Baby broertje

<p>Mijn zoontje is nu 4 maanden oud en mijn dochtertje 2, 5. Als ik ze eventjes alleen laat gebeurt er telkens wel iets mijn dochtertje klimt in de box om bij hem te zijn. Ze weet dat dit niet mag. Ze rolt hem dan op zijn buik of gaat op z'n rug zitten. Vandaag stopte ze een sticker in zijn mond toen ik ff naar de wc was, met gevolg dat die achter in z'n keel zat. Ik kan ze niet alleen laten. Ik wordt regelmatig boos of leg der uit dat hij kan stikken of dood kan gaan. Maar het helpt niet veel. Wat kan ik verder nog doen? Ik kan moeilijk mijn zoontje continue bij mij houden. </p>
 
Advies: dus echt niet alleen laten als het gevaarlijk is.

Denk dat een peuter van 2.5 het gevaar niet snapt, en al helemaal niet dat hij 'dood' kan gaan.
 
Hoi ik doe mijn zoon altijd in de box wanneer de baby voeding krijgt, of wanneer mijn baby in de babynest licht op de bank dan is mijn zoon in de box. Wanneer de baby slaapt dan speelt hij wel gewoon op de grond. Mischien is dit ook een tip voor jouw mischien helpt het wel of de peuter in de box te doen en de baby in een babynest. Wanneer ze samen zijn. Er bestaat ook een grondbox waar ze in kunnen spelen mischien is dat ook leuk voor je kind. Verder heb ik geen tips alleen goed opletten, is altijd gevaarlijk als ze samen zijn hier ook. ??‍♀️?
 
Ik zou je kindjes ook echt niet alleen laten samen daarvoor zijn ze te klein blijkt wel. Dus als jij naar de wc moet dan je peuter maar even mee de gang op. Of als je baby nog in de wagen ligt bijv hij even mee in de gang en dan mer de deur open naar de wc. 
 
Wij hebben dit met onze kitten, lijkt een soort dominantie iets te zijn, want bij onze overleden volwassen kat heeft hij dit nooit gedaan.
Inderdaad echt niet zonder toezicht laten, peuters zijn naast dat ze nog geen gewetensfunctie hebben ontwikkeld (pas rond 7 jaar is dat voltooid volgens mij) ook gewoon enorm lomp. Ons zoontje wil dan kusjes geven maar gaat dan steeds meer op de kat liggen.
Vaak zie ik ook dat hij het op zijn manier lief bedoeld, alleen dat het er dus zo rot uitkomt ?
Misschien is het een idee om je baby in een draagdoek/draagzak bij je te gaan dragen?
Onze peuter is een engel als hij alleen is, maar zodra die kat in de buurt is, is het een gekkenhuis ?
 
Heb je geprobeerd haar te leren wat ze wel mag doen met haar baby broertje? (Stickertjes mogen alleen op papier geplakt, je mag je broertje alleen aaien als mama in de kamer is, etc) Vaak blijft iets wat niet mag hangen en blijft gedrag bestaan, terwijl wanneer je benoemt wat wel mag er nieuw gedrag uit kan voortkomen. Een 2,5 jarige zal erg aan de situatie moeten wennen en kan zelf nog niet bedenken wat wel mag wanneer ze iets te horen krijgen wat niet mag.

Het lijkt ook op negatieve aandacht vragen, maar dat is natuurlijk invulling. Heb je bijvoorbeeld een vast moment per dag wanneer je onverdeelde aandacht hebt voor je dochter? Het is voor oudere broers/zussen natuurlijk ook erg wennen dat er ineens een kleintje in huis is.

Ook zou je voordat je de kamer verlaat duidelijk kunnen vertellen wat je gaat doen en vooral wat je van je dochter verwacht in de tijd dat je weg bent. Geef haar bijvoorbeeld een opdrachtje of verwijs haar naar haar speelgoed.

Succes!
 
Ik zou zeggen mama moet naar wc ga jij even opletten ga je broertje even boekje voor lezen op de grond en broertje in box ga maar zitten op lekker kussen en lees maar voor zo iers postief draaien
 
Terug
Bovenaan