Baby 8 maand kan niet zitten

<p>Hoi allemaal,</p><p>Onze zoon van 8 maand ontwikkelt zich prima. Kan goed rollen en is aan het tijgeren. Maar zitten kan hij absoluut nog niet. Als ik hem neerzet valt hij direct om. Ik vind hem wat zwakker qua kracht in zijn ruggetje/romp. Ik wil na de vakantie voor de zekerheid naar de kinderfysio. Maar ben wel benieuwd of er meer baby’s zijn die laat gaan zitten? <br />Ik maak mij er wel zorgen </p>
 
Oh dat is vrij normaal hoor. Vanaf 6 maanden kon ze hier wel in een kinderstoel eventjes zitten, met een zitverkleiner, of op schoot als ik haar armpjes ondersteunde. Dat werd wel steeds beter. Maar los zitten kon ze lang niet, laat staan zelfstandig naar zit.
Vanaf een maand of 8/9 ging ze tijgeren. En ik verwachtte dat kruipen en zitten de volgende stap was. Maar met 10,5 maand ging ze eerst optrekken tot staan en rechtop op haar knietjes zitten. Heel plotseling. En met 11 maanden zag ik haar ineens kleine stukjes kruipen, en zelf gaan zitten. Vanaf het op de knietjes rechtop zitten werd haar balans veel beter. Nu net 14 maanden loopt ze aan de hand al een maandje. Nog niet los. 
Het verschilt zo van kind tot kind. Sommigen leren pas na een jaar kruipen en zitten enzo.
 
Alles komt zoals het komt! Mijn kereltje, nu 19 maanden was / is laat met de algemene grovere motoriek. Rollen/zitten/ kruipen/ lopen...Hij Loopt bijv nog steeds niet, inmiddels een echte turbo kruiper, maar praat wel weer....Komt wel....hij zal ooit wel lopen denk ik dan haha. Hij loopt soms los, maar kruipen vindt hij leuker is die veel sneller mee. Niet druk maken kinderen volgen hun eigen tempo
 
Wij hebben zitten, op aanraden van fysiotherapeuten, nooit geoefend. Blijkbaar gaan kinderen die er aan toe zijn vanzelf zitten en is in zit neerzetten wanneer ze zelf niet gaan zitten, niet verstandig. Dus wel af en toe in kinderstoel en kinderwagen, want daarin zitten ze gesteund, maar niet op de grond. Ons motorisch zeer sterke meisje zat met 9 maanden ook nog niet. Geen tijd voor, denk ik. Kruipen, staan, allemaal prima. Met een maand of 10 ging ze opeens zitten en vanaf toen was het goed en nam ik haar ook mee op fiets etc, omdat ik wist dat haar lijf er aan toe was.
 
Was hier ook, met 8,5 maand ging hij ineens zelf zitten en moest toen echt leren om zijn evenwicht te houden waar andere kinderen al lang konden blijven zitten maar nog niet "tot zit komen". Iedereen doet het in zijn eigen tempo maar ook in zijn eigen volgorde.
 
Bedankt voor jullie reacties! Stelt me wel gerust. ? Ik zal het proberen los te laten. En wachten tot hij er aan toe is. 
 
Terug
Bovenaan