Baby 7 maanden slapen overdag

<p>Hi dames, </p><p>Ik ben benieuwd of een van jullie ervaring heeft met onderstaande, advies of een goede tip weet. </p><p>Mijn zoon van bijna 7 maanden slaapt erg weinig overdag, gemiddeld zo'n 2 uur. Daarnaast heeft hij heel veel moeite met in slaap vallen. </p><p>Dit begon zo'n 2 maanden geleden tijdens een sprong/fase. Nu ben ik dat wel van hem gewend, dus ik dacht: dat gaat wel weer over. Maar goed, een sprong, 2x griep en een tandje zijn we nu 2 maanden verder en het is eigenlijk elke dag weer een strijd (op een paar goede dagen na). </p><p>Ik leg hem bij de eerste moeheid signalen op bed. Meestal begint hij kort nadat ik 'm in bed heb gelegd te huilen en houdt daar niet mee op totdat we weer beneden zijn. Dan is alles weer goed. Probleem is dat als ik het na een half uurtje opnieuw probeer, het gewoon weer van voorafgaan begint. We hebben al heel veel geprobeerd (ook voor deze periode), troosten en weer terug leggen, laten huilen en om de zoveel minuten teruggaan, wandelen/autorijden voor slaap (dat werkt wel) en zijn nu dus op het punt beland dat we van de kinderarts het advies kregen om hem gewoon te laten huilen. 's nachts en 's avonds heeft dat goed en heel snel geholpen, maar overdag dus niet. </p><p>Medische oorzaken zijn uitgesloten en ik denk persoonlijk dat hij het gewoon een beetje verleerd is ofzo. 2 maanden is natuurlijk ook een hele lange periode als je pas 7 maanden bent. Maar, hoe leer ik hem dit weer aan? Het laten huilen breekt echt m'n hart. Meestal duurt het wel een uur overdag en vervolgens slaapt hij maar 3 kwartier.</p><p>Het is verder een ontzettend vrolijk mannetje, enorm alert en een kleine druktemaker. </p>

Na hoelang wakker leg je hem overdag weer op bed? Mijn zoon is ook bijna 7 maand en slaapt overdag vaak niet langer dan 40 minuten en daar gaat hij prima op.. als hij een keertje langer slaapt ben ik altijd heel verbaasd hahaha. Maar ik houd zelf max 2 uur wakkertijd aan ook al zie ik geen moeheidssignalen dan leg ik hem wel op bed en dan merk ik dat hij wel toch wel toe is aan een slaapje.. dat is de enige tip die ik je kan geven als je dat nog niet doet ?

Na hoeveel tijd leg je hem op bed nadat hij wakker is? Een kindje van 7 maanden doet nog maar 2 of misschien net 3 slaapjes op de dag. Toen mijn dochter 7 maanden was, was ze altijd wakker rond 6.30. Dan sliep ze van 10.00-11.30 en van 14.30-16.00 ofzo. En dan om 19.30 weer naar bed. Dus tussen de slaapjes door was ze echt wel 3 uur wakker. 
Leg je je kindje niet te vroeg op bed? Ik zou proberen elke dag vaste tijden aan te houden, zo krijgt je kindje ritme. 
Het gebeurde overigens ook vaak dat mijn dochter maar 45 minuten sliep.. Een baby van die leeftijd heeft een slaapcyclus van 45 minuten. Ze worden dus vaak na 45 minuten wakker en dan is het de kunst om ze nogmaals voor 45 minuten im slaap te krijgen zodat het slaapje 1.5 uur is. Dit lukte mij ook lang niet altijd, soms was het echt klaar na 45 minuten.. maar ik probeerde altijd zo'n 20 minuten lang of ze nog ff door ging slapen. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en zie dit heel vaak bij kindjes tussen 6-10 maanden. Ze moeten echt 'leren' om die slaapcyclus te verlengen naar 1-1.5 uur. 
Nouja, ik zou hem gewoon wat later op bed leggen.. op die leeftijd kunnen ze tussen de slaapjes door echt wel 3 uur wakker zijn! Hij is niet meer zó klein. Te vroeg naar bed werkt averechts. En als hij gewoon makkelijk en tevreden is, is dat toch niet zo erg? Sommige periodes hebben kinderen gewoon even wat minder slaap nodig en over een maand kan dat weer heel anders zijn!

Bedankt voor de tips dames! Ik ga eerst maar eens beginnen met hem iets langer wakker laten zijn. Ik leg hem 's ochtends vaak na 2 uur weer op bed, maar dat werkt dus niet. Misschien houdt hij dan 3 uur wel vol. 's middags redt hij dat namelijk wel altijd.
[quote quote=10205471]Het gebeurde overigens ook vaak dat mijn dochter maar 45 minuten sliep.. Een baby van die leeftijd heeft een slaapcyclus van 45 minuten. Ze worden dus vaak na 45 minuten wakker en dan is het de kunst om ze nogmaals voor 45 minuten im slaap te krijgen zodat het slaapje 1.5 uur is. Dit lukte mij ook lang niet altijd, soms was het echt klaar na 45 minuten.. maar ik probeerde altijd zo’n 20 minuten lang of ze nog ff door ging slapen. Ik werk op een kinderdagverblijf en zie dit heel vaak bij kindjes tussen 6-10 maanden. Ze moeten echt ‘leren’ om die slaapcyclus te verlengen naar 1-1.5 uur. Nouja, ik zou hem gewoon wat later op bed leggen.. [/quote]
Hoe doe je dit precies? Ik loop daar namelijk ook tegenaan. Laat je haar dan gewoon 20 minuten liggen of ga je even kijken ofzo? Mijn zoon begint namelijk meestal wel even te huilen als hij wakker wordt. Hij kan het trouwens wel. Soms slaapt hij overdag opeens 1,5 tot 2 uur, maar dat is zeldzaam. 

Onze dochter van 6mnd slaapt gemiddeld 2x45 min. Soms een uitzondering, zo duurde haar slaapje gisteren wel 1.5 uur. Maar meestal niet. Volgens het CB is dat prima omdat ze 's nachts lange nachten maakt (19.00/19.30 fles, 09.00/09.30 wakker).

Ik hoor onze zoon (6 maanden) overdag soms ook na 45 min jammeren. Ik laat hem dan vaak gewoon even liggen, ga er niet naar toe, en dan slaapt hij meestal weer zo’n 45 min verder. 

Bedankt voor de reacties. Alsof hij het topic ook gelezen heeft gaat het inslapen opeens weer een stuk beter. Ik leg 'm nu op z'n buik weg (voorheen op rug) en dat scheelt een hoop frustratie. Ik begrijp 't niet helemaal want hij kan prima rollen, maar het werkt. 
Nu alleen de slaapjes nog wat langer zien te krijgen, want ik merk dat hij veel beter in z'n doen is als hij 's ochtends een wat langere ruk maakt (bijv. 1,5 uur). Ik ga maar eens kijken of het helpt om hem wat langer te laten liggen als hij wakker is geworden na 1 slaap cyclus en of het misschien werkt om hem net iets later naar bed te doen, zodat hij wat vermoeider is. Nu ga ik meestal wel vrij snel naar hem toe als hij huilt, want ik ben allang blij dat hij überhaupt geslapen heeft. Ik ben benieuwd of dat werkt, dat dit zichzelf uiteindelijk oplost (hoor ik ook wel eens) of dat we gewoon een kindje van weinig slaap hebben. Hij slaapt 's nachts ook niet extreem lang (19.30 tot 6 ongeveer) , dus het lijkt me dat hij z'n dutjes overdag wel kan gebruiken. 

Terug
Bovenaan