Baby, borstvoeding & krampjes

<p>Hi mama's, </p><p>ik ben 1,5e week geleden voor het eerst mama geworden van onze knappe dochter <3 ik ben super trots en super bezorgd tegelijk haha! </p><p>De kraamweek was een droom, ze is maar 1 dag een klein beetje afgevallen maar had dat meteen de dag erna weer ingehaald. Ik heb blijkbaar veel, calorierijke melk... wat onwijs fijn is natuurlijk! Ze dronk hiervoor 1 borst plus een toetje bij de ander. Omdat ze zo goed groeide en er genoeg melk was kwam ze om de 3 a 4 vier uur. Dit was voor haar prima volgens de kraamzorg. </p><p>Toen kwam afgelopen maandag de regeldag, non-stop aan de tiet wilde ze. Helemaal prima natuurlijk! Dinsdag liet ze alweer 3 uur ertussen en toen kwam woensdag... Huilen en huilen en huilen. Na een dag in de rats te hebben gezeten met veel aanleggen, bleek ze last van krampjes te hebben. Oeps, die hadden we hier nog niet gehad dus voelde me schuldig dat ik ze zo laat pas herkende en haar dus steeds heb aangelegd. In de avond kwam ik erachter dat ze nu ook wel een speen pakt, deed ze voorheen niet. </p><p>En nu komt mijn vraag, vandaag komt ze eigenlijk om de 2 uur. Ik heb tijd om haar 1 borst te voeden (die gaat erg snel, binnen 15 min is ze klaar en laat ze los). Even rusten, boeren, luier... en dan valt ze of in slaap of de krampjes zijn al begonnen. Ik leg dus niet nog een keer de andere borst aan (kraamzorg gaf ook al aan dat dit zou moeten kunnen) maar dit in combinatie met dat ze weer om de 2 uur komt maakt me onzeker.</p><p>Heeft ze dan toch het toetje aan de andere borst nodig? Of maak ik haar krampjes er erger mee? </p><p>Vooropgesteld: voor mij maakt het niet uit dat ze om de 2 uur komt, ze is nog hartstikke jong natuurlijk. Het is meer een vraag geworden omdat ze hiervoor dus wel al op de 3 a 4 uur zat, waardoor ik nu twijfel of ik haar niet te weinig voed als ze maar uit 1 borst drinkt. <br /><br />Iemand advies? </p>

Hey! Gefeliciteerd met je dochtertje en wat fijn dat de kraamweek zo goed verlopen is!
Om te beginnen: krampjes horen erbij en het feit dat je dat niet direct herkende en haar vaak hebt aangelegd hoef je je als mama ECHT NIET schuldig over te voelen!!! Onzekerheid hoort er ook bij, je bent tenslotte net voor het eerst moeder en zit zelf ook nog onder de hormonen, maar is echt nergens voor nodig want je doet het super! 
Voor de krampjes was hier een ding dat mijn zoontje te snel dronk. Ik zie dat jouw dochtertje binnen een kwartier de borst leeg heeft, dus misschien heeft zij hier ook last van? Laat ze ook veel boertjes/scheetjes? Mijn zoontje dronk ook binnen 10-15 min de borst leeg en kreeg daarbij blijkbaar enorm veel lucht binnen. Ook had ik een heel sterk toeschietreflex, waardoor de melk ahw bij hem naar binnen spoot (klinkt smerig, maar dit heb ik mij laten vertellen door de lactatiekundige). Hij boerde heel veel, liet veel scheetjes en had dus die verrekte krampjes. Bij ons hielp het (ietsje, want zoals ik al zei horen krampjes er helaas ook bij) om hem steeds na een paar slokken los te koppelen en even tijd te geven en vervolgens weer opnieuw te laten drinken. Ik rekte zo de voeding tot rond een halfuur (klinkt lang, vond ik ook erg lang, maar met de pauzes tussendoor zit je er zo op). Overigens begon hij na een tijdje uit zichzelf rustiger te drinken, dus hoefde ik hem niet meer steeds los te koppelen.
Ik herken het om de 2 uur komen verder niet, maar zou me kunnen voorstellen dat als ze bijvoorbeeld veel lucht binnen krijgt tijdens het drinken, ze ook sneller vol zit? 

Hoi Bo-belle, wat fijn dat de borstvoeding zo goed op gang is gekomen! En top dat je je zo flexibel opstelt dat de kleine mag drinken wanneer ze daar behoefte aan heeft. Wat hier boven al werd geschreven, krampjes kunnen veroorzaakt worden als ze te snel drinkt. Even pauze inlassen is dus niet verkeerd inderdaad.
Om de twee uur drinken kan betekenen dat ze in een groeispurt zit. Mijn dochter deed dat ook met vlagen. Soms een weekje, soms maar een paar dagen. Je productie verhogen hoeft niet alleen te gebeuren met regeldagen. Ga vooral zo door want je doet het goed!

Dankjewel meiden! 
Ik ga inderdaad proberen om haar dan wat vaker los te koppelen zodat ze wat rustiger haar maaltijd binnen krijgt, goeie! Vanmiddag heb ik toch 2 borsten aangeboden en heeft ze gelukkig weer even een langere rit gemaakt (vooral fijn voor haar ook, die korte slaapjes zijn natuurlijk ook niet fijn).
Ik vind die zoektocht best pittig soms hoor... waar doe je nou goed aan? Ook onmogelijk om je daar vooraf een voorstelling van te maken haha. 

Om de 2 uur drinken is heel normaal! 3-4 uur ertussen is echt uitzondering. Misschien helpt dit artikel je: https://kiind.nl/let-your-monkey-do-it/

En rond de 10 dagen kan er een regeldag tussen zitten, waardoor alles anders is gegaan dan anders. No worries, goed gedaan en goed naar de behoefte van je baby gekeken. 

Terug
Bovenaan