Baby 9 maanden zit nog niet zelfstandig (normaal?)

<p>Het is echt een babyboom geweest vorig jaar bij de vriendinnen en al hun baby’tjes zijn rond de 6/7 maanden al zo ontwikkeld dat hun hun baby’tjes kunnen neerzetten op hun poep en dat ze blijven zitten. Mijn dochtertje doet fit nog niet. Ze is sterk genoeg zegt de ggd, en ze maken er nu ook nog helemaal niks van. Ze ligt veel op een mat en rolt op haar buik en terug al lang. Ze maakt ook nog geen aanstalten om te tijgeren of kruipen. Ik weet dat ik niet mag vergelijken, maar wou toch eens vragen wanneer jullie baby’tjes dit deden? Als moeder van een eerste kindje word je best snel onzeker. </p>
 
Onze kleine jongen deed het pas zelf na 11 maanden, daarvoor oefenden we door hem op zijn zittend te laten spelen, zo kon hij ook eerst leren om van zithouding naar kruip te gaan (deed hij rond de 10 maanden)
Dus geen zorgen! Komt vast gewoon goed
 
Mijn zoontje was ook laat met zitten. Blijven zitten bij 9 maanden, zelfstandig zitten bij 9.5 maand. Tijgeren wel al bij 6.5 maand. Kruipen bij bijna 10 mnd. Ik zou inderdaad niet vergelijken. Over een paar jaar zijn er wil hele andere verschillen tussen jullie kindjes!
 
Er wordt afgeraden om kinderen neer te zetten in zit als ze nog niet uit zichzelf gaan zitten, omdat het ruggetje dan nog onvoldoende sterk is. Vanaf een maand of 6 kan dit wel (denk maar aan in de kinderstoel, kinderwagen,etc), maar verstandig is het niet. Mijn dochter was een hele actieve baby, die met 8 maanden kroop, maar ze was ruim 9 maanden toen ze de rust vond om zelf te gaan zitten. Ervoor heb ik haar ook vrijwel nooit in zit neergezet, dus net als jouw dochter bakte ze er weinig van. Geen zorgen om maken, pas vanaf een jaar ongeveer wordt het zorgwekkend. Overigens deed mijn dochter het min of meer van een op andere dag en was ze toen meteen stabiel, week later zat ze op de fiets:)
 
Mijn dochtertje kon ineens met 11 maanden in 1 week tijd zitten, optrekken en kruipen. Daarvoor was het weinig soeps, haha! Werd er ook verdomd onzeker van. Alle kindjes van de pufcursus zaten al 3/4 maanden. Inmiddels is ze bijna 2 jaar en loopt ze sinds ze 13 maanden als een trein. Vertrouw erop dat het goed zit, al helemaal als het CB zich ook geen zorgen maakt.
 
mijn dochter zat met 6 maanden zelfstandig. Met 8 maanden ging ze van liggen zelf zitten. Ieder kind ontwikkeld zich anders! Musschien is jouw kindje eerder begonnen met brabbelen of krijgt het eerder tandjes ;)
 
Terug
Bovenaan