Baby bijna 5 maanden

<p>Hoi mama’s, Onze zoon wordt volgende week alweer 5 maanden. Hij heeft het eigenlijk altijd super goed gedaan. Maar de afgelopen paar weken, en voornamelijk de laatste week weet ik t gewoon even niet meer. Ik weet het, hij doet het nog steeds goed en me mogen blij zijn blabla. Maar dat betekend niet dat het voor ons, nu in zijn situatie een lastige is. Overdag doet hij super korte slaapjes, waar hij eerst altijd een paar cyclussen aan elkaar kon plakken kan hij dat nu niet. Met geen mogelijkheid is hij nog in slaap te krijgen. Echt krijsen! Met als gevolg dat hij daarna te lang wakker is, vermoeid en dus nog soms bij mij in slaapt valt. In de avond moeten we wel een halfuur tot een uur terug lopen om de speen terug te geven. Zonder speen in slaap vallen is echt geen optie. Is dit de bekende slaapregressie waar we doorheen moeten? Of wat is het. Ik word hier zo mega onzeker van of ik het allemaal wel goed doe</p>

Wat vervelend zeg! Mijn zoon is nu 8 maanden, maar ik herken het niet echt. Elke baby is natuurlijk anders!
Heb je iets van een schema overdag? Ik ben lang aan het rommelen geweest met zijn slaapjes en toen er eenmaal ritme in zat hd ik geen krijsende baby meer. Ik was namelijk vaak te laat met het in bed leggen waardoor hij er over vermoeid in lag.. Alles was ook nieuw, want het is mijn eerste. 

Hier ook een baby van bijna 5 maanden die afgelopen weken opeens kortere slaapjes deed dan eerst. Ik weet niet of het de slaapregressie is, maar een fase is het sowieso =) Ik ga er gewoon maar in mee.. als je zijn wakkertijd aanhoudt en hem telkens ‘gewoon’ (duurt hier ook altijd zeker een half uur (maar is altijd lastig geweest s middags)) naar bed brengt dan is het prima =) dan doet hij gewoon een slaapje extra op de dag. Alles gaat voorbij! Ik ga er vanuit dat het straks weer beter gaat. Het ligt niet aan jou!

Onze dochter is nu een goede zes maanden, en heeft ook ineens vanaf 5 maanden moeite gehad met slapen. Zelfs zo ver dat ze inderdaad alleen nog op ons wilde slapen en in slaap gewiegd moest worden. Ik weet niet of je zoontje nog gevaccineerd moet worden, maar dat was bij ons de druppel, daarna is het alleen maarerger geworden. Achteraf had ik de vaccinatie liever twee weken uitgesteld (ik wist niet dat dat kon)...
wat bij ons heeft geholpen is de slaapcoach die we hebben ingeschakeld en de tips die zij gaf. Een baby van 5 maand is te jong om te coachen maar je kan wel iets doen.  wij zijn heel strak op opstaantijd, bedtijd en eerste dagslaapje gaan zitten en na de fles om 2200 geen fles meer voor het opstaan (op zn vroegst om 600). De eerste nachten mochten we haar nog op ons in slaap laten vallen en alles om maar te voorkomen dat ze niet zou slapen, maar wel op haar kamertje (daar zou ze daarna ook slapen). De eerste paar dagen op een luchtbedje bij haar geslapen, daarna paar dagen naast haar op een stoel, stoel steeds verder weg zetten en steeds wachten met weggaan tot ze ongeveer een half uur sliep, dan zit ze in de diepere slaap. het bij haar slapen was alleen in de nachten.verder helpt een herkenbaar bedritueel, dit zijn we bijna met autistische neiging heel precies elke keer gaan doen: gordijnen dicht, knuffel in de handen, verschonen en slaapzak aan, knuffels welterusten zeggen en haar in bed leggen, slaapliedje, speentje, kus en klaar. En elk slaapje hetzelfde in dezelfde volgorde en steeds verder afbouwen wat je doet om te helpen slapen (minder fysieke geruststelling, verder bij bedje vandaan gaan zitten etc). onze dochter blijkt een buikslaper te zijn,sinds dat ze zelf heen en terug kan rollen ligt ze op haar buik en slaapt ze een stuk relaxter. Soms nog gillen als ze niet meer terug kan rollen als ze haar rug te hol trekt, maar meestal kan ze het zelf goed. Dit schijnt meer voor te komen hoorden wij... we hebben nu geen drama meer bij de dagslaapjes al zijn die nog steeds kort, en bij de avondslaap valt ze binnen een half uur eigenlijk altijd wel in slaap. wij zijn er ook nog niet, maar het gaat echt de goede kant op en dat binnen drie weken coaching. Ze heeft al twee nachten doorgeslapen, terwijl wij dan om 4 uur wakker zijn uit gewoonte...

Ik leg hem altijd binnen wakkertijd in bed inderdaad (bij eerdere slaapsignalen gaat hij eerder) en hebben ook een vaste volgorde. Het typische is dat het in de avond en nacht goed gaat, zo gouw hij in slaap is gekomen. De slaapjes overdag zijn vooral een drama. 
Het is iig fijn te lezen dat ik dus niet de enige ben en het hopelijk een fase is. Wat typisch dat het na de vaccinatie trouwens alleen maar erger is geworden.. hij moet over 2 weken, ik houd m'n hart dus maar vast....
Ik denk dus dat er niks anders opzit dan mee bewegen, hem vaker naar bed toe te brengen en soms bij mij te laten slapen.
Dat het moederschap je zo onzeker kan maken zeg. Ik vraag me steeds af of het aan mij ligt en of ik het allemaal wel goed doe. 

Oh dat laatste is zo herkenbaar. En nog hoor, als ze nu huilend wakker wordt denk ik ook dat ik het niet goed heb gedaan... wat mij daarbij heeft geholpen is om een slaaplogboekje bij te houden, hoe lang en hoe laat ze slaapt, wat er gebeurt, wat ik moest doen om haar bijv. Te kalmeren of troosten. Als je dan na een paar weken terugkijkt zie je een grote lijn die steeds beter gaat (in ons geval gelukkig wel) terwijl anders bleef ik me blind staren op het laatste slaapje dat niet goed ging. 

onze dochter was al oververmoeid en compleet uit ritme toen ze gevaccineerd werd, daardoor was het de druppel denk ik. Eerdere vaccinatie had ze geen last gehad. Dus misschien valt het mee bij jullie.
Tijdens het consult was ze al steeds aan het huilen, en die verpleegkundige bij het cb bleef maar zeggen dat ik een ritme en structuur moest aanbieden. Tsja, hoe dan als je baby niet wil slapen en continu hysterisch is. Wat dat betreft hebben wij meer gehad aan een telefoontje met de slaapcoach voor het traject dan aan dat consult en het telefoontje een week later van het cb om te horen hoe het ging. 
Tip van de slaapcoach was vooral eerst te focussen op het eerste dagslaapje, dat gaat het gemakkelijkst verbeteren, daarna de tweede etc. Daardoor kon ik het beter loslaten overdag. 
Het ligt in ieder geval niet aan jou, en sommige baby's hebben gewoon meer tijd nodig om te leren slapen. Het komt goed, vroeger of later. Je bent er bewust mee bezig en dat is goed lijkt me. Mijn valkuil is dat ik het lastig vind dat ik er geen controle over heb en soms geen invloed lijk te hebben op een betere slaap of niet. Dat vind ik moeilijk, en ik wil het heel graag heel goed doen. Daardoor ben ik niet altijd even mild voor mezelf. Ik weet niet of dat ook voor jou geldt, maar weet dat je niet de enige bent die stoeit met de slaapjes van je baby.

Terug
Bovenaan