baby's en scheelkijken

Hallo,

Ja het kan nog zeer lang hoor want mij dochter is nu 8,5 mnd
en kijkt soms ook scheel ik heb het aangegeven bij het cb
maar zij zegt dat het nog kan om dat ze de oog spieren niet
onder controle heeft.ik weet niet of het zo is maar zij zullen het wel
weten bij mij in de fam en in mijn man's fam komt het voor dus.
ik weet het ook niet maar mijn schoonmoeder zei dat ze het ook
had aangeven toen mij man nog klein was en hij heeft nu een
bril en bij hem hebben ze er alles aan gedaan om van af te helpen
en toen werd zijn zusje geboren en die deed het zelfde en
toen heeft ze er niets van gezegd en die heeft nu helemaal geen bril
en kan ontzettend goed zien en alleen als ze moe is lonkt ze met een oog.
ja mijn schoonmoeder zei als ik jou was zal ik maar niets mee gaan doen
want je ziet wel wat er met martijn (mijn man) is gebeurd.ik weet ook niet
of dat zo verstandig is maar ja het is wel raar dat er bij een waar wel wat aan gedaan
is nu echt slecht kan zien en bij de ander waar niets mee gedaan is heel goed
kan zien.ik weet ook niet wat er nu met mij dochter veder gaat gebeuren.
we zien het wel.als je het niet vertrouwd gewoon aan het cb voor leggen of anders
naar de huisarts toe gaan.

groetjes belinda mama van marissa 8,5 mnd

onze zoon kan met 1 oog enorm scheel kijken....
In het begin is het vaak dat beide oogjes naar binnen trekken omdat ze dan niet kunnen 'scherpstellen'/ focussen.

Op een gegeven moment vonden wij het wel erg opvallen en hebben hier ook naar gevraagd op het CB. Die deden wat standaard testjes en het was wel oke volgens hun. Toch vertrouwden wij het niet helemaal...hij was inmiddels 10 maand en zijn linkeroog trekt meermalen per dag enorm weg, bijna om naar van te worden als je er te lang naar kijkt (om met een vriendin te spreken: hij kan bijna een stukje in de vorige week kijken )

Het is echt niet zo dat hij de hele dag scheelkijkt, maar meerdere keren per uur(!!!) echt wel en het valt ook mensen op die hem voor het eerst zien en hem langer dan een kwartier zien.

Wij zijn dus toch nog naar de huisarts gegaan en die heeft ons eigenlijk 'direct' doorverwezen naar een oogarts....die kunnen toch veel beter beoordelen of er iets aan de hand is.

De huisarts dacht aan de ontwikkeling van een lui oog...mocht dit het geval zijn dan is het uitstekend te behandelen, helemaal als je er bij bent voor ze 3 jaar zijn (behandelen kan tot een jaar of 7 a 8). Als de behandeling (vaak afplakken van het goede oogje voor meerder uren per dag) goed gevolgd wordt en aanslaat houdt het kindje er eigenlijk nooit een bril aan over (wat wel kan als de behandeling niet slaagt, dan gaat het ene oog minder zien doordat het niet 'goed' kijkt).

Als je zelf het idee hebt dat het niet meer klopt of te lang duurt (of anders is als het scheelkijken van de eerste weken/ maanden) gewoon eens aankloppen bij je huisarts!

Wij moeten trouwens nog naar de oogarts....in maart weten we meer.

groetjes,
Marije

het scheelkijken kan lang aanhouden.. zeker als de beeb vermoeid is.
Als je je zorgen maak,kan je altijd voor de zekerheid contakt opnemen met het cb, ha of ka
Succes!!

nou hier weten we inmiddels meer mbt ons scheelkijkende dreumesje....

We zijn afgelopen maandag bij de oogarts geweest en hij heeft aan beide ogen een afwijking van (schrik niet) +6!
Niks geen lui oog of gewoon nog niet zo'n goede controle over de oogspieren, maar een beste afwijking. Deze afwijking is bij hem ook de reden van het scheelkijken, hij wil nl wel scherp zien, maar met beide ogen lukt dat niet, dus gebruikt hij 1 oog en de ander trekt dan weg....

Het was voor ons best even 'schrikken' hoor...dit hadden we nou niet bepaald verwacht . De komende maanden gaan we eerst bezig met het scheelkijken en over 3 maand wordt er verder gesproken over een brilletje...jaja een brilletje... hij is dan nog geeneens 1,5 jaar oud

Dus iedereen die twijfelt over scheelkijken: gewoon naar de ha die stuurt wel door.... het hoeft niks te zijn, maar het kan ook 'heel veel' zijn.... (en zoals de oogarts zei: als je er dan pas met de controle van 3 jaar op het CB achterkomt heb je je kind en jezelf tekort gedaan!)

groetjes,
Marije

Hallo,

Kinderen kunnen heel lang "scheel" kijken, Soms lijkt het ook zo doordat de oogjes en neus nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Dat babys na drie maanden recht moeten kijken is echt een fabeltje...Maar inderdaad met een oogje echt zichtbaar scheel kijken na het eerste jaar kan verdacht zijn...

En de kleine die +6 heeft, kan er in de puberteit nog heel wat vanaf gaan hoor!

groetjes
opticienetje

Terug
Bovenaan