Baby 9 maanden nog 5 flesjes

<p>Goedemorgen,</p><p>Mijn zoontje is een blije grote baby van 9 maanden. Hij is 5 weken te vroeg geboren dus officieel is hij bijna 8 maanden. Vanaf 4 maanden zijn we gestart met oefenhapjes. Dit ging goed, wennen aan smaken maar hij at het lekker op. Maar hier is het eigenlijk bij gebleven. </p><p>De laatste weken gaat eten erg moeizaam. Ik heb de structuur van het eten iets dikker. Hij eet wel maar slikt het op een of andere manier niet door waardoor hij na een paar hapjes moet kokhalzen en afgelopen week zelfs overgeven. Daarnaast heeft hij vaak dat hij een lange tijd na het eten nog aan het herkauwen is, het lijkt alsof het weer een beetje omhoog komt.</p><p>We hebben de fles een paar weken geleden aangedikt met JBM omdat hij de fles als de melk te dun was niet wilde drinken. </p><p>Hij vindt alle flesjes die hij krijgt heerlijk en geniet hier duidelijk van. Aan de vaste voeding begint hij ook erg enthousiast maar dus na een paar hapjes komt het allemaal weer omhoog. Ik probeer het al zo langzaam mogelijk te geven met veel pauzes maar dit lijkt niet te helpen.</p><p>Ik ben bang dat hij nu te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en dat we eeuwig vast zitten aan de flesjes.</p><p>Is er iemand die dit herkent of een idee heeft waar dit mee te maken kan hebben?</p>
 
Hoi Hoi,
Ik zou wel ff CB of huisarts contacteren. Ze hebben op die leeftijd zeker meer nodig dan alleen maar flesvoeding. Dat ze hem maar eens observeren als hij wat eet.
 
Je kunt hem prima die flessen blijven geven hoor. Hij stopt er echt wel een keer mee :) 
Er zijn best veel kindjes die pas na hun eerste jaar beter vast voedsel gaan eten. Blijf het hem aanbieden, ieder likje wat hij ervan neemt is mooi meegenomen en hij krijgt dan ook voldoende voedingsstoffen binnen. Geen druk leggen op het eten, dan wordt het alleen maar moeizamer. 
Bij kleine kindjes zit de kokhalsreflex nog heel erg vooraan in de mond. Daardoor gaan ze al best snel kokhalzen. Dat ziet er vervelend uit maar is een hele goede reflex om stikken te voorkomen.
Misschien zou het hem helpen om zelf wat meer controle over het eten te hebben. Als je hem goed rechtop laat zitten en zorgt dat hij voetensteun heeft waar hij zich bij verslikken aan kan afzetten zou je hem ook eens wat vuistgrote stukken kunnen geven. Misschien vindt hij dat prettiger om te eten. Bijvoorbeeld een stuk gekookte broccoli, of een stuk banaan.
 
En als je hem bijvoorbeeld een (stuk) brood in zijn handjes geeft? Banaan? Bij ons werkte banaan en droog brood goed om te wennen aan het moeten kauwen op eten. 
Andere dingen die hier een makkelijk begin waren zijn rijstwafels, bananenpannenkoekjes, yoghurt.
 
Onze dame (6,5 maanden) vindt het ook veel fijner om zelf haar boterham te eten. Ik leg iedere keer een stukje op haar bordje en ze eet het heerlijk op. Tussendoor voer ik haar hier en daar ook een stukje. Misschien dat inderdaad zelf de controle over het eten hebben werkt.
 
Terug
Bovenaan