Baby 7 maanden wordt (te) vroeg wakker

<p>Onze dochter wordt al weken om 05:00 wakker en wil dan niet meer verder slapen.</p><p>Onze oudste sliep ook heel slecht en daar toen uiteindelijk een slaapcoach voor ingeschakeld. Die tips hebben we ook toegepast bij de jongste maar lijkt niks te helpen. Nu hebben we 2 weken geleden toch maar weer contact gezocht met een ditmaal andere coach voor advies.</p><p>Op zich deden we het niet slecht dus met een paar kleine verbeterpunten zijn we weer vollop aan de slag gegaan. Maar zonder enig resultaat.  Hoe consequent we ook zijn ze blijft een vroege vogel. Wij hadden toch wel gehoopt op iets van verbetering. </p><p>Onze oudste( 2jaar) wordt ook regelmatig wakker van de jongste.</p>

Hoi! Hoe ziet de rest van het (dag)ritme eruit? Oftwel hoe zijn de slaaptijden van de slaapjes overdag en hoe laat gaat je kindje 's avonds naar bed?
vroeg wakker worden kan meerdere oorzaken hebben, maar vaak kan een kleine aanpassing overdag al zorgen voor verbetering. 
wat ook kan is dat je kindje om 5u honger heeft? Heb je al geprobeerd een beetje bv of kv te geven en weer terug in bed te leggen?

We laten ze liggen tot minimaal 06:30. Soms doezelt ze dan nog wat.
Rond 07:00 fles en zijn begonnen om na de fles nog wat brood of rijstewafel te geven
Rond 09:00 slapen.. Soms uurtje soms ook maar 20 minuten
Rond 10:00 fruit
Rond 11:45 boterham
Rond 12:00 fles 
Rond 12:25 bed soms slaapt ze gelijk soms duurt het langer. Slaapt hier tussen de 30 minuten en een uur
Rond 14:30 klein flesje en tussendoortje ( beetje groente, Maischipje, babykoekje) 
Rond 16:00 proberen we nog een 3de slaapje lukt niet meer altijd
Rond 17:00 warm eten
Rond 18:30 Fles en naar bed slaapt meestal pas tegen 19:30

En dan is het afwachten hoe dr nacht verder verloopt.

Nee we geven om 05:00 geen voeding. Ze slaapt daarna echt niet meer. 

Bovenstaande zijn we consequent gaan volgen op aanraden van de coach. 

We laten ze liggen tot minimaal 06:30. Soms doezelt ze dan nog wat.
Rond 07:00 fles en zijn begonnen om na de fles nog wat brood of rijstewafel te geven
Rond 09:00 slapen.. Soms uurtje soms ook maar 20 minuten
Rond 10:00 fruit
Rond 11:45 boterham
Rond 12:00 fles 
Rond 12:25 bed soms slaapt ze gelijk soms duurt het langer. Slaapt hier tussen de 30 minuten en een uur
Rond 14:30 klein flesje en tussendoortje ( beetje groente, Maischipje, babykoekje) 
Rond 16:00 proberen we nog een 3de slaapje lukt niet meer altijd
Rond 17:00 warm eten
Rond 18:30 Fles en naar bed slaapt meestal pas tegen 19:30

En dan is het afwachten hoe dr nacht verder verloopt.

Nee we geven om 05:00 geen voeding. Ze slaapt daarna echt niet meer. 

Bovenstaande zijn we consequent gaan volgen op aanraden van de coach. 

tja, heel herkenbaar. Die van ons heeft dat tot recent volgehouden. Nu ze veel meer loopt en klimt, en over is naar 1 slaapje van 2 a 3 uur tussen de middag, is het ineens weer 6 a 7 uur geworden. Maar wij zijn maanden lang gewoon om 5 uur met haar opgestaan, want ik heb veel bekende tips geprobeerd, het was toch echt gewoon een vroege vogel. 

De laatste twee maanden zijn we bezig geweest met de overgang naar 1 slaapje. wat in het begin heel lastig was omdat ze om 5 uur wakker was. Ze werd ook steeds eerder op de ochtend moe, ipv later. Dus ik kreeg steeds meer het gevoel dat de vroege vogel inmiddels niet meer zo'n ochtendfiguur was. Nogmaals, dit ging samen met veel meer fysieke activiteit. We zijn toen gestart met haar alvast de ochtendfles te geven, en haar direct weer op bed te leggen. Het duurde een weekje ofzo, waarin ze eerst een uurtje lag te kletsen. Maar dat werd steeds minder, tot ze gewoon verder sliep tot een uur of 7. En vanaf daar konden we sommige dagen wel naar 1 slaapje. na een maandje ging ze uit zichzelf vaak genoeg verder tot 6 a 7 uur, zonder die fles. Ritme veranderen kost tijd. 

Jouw kindje is nog lang niet toe aan 1 slaapje, ook omdat die nog geen cycli koppelt overdag. Ze is ook nog veel te jong en moet nog de overstap naar 2 keer slapen maken (wat ik ook nog niet zou doen als ik het zo lees). Maar ik lees dat je haar geen voeding wilt geven om 5 uur. Misschien wordt ze wel wakker van honger en wil ze daarna nog even slapen. ik ben een groot voorstander van nachtvoedingen zolang ze gevraagd worden. Mijn dochter is 16 maanden en krijgt er nog wel eens een op een moeilijke nacht. 
ik geef alleen wel kleine flesjes van 60+2 en alleen als een keer of 3 sussen niet helpt. Iedereen slaapt het snelst verder zo, en ze zal toch zelf wel weten of ze honger heeft? Voeden is ook veel meer dan alleen eten. Zo jong snap ik echt het probleem niet zo. 
maargoed, mijn punt was meer, misschien is het wel honger. 

Verder lost het misschien over een paar maanden weer op als je kindje ook gaat lopen en minder slapen overdag. Ritmes veranderen snel weer. 

Terug
Bovenaan