Baby drinkt mega veel

Hi mama’s

Ik heb een super lief meisje van 10 weken oud (1 oktober 2023). Ze was al lekker groot bij de geboorte, namelijk 53 cm en 4040 gram. Ze groeit ook mega goed. Toen ze 8 weken was, woog ze 5415 en was ze al 60,5 cm.

Ze krijgt vanaf de geboorte volledig borstvoeding. Ik kolf dit ook regelmatig af en dan zie ik pas hoe veel ze eigenlijk drinkt. Mevrouw is namelijk zelfs na meer dan 200 ml niet verzadigd. Soms mekkert ze na net iets minder dan 200 ml niet meer om extra melk, maar dan komt ze na een kwartier of half uur wel weer en ze kan dan ook niet slapen omdat ze nog niet vol genoeg zit.
Ze geeft ook bijna altijd wel wat voeding terug tussen en na het voeden.

Ik ben heel benieuwd of jullie tips hebben om haar honger meer te stillen. Overstappen naar flesvoeding? Johannes broodpitmeel? Of gewoon lekker doorgaan omdat borstvoeding licht verteerbaar is? Of iets anders?
 
Is ze verder gewoon happy? Dan zie ik echt geen reden om over te stappen naar kv!
Bv is lichter verteerbaar. Daarnaast kun je kolven niet vergelijken met live voeden. En drinken uit een fles ook niet met de borst ;) fles drinkt veel makkelijker, borst kost veel meer moeite! Dus drinken ze geregeld meer uit een fles, klokt namelijk lekker makkelijk naar binnen!
(Voeding teruggeven is op deze leeftijd nog volkomen normaal trouwens)
 
Borstvoeding werkt verzachtend bij reflux. Maar een te volle buik wekt ook de reflux op. Die combinatie heet verborgen reflux.

Oplossing is om per uur maar 1 borst aan te bieden. Zodat er minder melk in de baby komt. Daarna pas van kant wisselen. Dus niet iedere voeding beide borsten.
 
Een beetje voeding teruggeven heeft vooral te maken met de maagkleppen die met deze leeftijd nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Met kolven krijg je altijd een hele andere hoeveelheid te zien dan wat je baby eruit haalt. Dat is een verraderlijke situatie, dus mijn tip is om vooral naar je baby te kijken! Je babytje geeft het echt aan als ze honger heeft en regelt zelf de melkproductie in je borst. Wil ze meer drinken? Dan wil ze vaker aangelegd worden. Tot de productie opgevoerd is en dan zul je zien dat ze meer uit je borst haalt en er wat langer op kan teren. En dan kan het een week later weer anders zijn, want die ukkies groeien hard! Ik heb veel gehad aan een lactatiekundige, ook voor dit soort vragen. Altijd inschakelen, zeker als het borstvoeden je goed af gaat kunnen zij heel goed en gericht advies geven. Succes met je kleine meisje.
 
Een beetje voeding teruggeven heeft vooral te maken met de maagkleppen die met deze leeftijd nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Met kolven krijg je altijd een hele andere hoeveelheid te zien dan wat je baby eruit haalt. Dat is een verraderlijke situatie, dus mijn tip is om vooral naar je baby te kijken! Je babytje geeft het echt aan als ze honger heeft en regelt zelf de melkproductie in je borst. Wil ze meer drinken? Dan wil ze vaker aangelegd worden. Tot de productie opgevoerd is en dan zul je zien dat ze meer uit je borst haalt en er wat langer op kan teren. En dan kan het een week later weer anders zijn, want die ukkies groeien hard! Ik heb veel gehad aan een lactatiekundige, ook voor dit soort vragen. Altijd inschakelen, zeker als het borstvoeden je goed af gaat kunnen zij heel goed en gericht advies geven. Succes met je kleine meisje.
Bij kolven komt er meestal minder uit, dan de baby eruit haalt. Want de baby is is het perfecte kolf machientje voor je borsten.
Als je exact wil weten hoeveel de baby binnen krijgt: Voor en na de voeding even op de baby weegschaal.
 
Laatst bewerkt:
Als het nu opeens even is, met 10 weken heb je ook regeldagen. Dan gewoon je baby volgen. Als het al langer is, is verborgen reflux waarschijnlijker.
 
1. Kolven en live voeden zijn niet vergelijkbaar
2. Biedt vooral zo lang mogelijk één borst aan zodat je kindje ook aan de vettere achterelkaar toekomt. Die melk verzadigd beter.
3. Voeding teruggeven is volkomen normaal. De maagklep sluit pas goed rond 1 jaar. Dat heet reflux. Zolang je kindje goed groeit, goed haar luiers vult en over het algemeen een tevreden baby is, krijgt ze voldoende binnen.
4. Johannesbroodpitmeel is bedoeld om klachten door reflux te verminderen. Het stilt de honger absoluut niet. Het wordt pas geadviseerd te geven als je baby echt last van de reflux heeft.
5. Is er een speciale reden dat je ook kolft? Ik zou als het even kan zoveel mogelijk live voeden.

Kortgezegd: ga lekker door met borstvoeding. Zo te lezen gaat het uitstekend!
 
Terug
Bovenaan