Baby 8,5 maand rolt alleen

Hey allemaal,

Mijn dochter is nu 8,5 maand en ze rolt de hele kamer door, maar maakt nog totaal geen aanstalten om te tijgeren of te kruipen. Zitten kan ze alleen als ik haar neerzet, maar zelf gaan zitten doet ze ook niet.
Ik heb zo veel geprobeerd, maar ze vertikt het gewoon.
Ik leg speeltjes net buiten haar bereik, maar dan probeert ze er naartoe te rollen en raakt gefrustreerd dat ze er niet bij komt. Als ik haar op haar knietjes zet valt ze meteen om. Als ik het voordoe lacht ze alleen maar. Als ik haar help gaat ze ook huilen.
Is het iets om me zorgen om te maken, of komt het vanzelf wel? Zijn er meer baby’s die zo laat zijn? Of toch even consultatie bureau bellen?
Rollen doet ze al 2 maanden en sindsdien staat ze een beetje stil in de grove motoriek. De fijne motoriek daarentegen gaat super.

Ik zal het heel kort houden: ik las je de titel van het bericht en dacht: 'ja, dus?'. :)
Rollen met 8.5 maanden is heel normaal hoor. Sommige kleintjes kruipen pas na een jaar en sommige lopen dan al. Sommige kleintjes slaan kruipen helemaal over.
Maak je geen zorgen! 

Als ze kan komen waar ze wil met rollen is de noodzaak om te tijgeren of kruipen er niet. Volgens mij kropen mijn kinderen op die leeftijd. 
En mij is altijd geleerd dat kinderen zich qua ontwikkeling op 1 ding focussen. Tegelijkertijd de fijne en grove motoriek ontwikkelen en taal is teveel van het goede. 

Klinkt voor mij heel normaal! Deed mijn dochter ook. Rond 10 maanden begin ze te kruipen en lopen deed ze 'pas' bij 17 maanden. Inmiddels is ze 3 en motorisch gezien ver vooruit op haar leeftijdsgenoten. Zegt dus helemaal niets. 

Dankjewel voor de reacties!
ik ben weer veel te overbezorgd dus.
ik had me nog zo voorgesteld me niks aan te trekken van andere, maar word stiekem toch beïnvloed door andere moeders waar de kinderen al kruipen bij 7 maanden en staan bij 10. 
Ik zal niet meer zo onzeker zijn en het gewoon op z'n beloop laten 

heel normaal hoor wat je allemaal omschrijft! Is ook helemaal niet 'laat'.. Alsjeblieft niet gaan vergelijken en probeer je niet te veel aan te trekken van wat anderen zeggen, gun je kindje de rust en ruimte om het op haar eigen tempo te doen! 

Mijn zoontje kroop toen hij iets meer dan een jaar was, en liep met 16 maanden los. Gewoon normale ontwikkeling. Mijn dochter schoof met 15 maanden pas op haar billen, trok zich nooit op, en ook al zei het cjg dat we ons geen zorgen moesten maken hebben we zelf actie ondernomen. Ze zag geen diepte leek het, en na oogonderzoek bleek dat ze aan beide ogen +7 had. Wel even blijven opletten dus. 

Terug
Bovenaan