Baby 9.5 maand eet slecht

Baby van 9.5 maand eet inene slecht. Elke dag gevecht met die hapjes. Brood lukt ook niet echt. Yoghurt wel. Flessen ook nog wel.
Wat is dit? Ben al bij de dokter geweest maar heeft niets, misschien n tandje die er aan kan komen maar dat kan volgens de dokter wel even duren. Wat is dit? Een sprong? Geloof niet zo in sprongen om eerlijk te zijn….
Krijg er zoveel stress van!
 
Laat het los zou ik zeggen... Bied het aan, eet ze niet, dan niet...
Ze regelen hun behoeftes echt wel zelf en dwang heeft geen zin!
Misschien wil ze het zelf doen? Tanden kunnen idd ook zeer doen... 
 
kan van alles zijn: geen zin, sprong, geen trek, afgeleid, tandjes, moe, niet lekker, een fase, etc etc.. 
er een gevecht van maken of dwingen heeft echt totaal geen zin! Ik snap je wel hoor, je wil natuurlijk dat je kindje genoeg voedingsstoffen binnen krijgt maar loslaten is echt je beste optie. 
Zo lang je kindje drinkt hoef je je niet zo snel zorgen te maken, dat eten komt dan vanzelf wel weer. 
gewoon aanbieden, er een gezellig momentje van maken (samen aan tafel), wil hij/zij niet: gewoon negeren. Mogelijk wil hij/zij op een gegeven moment toch wel, of niet en dan probeer je het de volgende keer weer. Maar zeker geen strijd van maken, anders heb je kans dat je kindje straks helemaal niet meer wil.
succes!
 
Mijn zoontje is nu ruim 10 maanden en het is elke dag weer afwachten wat hij wel en niet op gaat eten inclusief borstvoeding, maar ik maak er ook geen strijd meer van, wil hij wel? Prima! En anders pech.. verder is het een blij kind en slaapt en groeit goed, het zal wel weer een fase zijn..
 
Jeetje yoh. En wanneer begon dit bij jullie? Ik vind het nogal vroeg om te beginnen met het weigeren van eten. Hebben ze dan geen honger?
 
Oh ja dat is wel een bekend iets. Die eerste maanden eten en proeven ze alles enthousiast. En dan breekt de 10 mnd tot 1 jaar aan, en leren ze dat ze dingen vies kunnen vinden en kunnen weigeren. Het is een vrij normale ontwikkeling. Ik heb me er toen in zitten verdiepen omdat vanaf klokslag 10 maanden mijn baby ook erg kieskeurig werd. Na een maand of 14 knapte dat weer iets op. Maar ze eet of probeert nog steeds lang niet alles. Ik krijg er alleen met een aantal bekende gerechten wel weer een gevarieerde voeding in. 
De methode die ik gekozen heb is dat ik bepaal wanneer en waar er gegeten wordt. Ze eet met ons mee. Dus ik geef haar wat wij eten. En zij bepaalt dan of ze eet en hoeveel. Dat betekent dat ik me er dus niet mee mag bemoeien. Ook niet als ze alles in haar haar smeert en op de grond gooit. Want spelen en aanraken is ook goede blootstelling. Het geeft ook wat rust. Ik hoef me er niet druk om te maken. En ik vertrouw erop dat ze echt wel eet als ze honger heeft. Ze eet dus ook zelf. Stukjes, met haar handjes, lekker klieren met een lepel (soep of yoghurt ofzo) of vorkje. 
Wat ik wel doe is iets erbij leggen dat ze lust, als ik zeker weet dat wat ik op tafel zet moeilijk voor haar is. Dan geef ik bijvoorbeeld wat mango of ei erbij. Zodat er in elk geval iets ligt dat ze niet spannend vindt. Dat maakt maaltijden een stuk gezelliger. Want nu is ze 17 maanden en ze kan dus echt wel overstuur raken als ze haar hele bordje eng vindt. 
Soms gaat ze met drie happen eten naar bed. Ze komt lang niet altijd vanwege honger voor een nachtvoeding. Ze haalt het wel weer in met een andere maaltijd. Ze groeit goed, 2,5+ lijn. En is niet dun ofzo. 
Ze is er geen onwijze alleseter van geworden. Dus interpreteer dit niet als DE oplossing. Maar de methode past gewoon bij ons en bij haar. Misschien heb je er wat aan.
 
Eerlijk gezegd hebben wij er niet veel last van, onze dochter is nu 13 maanden en eet 9 van de 10 keer lekker met ons mee. De ene keer eet ze meer dan de andere keer. Maar ja, af en toe dus helemaal niet en wij vinden dat niet zo'n probleem. We hebben zelf toch ook wel eens geen trek? En meestal wordt achteraf wel duidelijk waarom: er komt een tandje door, ze wordt verkouden.. etc..
omdat we er geen strijd van maken is het bij ons wel altijd gezellig aan tafel. Als ze geen trek heeft blijven we het gewoon aanbieden en ondertussen kletsen wij met elkaar over onze dag, dan gaat ze er mee spelen (dat spelen met eten schijnt trouwens ook heel belangrijk te zijn voor de ontwikkeling!) en het komt ook nog wel eens voor dat ze na 20 min toch ineens wat in haar mond stopt. Wij geven trouwens altijd een toetje (halfvolle yoghurt of een beetje fruit) omdat wij niet goed eten willen belonen en slecht eten willen straffen. Eten is iets gezelligs, lekkers en leuks en dat moet vooral zo blijven!
 
Terug
Bovenaan