<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn zoontje is 9 maanden en eet z’n avondeten niet van harte. We eten al om 17 uur zodat hij niet te moe is. De eerste paar hapjes gaan er in en daarna verliest hij interesse. Hij draait z’n hoofd weg, kijkt opzij/omhoog of gaat met z’n hoofd op het tafelblad liggen. De lepel wuift hij weg. We passen de Rapley-methode toe en dan gaat het iets beter maar het houdt niet over. Hij smeert dan z’n eten uit over het tafelblad of wappert met z’n handen waarna de spetters voedsel overal zitten. Dat vind ik nog niet eens zo erg (wordt wel weer schoon) maar wel dat hij dan ook weinig binnenkrijgt. <br />We merken dat hij yoghurt heel graag eet. Als ik een beetje volle yoghurt in een glaasje doe, dan gaat z’n mondje telkens opnieuw open en kan ik hem eenvoudig eten geven. Het is heel aanlokkelijk om dan ook vlug hapjes avondeten te geven en niet alleen de yoghurt en hem zo te foppen. Ik vraag me alleen af of ik daar goed aan doe. Is het belangrijker dat hij goed eet of dat hij leert de groentes te eten zoals hij ze krijgt aangeboden? Ik heb gelezen dat je niet moet forceren en dat kinderen zelf aangeven wanneer ze wat willen. Doe ik er goed aan om naar hem te luisteren en te stoppen met het geven van avondeten als hij niet meer wil? En wil hij echt niet als hij wel wil als ik hem fop? Het maakt overigens niet uit wat zijn avondmaaltijd is, bij elke bereiding doet hij zo. Zijn er meer mensen met een dergelijk probleem? Wat doen jullie er aan? </p>