Baby 8.5 maand weigert nog steeds vaste voeding

<p>Hallo,</p><p> </p><p>Weer imeens een topic van mij...</p><p>Mijn dochter van 8.5 maand groeit goed (70cm en 8kg) maar 1 probleem. Ze weigert vaste voeding. Vanaf 4 maanden begonnen met groenten maar het is nooit echt gelukt. Vanuit cb hele eetlijst mee maar ze zit nu op 3 flessen van 180/6 die soms leeg gaan en soms niet. Maar de vaste voeding is echt een probleem. Dat weigert ze. Ook pap door de fles wil ze niet. Voor elk soort fruit keert ze haar hoofd af. Soms proeft ze 1 hapje maar wil daarna al niet meer. Warm eten lust ze soms wel.. Ze leeft dus eigenlijk op 2.5 fles per dag. Ze is verder heel actief want ze kan al een beetje lopen achter de loopwagen en ze is heel beweeglijk.</p><p>Ze drinkt wel water maar iets van geperste sinaasappelsap drinkt ze dan weer niet. Ze is moeilijk te foppen.</p><p> </p><p>Iemand tips?</p>
 
Waarschijnlijk is ze dus een kindje met hele sterke smaakpapillen? Heb je het nu over zelf gemaakte voeding of potjes? Gezien ze al 8,5 maand is nu is het misschien een optie om haar zelf te laten zien/voelen/bijten met stukjes. Dan is het maar spelen..ze word dan wel bewuster van vast voedsel. Eet ze wel koekjes of van die snacksticks die smelten op de tong? Dus je hebt 2 dingen waar het aan kan liggen: sterke smaak. Of de overstap op de structuren wat geleidelijker maken/ontdekken. En naast je neerzetten als je zelf ervan eet is ook een leerproces voor haar he. Dus dat ze niet zelf MOET. Maar het dus op een bordje voor haar neer leggen (iets makkelijks) en dan zelf ernaast gewoon hetzelfde gaan eten. Zonder aan te bieden ofzo, gewoon kijken wat ze met haar hapje doet. Zal echt niet de eerste keer al effect hebben want dat moeten ze paar keer zien en verwerken. Succes en hopelijk snel verandering ? ps dit is allemaal berust op de info, ervan uitgaande dat er dus na onderzoek geen medisch probleem zit, keeltje, neus enz ?
 
Wat hierboven ook al gezegd wordt; laat haar eens zelf stukken proberen te eten. Goed rechtop laten zitten met voetensteun waar ze zich bij verslikken op af kan zetten en dan stukken geven ongeveer ter grote van haar vuist. Lekker mee laten spelen, voelen, ruiken, misschien beetje proeven. 
Vast voedsel is echt nog niet noodzakelijk. Ze groeit goed op de flesvoeding dus blijf die lekker aanbieden. In ieder geval tot een jaar blijft melk de hoofdvoeding en is al het andere bijvoeding. Vertrouw erop dat ze wel neemt wat ze nodig heeft. Het CB zal misschien aangeven dat ze ijzertekort kan krijgen, maar als ze niet in een risicogroep valt hoef je je daar echt geen zorgen over te maken. Flesvoeding bevat echt nog alles wat ze nodig heeft. Geef haar dus nog maar lekker de tijd om ander eten te ontdekken. 
 
Geef haar nog lekker de tijd om te wennen aan het eten. Blijf aanbieden, maar maak er verder geen 'ding' van. Heeft ze zin om te eten, prima, geen zin ook prima. Er zijn best veel kindjes die pas met een jaar of later vast voedsel gaan eten. Hoe meer aandacht jij eraan geeft, hoe meer het een strijd kan worden. Zolang ze goed groeit hoef je je echt geen zorgen te maken!
 
Hee,
 
Ik laat het hier maar bij dan. Ze groeit idd goed dus denk ook niet dat het fout is maar schrok gewoon een beetje van die giga voedingslijst voor haar. En dan ben ik bang dat ze misschien honger heeft ofzo.
 
Hoi Marieke, 
Mijn zoontje gaat 8 maanden eind van deze maand. We hebben ongeveer hetzelfde probleem met u. We zijn al begonnen met oefenhaapjes sinds hij 4 maanden was. Toen begonnen met oefenhaapjes merk ik wel dat hij is meer geïnteresseerd met stukjes, maar ik blijf wel groente hapjes en fruithapjes aan bieden. Voor mij 3 of 4 lepels per eetmoment toch genoeg toen. Begin dat hij 6 maanden was dus combiner ik met stukjes aanbieden, hij spelt allen maar of geef ik hem een kleine baby vork. Ik hoop dat kan stimuleren hem om zijn mondje te open, dus kan ik hem puree op zijn mondje stopen. Soms geluk soms niet. Nu heeft hij ook problemen met slikken, ik merk dat als ik puree in zijn mondje stopen, hij duwt het met zijn tounge. We hebben al met logopedie afsprak maken, ze komen volgende dinsdag. ik hoop dat ze kunnen ons helpen. Ik ben echt zorg want binnen 2 maanden groei hem allen maar 150 gr. Dacht ik voor zijn leeftijd moet hij minimal 300 gr groie per maand. Hoe was vroeger met uw dochter uiteindelijk? Elke kindje is anders maar ik ben nieuwsgierig met uw ervaring. 
 
Met vriendelijke groet, 
 
Yohana 
 
Terug
Bovenaan