Baby 7 maanden slaapt overdag heel erg weinig

<p>Hoi allemaal, Ik heb een vraag. Mijn zoontje van 7,5 maand oud heeft ongeveer de afgelopen twee weken heel veel moeite om overdag in slaap te vallen. Ik houd zijn slaapsignalen in de gaten, let op de wakkertijden en leg hem voor mijn gevoel echt op tijd in zijn bed. Hij ligt dan een tijdje te draaien, poept dan vaak zijn luier vol (is daardoor ineens over zijn slaap heen) en gaat vervolgens intens verdrietig huilen. Even eruit halen, troosten, desnoods even beneden kort spelen om nieuwe slaapsignalen op te vangen, vervolgens weer in bed en bij de aanblik van zijn ledikant begint hij weer troosteloos te huilen. Ook wanneer hij niet poept in bed is het vaak zo dat hij intens verdrietig wordt na een tijdje te liggen draaien in zijn bedje en daardoor dus ook niet kan slapen. ‘s Nachts slaapt hij wel heel goed, van 20-7 en slaapt vaak door. Hij heeft nog geen tandjes, dat zou zeker mee kunnen spelen. Gevolg: mijn zoontje slaapt een uur of 1,5 overdag, is super moe, maar valt dus niet zelf in slaap in zijn bed omdat hij zo verdrietig is. Draagzak kan maar om de halve dag met een draagzak te lopen is ook zo wat.. Hiervoor was hij een baby die prima in slaap viel; hij had wel even wat tijd nodig om in slaap te vallen maar dat lukte eigenlijk heel goed. Is dit voor iemand anders herkenbaar en/of heeft iemand misschien tips?  Groetjes</p>

Als het door de tandjes komt kan dentinox je misschien helpen. Doet hier wel echt wat. Verder kan ik eigenlijk alleen maar als tip geven om door te zetten. Dit soort periodes horen er wel echt bij. Wij zitten er nu middenin (dochter is net 1) en is de 4e keer dat we een beroerd slapen periode hebben. Vooral vaak overdag inderdaad.  

Dentinox voor de tandjes kan inderdaad helpen.

En verder.. hou vol. Haal de kleine niet te gemakkelijk uit bed, daar gaan ze aan wennen. Ze zullen toch echt moeten leren dat ze zelf in slaap mogen vallen en dat dat goed is.
Hier een zoontje van 26 maanden die s nachts ineens hysterisch was en niet meer alleen in slaap wilde vallen. Na twee zware weken lukt het hem nu wel weer goed. Maar we hebben er dus wel even moeite voor moeten doen en telkens hem terug moeten leggen (want hij kan natuurlijk wel al z'n bed uit).

Hoeveel slaapjes doet hij nog, hoe lang houd je hem wakker? Is dit niet te kort? Rond 7 a 8 maanden gaan kindjes over op 2 dutjes, vaak van 9.30 tot 11.00/11.30 en van 14.00 tot 15.30. De wakkertijd met 7 a 8 maanden verschuift ineens naar zo'n 3 uur, veel langer dan voorheen. Dus misschien leg je hem te vroeg op bed en is hij toe aan 2 dutjes? Te vroeg op bed leggen levert vaak veel strijd en huilen op en dan slapen ze juist onrustig en te kort.

1.5 uur slapen op een dag is niet veel nee. Probeer bovenstaande tijden eens aan te houden, misschien is hij dan wat moeier en kan hij dan in een diepere slaap komen en langer slapen. Rond deze leeftijd moeten ze zichzelf aanleren om 2 lange dutten op een dag te doen!

Wat lief dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren op mijn berichtje. Bedankt!?
Ik gebruik idd Dentinox en geef hem dit vaak voor het slapengaan. Hij doet normaal gesproken nog maar twee slaapjes op een dag. 

Hij wordt rond half 7/7 uur wakker en ik legde hem altijd rond half 9 in bed. Misschien is dat inderdaad wat te snel (zoals LEvB zegt). Heb hem net tien voor negen in bed gelegd en hij lijkt nu te slapen. Eindelijk! Zou dit het dan zijn..? Frustratie door te vroeg slapengaan? Geen idee.. haha, dit is nu iig top. Benieuwd naar de rest van de dag.

En idd....volhouden maar ? doe ik natuurlijk ook wel hoor, maar als het een paar weken aanhoudt word je onzeker en weet je niet of hetgeen je gevoel je ingeeft goed is ☺️

Ik vond te vroeg op bed leggen altijd moeilijk in te schatten, ons meisje deed namelijk ook heel erg vervelend bij te laat op bed leggen ?. Had moeite met 2 lange slaapjes en ging dus vaak toch nog 3x slapen (kort powernapje aan het einde van de dag). Er zijn ook best veel discussies over de wakkertijden vanaf 6 maanden en niet elk kind is even goed in te schatten waar het gaat om vermoeidheidssignalen. Zo gaapt onze dochter al 15 minuten nadat ze wakker is geworden en wrijft ook regelmatig in haar oogjes (vooral tijdens het zelf eten van een broodje of fruit ?).

De hulp die wij hadden ingeschakeld gaf wel aan dat 20u een beetje te laat is s avonds, maar geen idee of dat echt zo is. Wij houden nu iig 19:00/19:15 aan. 

s ochtends idd wel pas rond 9 uur in bed (dat gaat langzaam wellicht verschuiven naar nog iets lager) en als ze heel vroeg wakker zijn dan kan een powernapje van 15 minuten op de arm/in de draagzak/in bed helpen. Dat powernapje was hier soms nodig tot onze dochter 10 maanden was. Ze werd toen regelmatig wakker om half 6 of eerder en dan kregen we haar niet altijd meer in slaap.

Op deze leeftijd zou in principe de 2-3-4 slaapformule goed zijn. Dus 2 uur na wakker worden in bed. Na dit ochtend dutje hou je 3 uur wakkertijd aan voor zn middag dutje en na het wakker worden van dit dutje hou je 4 uur wakker tijd tot hij naar bed gaat voor de nacht.

Terug
Bovenaan