Baby 8 mnd lastig zelfstandig in slaap vallen

<p>Hoi allemaal, </p><p>Mijn dochter van 8 maanden heeft moeite met zelfstandig in slaap vallen. Zodra we haar in bed leggen, dan gaat ze meteen staan en spelen. Als ik wegloop dan begint ze keihard te huilen. Hebben jullie tips hoe we haar kunnen leren om zelfstandig in slaap te vallen?</p>

Wij hebben daar ook een tijd last van gehad. Geen enkele tactiek werkte en het duurde op een gegeven moment zo lang om de kleine in slaap te krijgen, dat we haar uiteindelijk gewoon in slaap zijn gaan wiegen. Gewoon slaapzakje aan, lichtje uit en meteen rustig wiegen op de schouder. Daardoor ging ze meteen in 'slaapmodus'.
We hebben dat van ongeveer 6 tot 9 maanden gedaan en toen plotsklaps wilde ze niet meer gewiegd worden. Toen deed ze het opeens zelf. Nu is het slaapzak aan, lichtje uit, in bed en ze is direct stil en vertrokken :)
Elk kindje is anders, maar wie weet helpt het bij jullie ook. Dus gewoon niet de 'speelstand' toestaan, maar met hulp in 'slaapstand' brengen.

Ahh wat fijn! We hoeven haar gelukkig niet in slaap te wiegen. Maar wel bij haar zijn en haar rustig houden in bed en sussen. Maar dankzij je verhaal houd ik hoop erin dat het een keer van zelf komt :) 

En als aanvulling, want misschien herken je er meer van: ons meisje is enorm energiek, alert en geïnteresseerd in álles. Ook ontwikkelt ze heel snel. Ze is nu net 10 maanden en loopt al bijna. Daardoor wil(de) ze ook nooit slapen, maar alleen maar spelen en bewegen. Ze vertoont als ze in de woonkamer is ook vrij weinig tot geen vermoeidheidssignalen, maar zodra we haar donkere slaapkamer ingaan, begint ze direct te gapen en in haar oogjes te wrijven.

Wat ook wel heeft geholpen is haar kamer echt stikkedonker maken. Dat is soms lastig als ouder, maar het ontnam haar de kans om rond te kijken, waardoor ze zich sneller overgaf aan de slaap. Ook hebben we een numsy (whitenoise) die continue blijft draaien. Bij de opvang en bij opa en oma kan ze het ook zonder, maar papa en mama zijn gewoon té leuk. Dus bij ons zijn de hulpmiddelen wel nodig :)

Hier heeft het geholpen om een duidelijk slaapritueel in te zetten en op wakkertijden letten. Hij is nu 7 maanden. Hij slaapt pas nadat hij 2 uur ongeveer wakker is. Als je hem na 1.5 uur in bed legt (ookal zie ik vermoeidheid signalen) gaat hij nog een half uur in bed kruipen en kletsen en spelen of huilen tot echt die 2 uur voorbij is en dan geeft hij toe. Slaapritueel maakt het voor hem duidelijk dat we nu niet in de kamer zijn om te spelen en te kruipen maar om te gaan slapen. Kamer pikdonker inderdaad want zodra hij wat ziet wil hij dingen doen, hier ook een actieve alerte baby. Zodra het licht uit gaat praat ik ook niet meer. White noise of muziekje helpt ook want dat is saai en dan hoort hij de rest van de geluiden in huis niet.

Huilen zodra je wegloopt kan ook verlatingsangst zijn?

Hoi hoi,
Mijn dochter van bijna 7 maanden doet dit als ik haar te vroeg in bed leg. Zij is echt al 3/3.5u achtermekaar wakker. Ze groeit is tevreden en ontwikkelt goed! Misschien is jouw kindje ook eraan toe om wat langer wakker zijn? Sinds ik haar wat langer beneden hou gaat ze namelijk direct slapen als ze in bed ligt.. standaard wakkertijden gaan dus niet altijd op

Terug
Bovenaan