Baby autostoel

Op welke leeftijd kan ik mijn kindje in een autostoeltje plaatsen. Ze is nu 5 maanden en past met moeite in de Maxi-Cosi. Zeker als er nog een voetenzak in zit. Maar ook zonder zit ze krap. Iemand advies?
 
Een maxi cosi is pas te klein als het hoofdje boven de rand van het stoeltje uitkomt.
Ons zoontje heeft tot zijn 11e maand in de maxi cosi gezeten. Hij was qua gewicht niet de lichtste. Met de verkleiner eruit en de voetenzak eruit ging het allemaal prima.
De stoeltjes van categorie 1 worden pas geadviseerd vanaf ongeveer 9 maanden (kind moet iets kunnen zitten) en een minimaal gewicht van 9 kg.
Ik ben "bang" dat je het dus nog even moet volhouden. Een maxi cosi is trouwens het meest veilige autostoeltje omdat je baby "achteruit" rijdt. Bij een botsing is hierdoor de minste kans op nek-letstel.
Succes!
 
Hoi,

Mijn dochter zat erin tot ze 1 jaar was, toen paste het nog steeds, maar was ze het achterom kijken echt zat. Is jouw zoon dan zou groot? Ik zou het zolang mogelijk volhouden, dat is toch het veiligste.

Groetjes
 
hoi
ik heb het zelfde probleem
mijn zoon is 4,5 maand en ook weegt hij al 8 kilo dus moet ik nog effe wachten maar mijn dochter nu 2 zat er in vanaf 6 mnd toen woog ze 9 kilo dus kon ze erin
succes
 
Volgens mij is niet het gewicht doorslaggevend, maar het feit dat ze goed kunnen zitten (dus niet alleen maar hangen met een opzijleunend hoofd) ja of nee en de lengte.

Het goed kunnen zitten is belangrijk vanwege de balans van het relatief zware hoofd  en de kracht in de nek, die voorwaartse klappen moet kunnen opvangen.

De lengte spreekt voor zich: het hoofd moet niet boven de maxi-cosi uitsteken, anders kan deze bij een botsing gewond raken. De benen mogen gerust bungelen buiten de maxi-cosi.

Bij onze eerste zoon hadden we ook een probleem: die was erg lang voor zijn leeftijd en heeft een groot hoofd, dus die moest relatief vroeg de stoel in, terwijl hij nog maar nauwelijks kon zitten. We hebben de stoel (eentje met IsoFix ook van maxi-cosi)  in het begin dan ook altijd in de slaapstand gezet.
 
Terug
Bovenaan