Baby 9 maanden wil al dagen haar tweede slaapje niet meer doen..

Hi allemaal,
Onze dochter van 9,5 maand wil sinds een aantal dagen haar middag slaapje niet meer doen..
Ze wordt meteen boos wanneer ik haar in bed leg, en gaat ook echt niet slapen..
Herkennen meer dit rond deze leeftijd? Komt het door alle ontwikkelingen..?

Kan een fase zijn of het begin van de overgang naar 1 slaapje... Onze dochter ging met ruim 10 maanden ook al over naar 1 slaapje... 

De meeste kindjes gaan met 11-16 maanden over op 1 dutje. Maar er zijn ook kindjes die dit al met 9 of 10 maanden doen ja...

Hoe laat zijn haar bedtijden? Mijn dochters gingen beiden rond 14 maanden over naar 1 dutje (heel gemiddeld dus) maar ik herinner me dat ze vanaf 9 maanden al gingen klieren met 2 dutjes. Ik zorgde dat het ochtenddutje niet te lang en te laat was. Dus proberen rond 9.00 al naar bed (hier waren ze altijd 6.00 wakker dus 9.00 was wel haalbaar) en dan 10.30 weer eruit. En dan konden ze de middag rond 14.00 erin tot 15.00/15.30.

Sliepen ze in de ochtend tot 11.30 of later? Dan deden ze echt geen middagdutje meer.. of nouja.. om 17.00, maar dat is natuurlijk geen tijd.

Dus ik maakte ze ook echt altijd wakker rond 10.30/11.00 uiterlijk.
Mijn jongste dochter is nu 2.5 jaar en vanaf haar 2e verjaardag wordt her middagdutje ook al vaak overgeslagen en is ze dus de hele dag wakker. Ze slaapt alleen nog overdag een uurtje als ze 6.00 of eerder wakker is. Dat is vroeg want genoeg kindjes slapen tot 3 jaar of later, maar dat is hier onmogelijk.

Dus kijk even goed naar de tijden waarop je kindje slaapt en hoe lang ze wakker is tussendoor. En slaapt je kindje bijvoorbeeld tot 8.00 s ochtends elke dag? Tja, dan zou je prima 1 lange slaap kunnen proberen want dan lukken 2 slaapjes gewoon niet meer qua wakkertijd.

Wat ik een x begreep van een slaapcoach hebben kindjes rond de 9-10 maanden ook weer een slaapregressie.

Vaak in de periode dat zij zich gaan optrekken/staan etc.
Dit is ook vaak een overgang van 3 naar 2 dutjes (als je kindje er niet al net 2 had natuurlijk). Zij vertelde dat ‘gemiddeld genomen’ kindjes pas vanaf 16-18 maanden klaar zijn voor 1 dutje, als het ochtendslaapje wegvalt en het een middagdutje wordt zeg maar.
Wellicht is het dus iets van een paar weken en gaat het daarna ineens weer heel goed!? ☺️

Onze zoon was met 9,5 maand ook klaar met zijn middagslaapje. Hij is toen een aantal weken echt wel moe geweest omdat de middag dan heel lang duurde maar uiteindelijk is zijn ochtendslaapje zo opgeschoven dat hij het weer goed vol kan houden.

Oke, goed om te lezen dat dit ook bij andere zo is. Al hoop ik dat ze der tweede slaapje gewoon weer gaat oppakken.
Heb je zelf het ochtend slaapje wat opgeschoven?

Terug
Bovenaan