Onze dochter is nu een goede zes maanden, en heeft ook ineens vanaf 5 maanden moeite gehad met slapen. Zelfs zo ver dat ze inderdaad alleen nog op ons wilde slapen en in slaap gewiegd moest worden. Ik weet niet of je zoontje nog gevaccineerd moet worden, maar dat was bij ons de druppel, daarna is het alleen maarerger geworden. Achteraf had ik de vaccinatie liever twee weken uitgesteld (ik wist niet dat dat kon)...
wat bij ons heeft geholpen is de slaapcoach die we hebben ingeschakeld en de tips die zij gaf. Een baby van 5 maand is te jong om te coachen maar je kan wel iets doen. wij zijn heel strak op opstaantijd, bedtijd en eerste dagslaapje gaan zitten en na de fles om 2200 geen fles meer voor het opstaan (op zn vroegst om 600). De eerste nachten mochten we haar nog op ons in slaap laten vallen en alles om maar te voorkomen dat ze niet zou slapen, maar wel op haar kamertje (daar zou ze daarna ook slapen). De eerste paar dagen op een luchtbedje bij haar geslapen, daarna paar dagen naast haar op een stoel, stoel steeds verder weg zetten en steeds wachten met weggaan tot ze ongeveer een half uur sliep, dan zit ze in de diepere slaap. het bij haar slapen was alleen in de nachten.verder helpt een herkenbaar bedritueel, dit zijn we bijna met autistische neiging heel precies elke keer gaan doen: gordijnen dicht, knuffel in de handen, verschonen en slaapzak aan, knuffels welterusten zeggen en haar in bed leggen, slaapliedje, speentje, kus en klaar. En elk slaapje hetzelfde in dezelfde volgorde en steeds verder afbouwen wat je doet om te helpen slapen (minder fysieke geruststelling, verder bij bedje vandaan gaan zitten etc). onze dochter blijkt een buikslaper te zijn,sinds dat ze zelf heen en terug kan rollen ligt ze op haar buik en slaapt ze een stuk relaxter. Soms nog gillen als ze niet meer terug kan rollen als ze haar rug te hol trekt, maar meestal kan ze het zelf goed. Dit schijnt meer voor te komen hoorden wij... we hebben nu geen drama meer bij de dagslaapjes al zijn die nog steeds kort, en bij de avondslaap valt ze binnen een half uur eigenlijk altijd wel in slaap. wij zijn er ook nog niet, maar het gaat echt de goede kant op en dat binnen drie weken coaching. Ze heeft al twee nachten doorgeslapen, terwijl wij dan om 4 uur wakker zijn uit gewoonte...