bed doen. Naar mate je baby ouder wordt, zal hij steeds vaker en makkelijker in zijn bedje slapen.
Inbakeren brengt rust (Ria Blom). Dit is zeer zeker het geval voor oververmoeide, prikkelbare en overbeweeglijke baby's. Maar ik denk dat alle baby's gebaad zijn bij de geborgenheid die zo'n doek of slaapzak geeft. Leg je naby sowieso in een slaapzak. Vaak trappen ze de dekens van zich af of ze slaan zich wakker. Met een dikke slaapzak gaat dat al iets lastiger.
Je kan je kindje overdag ook prima in de box of wandelwagen laten slapen. Mijn voorkeur zou hebben om ze in een rustige omgeving te slapen te leggen. De prikkels nemen ze toch tot zich, ook al slapen ze. Maar dit ligt ook echt aan je baby. Mijn oudste sliep gewoon beneden met omgevingsgeluiden terwijl mijn tweede (onrustige baby) echt niet tot rust kwam beneden (logisch met de herrie van een peuter).
Je kan een gedragen shirt van jouw in de wieg leggen of baby ruis aanzetten. Wil ook nog wel eens helpen (schaap Liz bijv.)
Bij bijna alle baby's stroomt de melk terug omhoog. Dat komt omdat de sluitspier van de slokdarm naar de maag nog niet goed is ontwikkeld. Dit kan vervelend zijn voor je baby. Het is belangrijk om je baby na de voeding lang genoeg rechtop te houden. Een draagdoek biedt hier dus ook een uitkomst voor. Wiegje omhoog zetten werkt blijkbaar niet (is uit onderzoek gebleken).
De eerste maanden (1e jaar) zijn pittig met een (jonge) baby. Ze zitten aan je vast geplakt dag en nacht. Maar dit is allemaal van korte duur. Bij mijn oudste werd het na een week of 10 gemakkelijker. Bij mijn tweede toen hij een maand of 4 á 5 was. Ze leren in korte tijd aanzienlijk veel. En net als leren omrollen en eigen vast grijpen is ook slapen een vaardigheid die geleerd moet worden.
Baby's hebben geduldige en geruststellende ouders nodig om zich veilig en comfortabel te voelen. Maar een jonge baby is ook intens. De nachten maken het echt slopend. Vraag hulp van mensen die dicht bij je staan zo dat je even kan bijtanken of wat aandacht voor jezelf kan inplannen. Dit zal je energie geven om er weer goed voor je baby te kunnen zijn.
En vooral.. geniet van deze bijzondere periode. Ze zijn echt maar heeeel kort zo klein! Veel geluk. Liefs.
Interessante websites: www.oeiikgroei.nl www.opvoedingsvragen.nl Bij borstvoeding  www.lalecheleaque.nl www.medela.nl  

Mijn zoontje is ook geen beste slaper. Met 6 weken het diepte punt. Dit schijnt vaker voor te komen dat ze met 6 weken veel huilen en weinig slapen.
Het schijnt dat baby's de eerste weken nog de melatonine van hun moeder hebben en vanaf 10 weken zelf aanmaken. 
Wat hier hielp is er geen druk op te leggen en te accepteren. Werkte alleen maar averechts en werden er zelf onzeker en gestrest van. 
We hebben de kleine de eerste maanden veel in de kinderenwagen gehad zodat hij ons zag en ontspannen in slaap viel.
Bij ons was het waarschijnlijk een combinatie met reflux.  
We verdikken de voeding met johannesbroodpitmeel, minimaal 30 minuten rechtop zitten na voeding en hoofdeinde van bed omhoog met boeken. Dit hebt wel wat maar niet ideaal.
De manueel therapeut/kinderfysiotherapeut heeft wel veel geholpen, kleine bleek een voorkeurshouding te hebben en met oefeningen is dit verholpen. Kleine is nu ook veel sterker geworden

Terug
Bovenaan