Baby 8 maanden korte slaapjes

<p>Hoi hoi,</p><p>Onze dochter doet over dag steeds slaapjes van 30 minuten. Haar wakker tijd is ongeveer 3u. Vaak moet ik tegen 16.30u nog een 3e slaapje inlassen, waarna zij ook weer precies na 30 minuten wakker wordt. Op deze manier heeft zij weinig rust over dag. Heeft iemand een tip?</p><p>Bij de opvang slaapt zij wel 1.5u per slaapje. Soms zelfs langer.....</p><p>In de nacht wordt Onze dochter ook wakker en slaapt dus niet door..</p><p>Ik ben benieuwd of iemand dit herkend en wellicht een tip heeft...</p>

Hier hetzelfde probleem. Benieuwd naar tips. Heb je ook gevraagd wat de opvang precies doet? Hebben zij ook tips of een verklaring?

Ik heb het daar wel over gehad en kon niets anders ontdekken, behalve misschien dat er meer prikkels op kdv zijn en mogelijk is de ruimte donkerder daar.. 

Even om mee te denken hoor..(!!); weet je zeker dat haar wakkertijd 3 uur is?☺️ Als een kindje écht directe slaapsignalen vertoont ben je bij sommige kindjes al te laat.. Gemiddeld is de wakkertijd 2,5 uur voor een kindje van 8 maanden, kan iets meer kan iets minder zijn.Vanaf 8 maanden kán je langzaam toewerken naar het 2-3-4 ritme.
Na 2 uur wakker op de ochtend is het dan al weer tijd voor bed.

Mijn dochter vertoont op de ochtend nauwelijks slaapsignalen (behalve dat ze wat schreeuwerig kán worden) en ze valt altijd heel gauw in slaap (5 minuutjes) als ik haar neerleg.
Ze is inmiddels bijna 9 maanden en het 2-3-4 ritme doet haar heel goed nu (nachten slaapt ze ook goed!) 4 uur einde van de dag red ze nog niet altijd, soms 3-3,5 uur.

Vaak zie je hazenslaapjes bij het rekken van wakkertijden (zowel bewust als onbewust). ?
Het is altijd wel iets wat je een aantal dagen moet proberen, maar wellicht is de wakkertijd toch iets te lang..?
En hoe later op de dag hoe meer vermoeid een kindje wordt, wat óók weer voor hazeslaapjes kan zorgen. Dan is het puur het wegslapen van de piek van moeheid.

En het lastige is inderdaad.. de nacht is bij veel kindjes een spiegel van de dag. Gaat het overdag slecht.. dan heeft dat vaak ook zijn uitwerking in de nacht.. ?

Succes mama!! ❤️

Hier is dat ook een tijdje geweest bij onze dochter. We deden niets anders, maar ze sliep gewoon niet langer dan 30 min en lag er daardoor ook altijd om 18u al in. Dit is uiteindelijk zelf overgegaan. Nu slaapt ze in de ochtend een uurtje en in de middag een uurtje (is nu bijna 1)

Zie hier iets over het 2 3 4 ritme, dit hoeft niet altijd passend te zijn. De wakkertijd van onze dochter is ook al sinds dat ze 7 maand is 3 uur. Ze zal in de ochtend na 2 uur dan ook zeker niet gaan slapen.

Lastig he!

Hier 2 dochters die ook allebei zeker het eerste jaar niet doorsliepen. De jongste is nu ruim 2.5 en nog steeds slapen we echt niet elke nacht door ;)

Als ze hier kort sliepen overdag, ging ik er altijd heel snel heen. Speentje erin, mezelf niet laten zien. Vaak zat ik op m'n knieën naast het ledikant en probeerde ik zo met wat wiegen en speentje erin houden om ze weer even wat langer te laten slapen. Als ik snel genoeg was, lukte dat vaak wel.

Opzich is met 8 maanden 3 dutjes nog wel oké, en het laatste dutje is sowieso prima als dat een klein dutje is. Dat is wel normaal, een dutje van 16.30-17.00 ongeveer.
Mijn beide dochters gingen wel met 7.5 maand naar 2 dutjes en dan hoopte ik dat ze goed sliepen overdag. Vaak waren dat gelukkig wel 2 dutjes van 1 a 1.5 uur.

Dat 2/3/4 ritme werkte hier ook echt nooit. Na 2 uur in de ochtend waren ze echt nog niet moe en dan kwam ik juist vervelend uit in de avond qua slapen. Hier was de wakkertijd ook echt wel minimaal 3 uur, en tussen het laatste slaapje en de nacht gerust 4 of 5 uur. Waren ze 15.00 wakker, gingen ze echt pas rond 19.30 de nacht in..

Maar dat is echt voor elk kind anders. Ik werk in de kinderopvang en er zijn kinderen die je altijd na 2 uur weer op bed kan leggen en gewoon gaan slapen, ook al zijn ze al 11/12 maanden oud. Anderen moeten echt minimaal 4 a 5 uur wakker zijn tussen de dutjes. Dit is zo wisselend per kind!

Dé tip voor langere dutjes overdag heb ik niet. Hopelijk gaat ze binnenkort ineens 2x een wat langer slaapje doen, 2x 1 uur is ook al heel wat :)
Muziekje, White noise, kamer heel donker maken al eens geprobeerd? Of meerdere speentjes in bed (als ze een speen heeft) zodat ze er altijd zelf één kan terugvinden?

Ik vertel ook nergens dat het áltijd passend is, ik vertelde “je kán toewerken naar” ? Als in; het zou kunnen. Wellicht werkt het wel voor haar kindje. Geen slaapsignalen betekent niet automatisch bij ieder kindje dat het niet moe is.
We denken allemaal vanuit ons eigen perspectief mee toch ?

Spelen bij ieder kindje meerdere/andere factoren mee, dat blijft.
Áltijd doen wat werkt voor je eigen kindje! ?

Onze dochter sliep vanaf haar 4e maand ook heel slecht. Overdag, s'nachts... Er kwam maar geen rust. Precies wat jij ook omschrijft, korte slaapjes en ook s'nachts heel onrustig. Ook konden wij lastig zien of ze moe was of niet, en waren wij niet goed in wakker tijden etc. Iets langer dan 1,5 maand geleden waren we zo kapot en gebroken dat we contact zochten met een slaapcoach. Onze dochter is nu 9,5 maand (toen rond de 8) en zij gaf ons het (2-3-3-3) advies. Vanaf wanneer ze wakker werd, haar 2 uur later weer naar bed te doen. Sliep ze een half uur? Dan max 2,5 uur later wéér naar bed. Sliep ze 3 kwartier(dus 1 slaapcycli) dan max 3 uur later naar bed. En dit de dag door ? we moesten het zeker 2 weken volhouden, en gaven dit ook door aan de oppas en de opvang (zover ze kunnen) en geloof het of niet... De nachten werden ineens beter!! We hadden nog nooit een nacht doorgeslapen.. ja, mssn één keer.. maar dit, we zagen haar met de week stappen maken. Ook de onrust wie ze had verdween langzaam. En sinds 2/3 weken slaapt ze van 1900/1930u tot ong. 6:00u. Ze pakt op een dag 3 slaapjes, die heeft ze nog gewoon nodig. Ik hoop dat je hier wat aan hebt ? want het is zwaar..

Terug
Bovenaan