Baby (8 mnd) direct/boos aanspreken zinvol?

<p>Hey!</p><p>Ik heb een vraag, ik heb mijn meisje van 8 maanden nog nooit boos/direct aangesproken omdat dit niet nodig was. (wel regelmatig dat ik 'nee' zeg als ze aan de poes zijn pootje trekt) Ze is ontzettend veel aan het draaien wat harstikke goed is. Alleen dus ook met het verschonen van poepluiers, waardoor ze geregeld óf door haar eigen poep heen rolde, of ik als een soort ninja de luier zo snel mogelijk aan het verschonen ben (speelgoedjes etc, om af te leiden helpt niet ;)). Vanmorgen (5,30 haha) had ze weer gepoept en best veel, toen ze wilde omdraaien terwijl het luiertje open onder haar lag riep ik met een directe toon: 'Nee (naam), niet doen!' En dat hielp enigzinds. Nu vroeg ik me af of meer mensen dit doen of dat dat iets 'afstraffen' is wat eigenlijk helemaal geen probleem hoort te zijn omdat je juist het draaien en spelen wil stimuleren? </p><p> </p><p>Hoop dat het een beetje duidelijk is. </p>

Oh ik doe dat ook hoor, al een tijdje (zoontje is nu 10 maanden). Sinds een paar maanden eet hij de aarde uit de plantenbakken (reallyyy), trekt hij de planten omver of trekt hij de kastjes in de keuken open en haalt er van alles uit. Soms is het wel grappig, en echt streng zijn heeft nog niet echt zin (echt boos worden bedoel ik dan), omdat hij dat nog niet helemaal door heeft. Maar ik zeg wel regelmatig "Nee [naam]! Dat mag niet." of "Nee, niet doen!".
Is prima hoor volgens mij, krijgen ze niks van! Ze hebben ook grenzen nodig :). Overigens is op het aankleedkussen hier wel altijd drama, ook al zeg ik 100 keer "niet doen" - heeft geen enkele zin haha.
Ik wil hem ook blijven stimuleren, maar dat betekent niet dat alle bewegingen alle kanten op altijd maar goed zijn. Dus ja, lopen is heel knap en dat vertel ik hem ook. Maar lopen naar de plantenbak en de aarde eruit eten is dus niet de bedoeling. Vaak zet ik hem dan ergens anders neer, naast dat ik "nee!" zeg, zodat hij daar verder kan lopen en ik dan "goed zo!" kan zeggen zonder streng te zijn. 

Als het bij jou werkt, lijkt het me zinvol ? Ik denk echt niet dat je daarmee gelijk het rollen afkeurt hoor, alleen duidelijk dat het op dat moment niet gewenst is. 
Ik geef mijn dochter (8 maanden) vaak iets wat ze normaal gesproken niet mag zoals een tube, een wc-rol, een pak billendoekjes of een speen (krijgt ze anders alleen in bed) dat werkt vooralsnog. Soms geef ik een boekje of plaatje en omschrijf wat het allemaal te zien is. Zingen of gekke bekken trekken vraagt ook wel aandacht. Kietelen met 1 hand. Dus nog vol op de afleiding.
Ikdenk dat het er een beetje bij hoort. Straks kunnen ze staan en makkelijk gaan zitten en gaan ze alle kanten op. Ik ben zelf niet van het boos toespreken maar ja, die luier moet toch netjes verschoont worden dus ik begrijp je! Je baby snapt het alleen nog niet denk ik, dus ze zal het nu voornamelijk interessant hebben gevonden, nieuwe toon van jouw stem enzo. Zou me niet verbazen als het na een paar keer ook niet meer werkt ? Aapjes zijn het!
Ik vouw trouwens de luier gelijk dicht onder haar billen, dan kan ze er niet doorheen rollen. 

Echt boos zou op deze leeftijd en voor dit gedrag waarschijnlijk te ver gaan, maar op ferme toon duidelijk maken dat iets niet de bedoeling is, is alleen maar nuttig voor je kindje! Ze pikken op die leeftijd echt al wel veel op. Niet qua woorden en betekenis natuurlijk, maar wel wat voor toon je hebt en welke emotie daarbij hoort. Als jouw stem en jou handelingen allebei duidelijk maken dat iets niet mag, komt dat heus over!
Het zal wel nog even duren voordat je van je kleintje mag verwachten dat die ook echt regels leert waar ze zich aan houdt. Maar tot die tijd kun je alvast een goede basis maken door duidelijk "nee" te zeggen wanneer dat nodig is en als het kan ook iets doen waardoor je kindje wel moet stoppen. Bijvoorbeeld weghalen bij iets waar ze niet aan mag zitten, al is dat met luiers verschonen natuurlijk niet echt een optie :p

Oké super, bedankt voor jullie reacties. Met boos worden bedoelde ik natuurlijk op een duidelijke manier iets zeggen ;)
@Gebruiker10142916 'Ik wil hem ook blijven stimuleren, maar dat betekent niet dat alle bewegingen alle kanten op altijd maar goed zijn.' Dit is een hele goede inderdaad, die ga ik onthouden!  
@Minni Helaas werkt een pak billendoekjes (wat wel een leuk geluid maakt) hier ook niet, ze wil letterlijk ALLES op haar buik doen. Dus ook met het pak billendoekjes spelen, haha! En de luier gelijk dicht doen is wel een goed idee. Ik deed altijd eerst de billen schoonmaken en de vieze doekjes in de luier en dan dichtvouwen. Maar ik kan natuurlijk ook eerst dichtvouwen en dan de vieze doekjes erin proppen. Alleen blijf je wel met de vieze billetjes zitten... beetje creatief zijn moeten we soms.  
@klijn Ja soms denk ik dat ze slimmer zijn dan we denken, alleen oefening baart kunst. Blijft lastig met die kleintjes om dat in te schatten. 

Terug
Bovenaan