Baby 9 weken altijd huilen voor slapen

Hi allemaal,

Ik ben benieuwd of ouders het volgende herkennen en hoe dit bij hun baby wellicht veranderd is:

Onze zoon is 9 weken oud. Nadat hij gevoed is, schone luier heeft en een tijdje wakker is geweest, merk ik meestal wel wanneer hij moe begint te worden. We wikkelen hem dan in een dekentje en proberen hem in slaap te wiegen. Dat lukt eigenlijk altijd wel redelijk snel alleen voordat hij in slaapt valt, huilt hij áltijd een paar minuten flink. Echt altijd. Hij valt nooit in slaap zonder van tevoren even hard te huilen. Herkennen ouders dit? Is dit na een bepaalde leeftijd ook veranderd, kan ik iets doen waardoor hij niet zo hoeft te huilen van tevoren?

Alvast bedankt!

Zo herkenbaar verhaal !!
Mijn dochter is nu 9weken en 2dagen en heeft dit ook! Enkel wel voor de dutjes overdag, 's avonds gaan slapen is zonder probleem.
Moeten haar overdag ook altijd in slaap wiegen. En huilt ook altijd minuten lang aan een stuk...

Heel erg herkenbaar begon met mijn zoon ook rond die leeftijd. Wat ik ook probeerde was altijd huilen voor het slapen gaan. Hij huilde zowiezo wel veel maar het slaperige huiltje herkende ik eigenlijk vrij snel. Ik heb ook meerdere dingen geprobeerd dat hij gewoon lekker kon gaan slapen maar inmiddels is hij nu bijna 4 maand en huilt nog hooguit 5 min voor hij in slaap valt. Sinds deze week valt het me wel op dat het al iets beter gaat meer jammeren dan huilen dus hoop echt dat het nu wel stilaan beter word. Wand ik vond het verschrikkelijk om te horen

Ons meisje van 10 weken doet dit soms ook. En ik herken ondertussen inderdaad ook het verschil tussen echt huilen en slaperig huilen/jammeren. Ik zie het als ontladen voor het slapengaan wanneer je weet dat er niet echt een andere reden kan zijn. Huilen kan (ook bij volwassenen) ontprikkelend werken en een manier zijn dus om even wat prikkels te verwerken om dan rustig te kunnen slapen. Lijkt mij dus zeker niet erg. Ik hou ze meestal dan gewoon rustig in mijn armen en wieg een beetje met haar zonder per se haar stil te willen krijgen omdat ze dan weer meer prikkels binnenkrijgt. Wanneer je overprikkeld bent, werkt gewoon een goede knuffel krijgen vaak ook al ontprikkelend. Even later slaapt ze dan meestal. Soms hoor ik ze dit ook doen wanneer ze in haar park ligt en gegarandeerd ligt ze dan na enkele minuten te slapen. Als ze toch tot meer overstuur gehuil zou overgaan, haal ik haar eruit om al knuffelend in slaap te vallen. Lijkt me dus gewoon een heel natuurlijk proces en niets om je zorgen over te maken. Op termijn zal je kindje waarschijnlijk wel een andere manier vinden om te ontladen en dan betert het denk ik vanzelf wel. Zo heb je vaak kindjes die, wanneer ze kunnen praten, in bed hun dag al babbelend overlopen en zo alles verwerken. Voor nu kan jouw rustige aanwezigheid volgens mij helpen bij de prikkelverwerking, zolang je zelf op dat moment niet te veel extra prikkels aanbiedt in elk geval ?. Als ouder is natuurlijk wel echt niet fijn om te horen... Dat ben ik het echt volledig met je eens!

Mij werd door het consultatiebureau ( baby was toen 5 maanden nog wat) verteld dat dit 'hoort' bij babys. Of tenminste helemaal niet erg is. Ze huilen hun stress/frustratie/prikkels etc eruit om daarna rustig te kunnen slapen. Is een soort verwerking dan.

Deed onze zoon toen ook. Ze moeten leren om in slaap te vallen. Sommige babies huilen eerst en vallen dan in slaap. Het help om bij je baby te blijven een aai over de bol te geven en zachtjes in slaap te sussen of een slaapliedje te fluisteren. Onze zoon is nu 8 maanden en nog steeds voor het slapen huilt hij wel eens. Ze hebben gewoon de tijd nodig. Hoort erbij.

Onze oudste huilde altijd 10 min voor elke slaap. Mijn jonste is nu 9 weken en doet dit soms ook. Zodra je hem oppakt is t goed en krijg ik een dikke lach...
Dus ik laat hem net als toen bij de oudste maar 10 min huilen, probeer dan de speen. Meestal wil hij deze niet meteen.
In slaap wiegen doen we niet. Ik vind het belangrijk dat hij zelf leert in slaap te vallen, en als hij door huilen zijn prikkels verwerkt dan is dat prima. 
T gaat een keer over hoor!

Terug
Bovenaan