Mijn 2e dochter lag ook in stuit. Met 36 weken een draaipoging gedaan, maar niet gelukt. De draaipoging was best even pijnlijk, maar goed te doen. Ik zag er ook niet tegenop, het was gewoon iets wat we maar moesten proberen vond ik
Het duurt ook echt maar een paar minuten en je mag het stoppen als je het te pijnlijk vindt. De gynaecoloog weet echt wel wat hij doet.
Uiteindelijk is onze dochter geboren met geplande keizersnede met 38.5 weken. Een stuitbevalling is ook een optie, maar onze dochter werd groot geschat (woog 4130 bij 38.5) en een stuitbevalling moet soepel verlopen en een stuitbevalling moet uit zichzelf op gang komen en leiden ze niet in. Dus als onze dochter met 41 weken pas had besloten om te komen, woog ze waarschijnlijk 4300 gram of meer, en dat is onmogelijk voor een stuitbevalling.
Mijn gynaecoloog had weinig vertrouwen in een stuitbevalling omdat hij er maar zo'n 4 per jaar deed en weinig ervaring had. En heel veel stuitbevalling eindigen in een keizersnede dus dan ben je aan 2 kanten bevallen..
Toen was voor mij de keuze snel gemaakt,het werd een keizersnede. Ik had daar ook direct rust in. Sommige dingen heb je gewoon niet in de hand, dus dan maar accepteren.
Ik vond de keizersnede een prachtige en mooie en relaxte ervaring. Fantastisch! En geen weeën, super fijn haha. Maar alle pijn en ellende in de weken erna vond ik erg tegenvallen, wat dat betreft zou ik 100x liever weer op natuurlijke manier bevallen. Het herstel van de keizersnede heb ik echt als zwaar ervaren, ook omdat ik nog een dreumes in huis had van 21 maanden oud.
Maar nogmaals, je hebt het niet in de hand. Hopelijk draait je baby nog uit zichzelf of mag een draaipoging lukken. En anders is een keizersnede een prachtige manier om te bevallen, ik vind het heel bijzonder dat dit gewoon kan in Nederland tegenwoordig. De zorg is zo goed! Uiteindelijk komt je baby ter wereld, hoe dan ook. Het is alleen nog even spannend op welke manier