Baby 9 weken moeite met slapen

<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hallo allemaal,</span> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Mijn dochtertje is momenteel 9 weken oud en vanaf begin af aan heeft zij al moeite om in slaap te vallen. Enkele weken terug ben ik begonnen met haar wakker, maar moe in bed te leggen. Dit heeft precies 3 dagen bij ieder slaapje gewerkt en daarna absoluut niet meer. Nu lukt het weer alleen om haar wiegend in slaap te brengen en vervolgens neer te leggen. Ze slaapt dan ca 45 min (1 slaapcyclus) en het lukt haar niet om zelf weer in slaap te vallen. Ik moet haar dan weer in slaap wiegen en slapend in bed leggen. S’nachts sliep zij sinds enkele weken heel goed. Na een badje rond 8 uur en fles viel ze lekker in slaap tot een uur of half 3 en vervolgens tot 7 uur. Echter na haar prikjes vorige week (toeval?) komt ze weer minstens 2 x per nacht en slaapt ze weer moeilijker in.</span> Soms is ze wel 5 uur achter elkaar wakker en dus helemaal oververmoeid. Af en toe valt ze dan wel in slaap in onze armen, maar dit is maar van korte duur en zodra we haar neerleggen is ze weer klaarwakker. wie heeft tips hoe ik haar makkelijk kan laten slapen en zo haar ritme te verbeteren? Ik hou me al zoveel mogelijk aan regelmaat en rust en gebruik een puckababy. Ik vind het vooral zo zielig om te zien hoe graag ze wil slapen, maar niet lukt   ps laten huilen is voor mij geen optie (eventje jengelen mag, maar zodra dit overgaat in huilen raakt ze al snel overstuur en dit wil ik echt niet)  </p>

Herkenbaar hoor en je zult het al vaker gehoord hebben, maar het is een fase. Ik heb tot zeker 10 weken met hetzelfde 'probleem' gezeten. Mijn zoontje wilde nooit langer dan 45 minuten slapen en was vaak nog helemaal niet uitgeslapen. Wat ik ook deed, het werkte niet. Hij sliep ook het liefste overdag op mij. Ik merkte bij 10 weken dat hij echt toe was aan meer slapen, dus heb een week geen bezoeken gehad en me volledig op hem geconcentreerd. Wel buiten lekker gewandeld, maar voor de rest elk slaapje in zijn eigen bed. Dit betekende de eerste paar dagen na 45 minuten naar boven toe, speentje erin en een doekje/knuffeltje over zijn ogen in de hoop dat hij weer in slaap zou vallen. Soms even laten huilen, maar daar ben ik geen voorstander van. Na een paar dagen merkte ik dat hij sommige slaapjes ineens langer pakte en bij 3 maanden ging het ineens hartstikke goed. Tijdens zijn sprongetjes is het wel weer drama hoor, maar hij slaapt nu elk slaapje hartstikke goed. Volgens mij zit je rond de 9 weken ook in een sprong, dus dit kan er ook mee te maken hebben. Dit is bij ons altijd drama en merk ik o.a. in zijn NIET willen slapen gedrag. Maar conclusie is dus, geef het vooral de tijd. Ze willen graag nog bij jou zijn en vinden alleen slapen niet fijn. Wat je ook nog kunt proberen is de kleine in een reiswieg in bedje leggen, dat is meer 'ingebakerd' dan het grote bed of een shirt met je eigen geur in bed erbij leggen. Het komt echt vanzelf (dat geloofde ik toen ook niet), maar het is echt waar!

Heel herkenbaar. Ik heb een jochie van 3 maanden die zichzelf ook behoorlijk wakker houdt. Wij houden ook de regelmaat aan en dat heeft wel geholpen. Nu heeft hij een sprong en een vaccinatie gehad vorige week en is het weer helemaal mis.
Wat bij mij helpt/hielp:

baby in draagzak/draagdoek doen zodat je zelf nog eens ergens aan toe komt, ik doe dit altijd op de echt wanhopige momenten en het is hem nog nooit gelukt wakker te blijven in draagdoek
goed letten op vermoeidheidssignalen, bij gaapje of wrijven in de ogen gelijk naar bed
slaapritueeltje met muziekje, instoppen, kusje etc steeds herhalen als je de kleine in bed legt 
rustig aan met prikkels, bezoek, uitstapjes, muziek/tv in huis etc 
föhn of stofzuiger in de gang aan doen, worden veel baby’s rustig van. Of een app met white noise downloaden maar de echte föhn werkt bij ons beter 

En het belangrijkste voor jezelf is accepteren dat het zo is. Ik heb me ook erg veel zorgen gemaakt en kan me nog steeds helemaal frustreren als hij niet slaapt, maar het heeft me niks geholpen. Een baby laat zich helaas niet in een ritme duwen. Telkens als ik denk dat ik DE oplossing heb, dan werkt het een paar dagen en dan is het weer over. Het blijft zoeken maar het wordt beter..! Heb je nu niks aan, weet ik maar toch...
Veel succes en vraag af en toe hulp zodat je even wat voor jezelf kan doen! Dat helpt.. 

Terug
Bovenaan