Baby en hapjes… help.

Toen mijn baby 5 maanden was ben ik begonnen met puree voeding. Hier kreeg ze enorm buikpijn van. Ik ben toen gestopt omdat de rest van de wereld pas met 6 maanden begint met hapjes. Toen weer met goeie moet begonnen maar zelfs van smaken als peer en bloemkool kreeg ze poep als klei! Ze ging huilend poepen. Nu is er veel ziek zijn door heen gekomen en is ze 7 maanden maar eet dus nog steeds niks. Ik krijg enorm stress bij dit idee. Krijg gewoon trillingen door mijn lichaam. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Ze kijkt zeker het eten uit mijn mond maar lijkt daarna zelf niet meer zo geïnteresseerd. Ook bied ik stukje eten aan (allemaal op haar leeftijd bereid). Is het normaal dat ze aan het begin nog weinig eten? Moeten ze echt leren eten? De stress die ik erbij krijg is ook erg overdreven maar toch zit het er. Kan iemand mij helpen met tips etc? Mijn dank is groot ?
 
Ieder kindje is er op zijn eigen moment aan toe. Maar het is wel zo dat wennen tijd kost. Eerst zullen ze weinig met het eten doen, en ook veranderingen in ontlasting, opnieuw wat krampjes horen erbij. Als je dan steeds weer stopt, dan went het lichaam nooit. 
Wat je wel kunt doen is het heel rustig opbouwen in hoeveelheid. Dus de eerste week alleen een theelepel geven, zijn de darmpjes mee, twee theelepels enzo. Dat hebben we hier met granen moeten doen. Maar binnen een maand wende het en at ze probleemloos een halve boterham in stukjes (6+ mnd was dat wel hoor). Terwijl het eerste hapje pap huilen en diarree was. 
Als je stukjes van je eigen eten geeft is het ook helemaal oke als ze er alleen mee spelen of misschien enkel even op sabbelen en niks doorslikken. Dat is ook belangrijke blootstelling. 
Blijft het poepprobleem bestaan, dan kun je altijd eens met de huisarts overleggen. Misschien krijg je wat ter ondersteuning van de stoelgang. 
 
hey wat vervelend dat het zoveel stress oplevert! het zou eigenlijk juist een hele leuke ontdekkingstocht moeten zijn, ik hoop dat het dat uiteindelijk voor jullie ook gaat worden! Mijn dochter kreeg in het begin ook wel wat last van haar stoelgang, op zich ook wel logisch dat zo'n lijfje er aan moet wennen. Wat bijvoorbeeld hielp is door haar fruithapjes een beetje pruim erdoor te verwerken (dat werkt laxerend), verder heeft het gewoon tijd nodig. Even contact met je huisarts zoals hierboven staat kan ook nooit kwaad, of bespreken op het consultatiebureau?  Het is zeker normaal dat ze nog heel weinig eten in het begin, dat is ook juist goed, want dan kun je het langzaam opbouwen. In het begin vervangt het ook zeker nog niet de fles of borstvoeding, het is extra om te oefenen! daarom heten het ook oefenhapjes :) Een andere tip: probeer niet te veel te stressen, bied het aan en laat je kindje gewoon proeven. Kindjes voelen jouw stress en dat zal alleen maar averechts werken.  Ik heb een tijdje terug een groepsapp geopend over Kids & Food, als je het leuk vindt kun je jezelf toevoegen: https://chat.whatsapp.com/HgwVCvYFFpkAO9kiFnA4z1 
 
Terug
Bovenaan