Baby bijna 7 maanden slaapt snachts niet door

Hey een vraagje hebben jullie tips of ook ervaring dat jullie dochter /zoon niet doorslaapt. Nu al dikke 2 /3 weke elke nacht van 3 tot 6 uur is onze baby wakker. Hij is dan aan het brabbelen /licht huiltje..Speen probeer ik terug te geven , of een muziekje aan. Echter helpt dit niet. Tussen 22uur en 23uur krijgt hij de laatste papfles om de nacht al wat langer door te trekken.. overdag slaapt hij ongeveer van half 10 tot 11uur en smiddags van half 2 tot half 4 en savonds rond 5uur tot 7 erna weer even wakker on te spele .. en rond 20uur /21uur doen we hem weer naar bed omdat hij weer moe word. Hebben jullie vaste bed tijden? Zo ja hoelaat? Zou ik dit hem ook aan kunnen leren?<br />

6 maanden was bij ons echt te vroeg voor vaste bedtijden. Wij hielden ons aan de wakkertijden. En als onze baby in de nacht dan echt wakker was dat hij niet meer ging slapen met de speen, was het toch omdat hij nog een nachtvoeding wilde en daarna ging hij wel weer slapen.

Papfles is nooit bewezen dat het langer of beter doet slapen. Mss zijn de darmen dan juist meer in werking in de nacht dat dat hem wakker houdt? Ik gok maar iets hoor

Als de papfles werkt moet je het vooral doen. Maar het kan zijn dat hij toe is aan lekker laten slapen eind van de avond. Dan haal je hem niet uit zijn diepe slaap en slaapt hij de rest van de nacht misschien ook beter. 
Ik vind van 5-7 slapen en dan 8 weer naar bed ook best veel slaap laat op de middag. Ik zou dat slaapje max 30-45 min maken en hem wat slaapschuld voor de nacht op laten bouwen. Ergens tussen 7-9 maanden gaan de meeste kindjes ook al over op 2 slaapjes, dus 3 x lang slapen en maar een uurtje wakkertijd is nu best veel al. 
Rond 7 maanden sliep onze dochter ook nog 3 x. Ergens rond 8 uur drie kwartier, 12 uur anderhalf uur, en rond half 5 nog een half uurtje vaak in de wagen met honden uitlaten. 19.30 naar bed, en soms sliep ze snel en soms gedoe. De nacht was rond 5/6 uur afgelopen, vroege vogel. 
Ze is nu 20 maanden en de helft van de nachten slaapt ze door. We hebben ook wel horrorweken ertussen dat ze lang wakker is snachts. Zijn meestal fases of duidelijke oorzaken, zoals virusjes, prikkels, teveel dagslaap. Tot 1,5 had ze nog regelmatig een kleine nachtvoeding. En ze staat nog steeds 5.30-6.00 op. 

Hey!Net als wat hierboven benoemd wordt denk ik ook dat van 17.00-19.00 erg lang is als je kindje rond 20.00u vaak al weer naar bed gaat.
Zeker nu het vroeg donker wordt zou het kunnen dat hij dit stukje al een beetje als ‘nacht’ ziet.

Misschien helpt het door hem één slaapcyclus van 45 min. te laten slapen, dat je hem na ongeveer dan wakker maakt (eerder wakker maken kan vaak juist averechts werken op het inslapen en een wat rommelige nacht bezorgen) Waardoor hij tot 17.45-18.00u slaapt en dan rond half 8 naar boven om klaar te maken voor zn bed voor de nacht?
Misschien helpt het ook om hem niet meer wakker te maken om 23.00u voor een laatste fles en er eventueel aan toe te geven dat hij dan snachts nog kan komen voor een fles (wellicht dat hij dan wel weer lekker doorslaapt daarna), dat lijkt mij minder vermoeiend dan een kindje van 3 tot 6 wakker hebben.. pfoe..
Bij sommige kindjes werkt het juist averechts door ze wakker te maken voor een late fles omdat je ze dan, net als wat Lewis zegt, uit een diepe slaap kan halen waardoor de rest van de nacht wat rommeliger kan verlopen.. ☺️

Wij hebben onze dochter van nu bijna 5 maanden nooit wakker gemaakt voor een late fles, we merken dat ze er steeds meer uren tussen laat (ze slaapt nu vaak van +- 19.30 tot 04.30/05.00u en na een flesje nog zo’n 2,5 uur door). We werken met de wakkertijden en eigenlijk komt haar bedtijd nu standaard uit tussen 19-20.00u.

Veel succes!! ?

Wat hierboven ook gezegd wordt, een slaapje van 17-19 is heel lang! Veel kindjes doen met 6-7 maanden nog een kort 3e slaapje van 16.30-17.00/17.15 ongeveer en dan rond 19.30 de nacht in. Maar nog 2 volle uren slapen na 17.00 is echt heel lang.
Met 7.5 a 8 maanden gaan veel kindjes over op 2 dutjes (9.30-11.00 en 13.30-15.00) en dan 19.00 de nacht in.

Ik zou hem zeker niet zo lang laten slapen rond 17.00. Hij wordt dan om 19.00 wakker, terwijl 19.00 juist 'bedtijd' is.

En mijn kids werden ook vaak wakker hoor s nachts en bleven soms ook erg lang gewoon wakker... vaak gaf ik toch maar 90cc voeding (gewoon in het donker terwijl ze in bed bleven) dan sloop ik daarna weg en sliepen ze vaak wel weer. Een late avondfles deden wij nooit, ik liet ze zelf bepalen of en wanneer ze een fles nodig hadden.
Een papfles kan ook averechts werken, jij denkt waarschijnlijk dat je kindje daar uren op doorslaapt maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Het buikje kan er ook onrustig van worden en zelfs een dikke papfles voorkomt soms niet dat ze s nachts honger hebben!

Dus je doet hem om 20/21 naar bed en maakt hem 22/23 weer wakker voor een fles? Daar zou ik echt mee stoppen, zo slaapt hij dus nooit meer dan 2 a 3 uur achtereen, zeker niet als hij s nachts ook al zo lang wakker is.
Het lijkt ook alsof hij nu van 17-19 al het eerste deel van zijn 'nacht-slaap' pakt, dus dat slaapje zou echt korter moeten :)

Bedankt voor de reacties en tips. Het is zo zoekende wat hij nodig heeft (en ik voor de nacht eens wat langer door te slapen hihi)

Ik ga eens proberen om hem later in de middag dan wat eerder uit bed te halen en over de nachtfles ga ik ook eens nadenken om die inderdaad misschien weg te laten, en misschien een beetje melk geven als hij zich snachts meld. Al ben ik dan 'bang' dat hij misschien aan een nachtfles gaat wennen. We gaan het zien :)

Terug
Bovenaan