@mama poekie.
Dat mag je zeker vragen.
Ik ben drager van de bacterie. 1 op de 5 vrouwen draagt deze bacterie en meestal is er niks aan de hand zolang hij maar op de plek blijft waar die hoort. Langdurig Gebroken vliezen kunnen de bacterie actief maken. Ik heb vocht verloren wat ze ook onderzocht hebben maar ze konden noch bevestigen nog ontkennen dat het vruchtwater was. Ik heb dus waarschijnlijk 2 weken lang met "gebroken vliezen" (hoog klein scheurtje) gelopen. Ik wist ook niet dat ik drager was. De bacterie kan zich dan gaan nestelen en dat heeft hij bij onze zoon in zijn hoofdje gedaan. Zonder het te weten was hij in mijn baarmoeder dus ziek geworden. Op de tweede dag na de geboorte krijgen de meeste kinderen antibiotica als ze dit hebben. Onze zoon liet allemaal rare dingen zien (hij gooide zijn hoofd achterover, niet huilen maar kreunen, handje in een rare stand, een aantal teentjes vervelde en waren rood, veel afvallen, moeite met temperatuur en voeding). Er is steeds contact geweest met een kinderarts maar het leek ze niet urgent genoeg dus werd hij, door de geldende corona maatregelen niet eens nagekeken. Toen hij 8 dagen oud was bewoog hij zijn hoofdje en nekje niet meer. Zijn temp was toen 35,4 en na een uur huid op huid waarbij de temp minimaal een halve graad moest stijgen was hij 35,5. Toen moesten we met spoed naar het ziekenhuis maar toen had de bacterie al ongeveer 3 weken vrij spel gehad (2 weken nog in mijn baarmoeder en een week na de geboorte). Hij had daardoor weinig kans.
Als je een blaasontsteking hebt in de zwangerschap kunnen ze testen of je drager bent. Als dat zo is, kunnen ze testen of die actief is. Als dat zo is dan krijg je antibiotica bij de bevalling en wordt het kindje 24 (of 48 uur dat verschilt soms per ziekenhuis) geobserveerd en als daar aanleiding toe is krijgt het kindje ook meteen antibiotica. Ik heb geen blaasontsteking in de zwangerschap gehad en niemand heeft dus geweten dat ik drager was.