Baby 9 maanden kan enkel met flesje inslapen

<p>Hallo mama’s, papa’s en andere verzorgers,  ik heb jullie advies nodig! Na een ontzettend moeilijk beginperiode van extreem veel huilen en onrust gaat het sinds mijn zoontje 6 maanden is een stuk beter. Echter het slapen is nog een dingetje. Hij heeft altijd problemen gehad met inslapen, dat gaat letterlijk altijd gepaard met huilen/krijsen. Het lukte mij enkel om hem met de borst/flesje of wiegend in slaap te krijgen. Sinds hij zijn flesje (6 maanden) zelf kan pakken stop ik hem in bed met fles en valt hij zonder te huilen in slaap. Hier was ik op het begin erg blij mee omdat hij niet meer krijste en “zelf” in slaap viel. Echter begint hij hier nu in door te draven en ben ik bang dat ik hem een hele slechte gewoonte heb aangeleerd. Voorheen werd hij ‘s nachts 1 x wakker. Ik gaf hem dan zijn fles en hij sliep door. Nu wordt hij echter 3 of 4 x wakker en het lijkt ook alsof hij de hele nacht een volle fles naast zijn bed wilt hebben. Want zodra hij wakker wordt ‘s nachts (dat is best vaak) zoekt hij meteen naar zijn fles en moet hij drinken. Het begint mij en mijn man nu nogal te slopen en ik vraag me af of er moeders zijn die dit ook hebben meegemaakt. Op een andere manier troosten werkt overigens NIET. Letterlijk niets helpt, heb alles al geprobeerd troosten, aai over de bol, liedje zingen, wiegen, speentje, bij ons in bed leggen, water in zijn fles etc. hij wilt echt alleen een fles. Hij heeft nog geen tandjes maar zodra die komen moet ik het hem ook afleren ivm gaatjes etc. Please help me out! Alvast bedankt! </p>

Het eerste wat in mij opkomt; cold turkey gaan. Zou dat doen als je vakantie hebt, want het zal wel wat uurtjes slaap kosten... Ons zoontje (10mnd) kon tot voor kort savonds maar heel moeilijk in slaap vallen. Niets hielp, wat we ook deden. Tot dat we hem gecontroleerd lieten huilen. Vreselijk! Maar het hielp. Eerst ga je na 10min kijken, dan 15, dan 20 enz. Nu huilt hij nog maar 5 minuutjes en gaat dan slapen. Misschien werkt het?

wij hebben PRECIES hetzelfde gehad. Ook letterlijk alles geprobeerd en niets hielp meer. Ik had elke keer trucjes om ons dochtertje is slaap te laten vallen; inbakeren, toen mocht dat niet meer ivm omrollen toen wiegen,toen werkte dat niet meer, fles in bed geven omdat ze altijd in slaap viel tijdens de fles, toen werkte dat niet meer etc. Ik wist het echt niet meer wat ik moest doen en ik ben helemáál niet van het laten huilen / krijsen maar als je echt alles geprobeerd hebt heb je niet echt een keus.
Ik las zoveel verschillende meningen over het "laten huilen" op internet zoals; "wie laat zijn kind nou huilen op zo'n jonge leeftijd, de enige reden dat ze stoppen met huilen is omdat ze geaccepteerd hebben dat er niemand komt en het kindje het opgeeft omdat het zó oververmoeid is van het huilen en uiteindelijk in slaap valt. Nou nou chapeau hoor!" En zo nog véél meer van zulke verhalen alsof je een horror moeder bent als je dit doet....
Maargoed.. uiteindelijk dacht ik ook van; als er écht wat is moet mijn kindje weten dat ik er ben.. maar als ze gewoonweg niet WIL slapen terwijl ze wel heel moe is ben ik ook maar egoistisch als ik het niet uitprobeer omdat ik het ZELF vervelend vind om me zo te voelen.. vooral omdat ik ook geen andere optie meer zag ben ik het toch gaan proberen om haar te laten huilen. Eerst alles gecontroleerd;temperatuur,tandjes,schone luier,honger etc.. als dat allemaal goed was liet ik haar huilen. Eerst idd na 5 min gaan kijken toen na 10 toen 15 etc. Dit heeft 3 dagen geduurd. De ergste dag was dag 1:totaal 1 uur en n kwartier gehuild, dag 2 3 kwartier, dag 3 20 min en sinds dien gaat ze gewoon lekker slapen. Ook heb ik n ritueel toegepast. Door elke dag hetzelfde te doen voor het slapen weet ze gewoon wat er gaat gebeuren. Smiddags geef ik eerst 2 boterhammen en bekertje diksap, dan doen we samen de gordijntjes dicht en zet ik t slaapmuziekje aan en t lampje van nijntje. Vind ze echt leuk en wil zelf aan het touwtje trekken van t muziekdingetje. Doe ik n schone luier aan en slaapzakje. Als ik haar in bed heb gelegd trek ik nog n keer aan het touwtje en geef ik n kusje en doe ik de deur dicht. Ik loop daarna meteen aan en blijf niet meer te lang hangen... savonds doe ik hetzelfde maar dan doe ik haar nog even in bad n uurtje na het eten en krijgt ze nog n flesje (niet in bed!) En dan doen we hetzelfde en het gaat supergoed. 
Ook met dat flesje snachts.. heeft je kindje het niet te koud? Hier is het nu 30 graden op haar kamertje en ik had alleen n pyjamatje aangedaan. Omdat ik dacht dat ze het te warm kon hebben heb ik getemperatuurd en had ze een temp van 35,4! Ze had het gewoon ijskoud. Snap niet hoe dat kan met een temp van 30 graden op de kamer maar nu ik haar snachts gewoon toch een slaapzakje aandoe slaapt ze lekker door. Als ze écht een fles wil en verder niks aan de hand is zou ik gewoon een klein flesje maken. Ik deed eerst ook m volle fles snachts maar omdat ze er ook elke keer om vroeg heb ik wel gewoon 180 water gedaan maar wel maar 4 schepjes melk ofzo, toen 150 water en 3 schepjes etc. Ik dacht zo went haar lichaampje er ook aan dat die niet elke keer echt voeding binnen krijgt en slaapt ze misschien uiteindelijk toch door. Dit heeft hier ook gewerkt. Ook heb ik uiteindelijk gewoon geprobeerd om het kleine ritueeltje te herhalen snachts zoals nijntje lamp en muziekje,schone luier, tempen etc.. en drna weer in bed gelegd en gegaan met muziekje aan. Dat werkte ook en nu is die fles snachts helemaal weg...

Lang verhaal zeg haha. Hopelijk heb je er iets aan

Oja, ik heb ook vaste slaaptijden toegepast, ze is meestal (wel al vroeg) om 6uur wakker.. dan gaat ze van half 9 tot half 10 slapen (ik maak haar dan wakker omdat ik anders niet uitkom met de tijden en ze dan bijvoorbeeld om 4uur smiddags al heel moe is. Als ze dan nog gaat slapen (meestal 2 /2.5 uur)is ze pas rond 18 uur wakker en dan slaapt ze savonds niet.
Boterhammetjes om 12:30 en 13:00 slapen tot 15:00 / 15:30.. savonds in bad om 20:00 en 20:30 slapen tot 06:00
Zodra ik van dit schema afwijk is het hele slaapritme verpest voor die dag. 
Mijn dochtertje is trouwens 11 maanden

P.s. zoek maar eens op wat de gevolgen zijn van te weinig slaap voor n baby.. die lijken me erger dan 3 dagen eventjes laten huilen. Zo kon ik makkelijker de keuze maken om het zo aan te pakken

Oke nog één ding wat bij ons ook heeft geholpen hahahah; als ze wakker werd en niet huilde liet ik haar gewoon nog n kwartiertje brabbelen / spelen alleen in bed. Zo wist ze ook dat dat ook een fijn plekje kon zijn

Onze zoon had dit ook.  Erg vermoeiend dat weet ik, maar het komt een eind aan! Ik weet niet meer wanneer maar uiteindelijk heeft hij besloten geen fles meer nodig te hebben. Ik ben eerst over gestapt op een flesje met water, dan hoefde ik er niet meer uit km een melkfles te maken. Ik denk dat hij dit tot 1 jaar heeft gedaan. Nu heeft hij alleen nog de fles aan het begin vd avond nodig om in slaap te komen, daarna is speentje voldoende . Succes! 

@ZV Super dat je al je tips wilt delen! Idd het laten huilen hoor je veel verhalen over heb t tot nu toe ook niet willen doen, maar alle (volgens de boekjes) liefdevolle maniertjes werken simpelweg niet, dus wat moeten we dan? Ik denk idd dat dat de enige oplossing is nu en dan hoop ik echt dat het zal werken. Ook ‘S nachts het slaapritueeltje toepassen is idd een goede, heb ik tot nu toe nog niet gedaan. Die zal ik ook toepassen:). Super bedankt en wat fijn dat het bij jullie nu lekker loopt met het slapen! 

Heel graag gedaan! Ik hoop dat je ook iets vind bij jullie waardoor het beter word. Echt vermoeiend is dat he!
Neem er ook gewoon lekker de tijd voor. Het hoeft niet binnen een dag of 3 dagen helemaal te zijn zoals je het zou willen toch? Je kindje moet hier ook even aan wennen dat hij niet lekker in slaap gewiegd word door mama. Maar ineens in bed gelegd wordt, niet wetende dat hij zelf in slaap kan vallen.. is echt even zó moeilijk.. maar ik dacht maar zo van;als ik nu doe wat ik altijd al deed is gisteren laten huilen voor niks geweest en dat wilde ik al helemaal niet haha want dan had ik haar voor niks zo laten huilen. Het komt wel goed! Lekker mee aan de slag gaan en als hij volgende week lekker zelf gaat slapen ben je trots op hem! En is het het echt waard geweest. Misschien heeft hij dan ineens weer dat hij weer ff terugvalt in zijn oude gewoonte maar ga hier niet in mee want dan ben je zo weer terug bij af. (Weet ik uit ervaring want dat sluipt er zo weer in)
Toitoitoiiii

Terug
Bovenaan