Baby en opleiding

<p>Hallo mommy's,</p><p>Ik moet over 4 weken weer beginnen met werken. Ik doe een mbo opleiding en ga daarnaast 1x pw naar school (van half 9 tot 5). Ik moet daarnaast een X aantal uur werken. </p><p>Nu zag ik mijn rooster en ben ik gewoon wekelijks 5 dagen ingepland (8.5u per dag). Dat houd in dat ik 6 dagen per week weg ben. Mijn man werkt ook. Hij verdient echter niet zo veel dat ik kan stoppen met werken. Ja ik zou 3 halve dagen kunnen werken, dan zouden we rond kunnen komen.</p><p>Echter is het alleen zo dat ik van mijn werkgever niet minder mag werken. Zij betalen mijn opleiding dus wanneer ik stop moet ik mijn volledige opleiding terug betalen.</p><p>Ik zit echt met mijn handen in het haar met wat ik moet doen. Mijn zoontje moet 4 dagen volledig naar het kdv omdat wij hem niet om 11u pas mogen brengen (man begint later in de ochtend) en je mag je kind maar op 4 tijden ophalen ivm onrust voor andere kinderen. Mijn moeder past daarnaast 1 a 2 dagen op. Als ik er nu over na denk krijg ik al een brok in mijn keel dat mijn zoontje de komende 2 jaar, want zo lang duurt mijn opleiding, het grootste deel bij het kdv zit. Zijn er meer moeders die zo veel werken en hoe doen jullie dat met huishouden, werk en school? Of alleen met huishouden en werk?</p><p>Mijn man gaat me sowieso helpen, maar ik ben zo bang dat we dadelijk gewoon totaal langs elkaar heen leven en dat ik te weinig tijd heb voor mijn zoontje. Hij is nog zo klein ?. </p>

Ik ben nu 17 weken zwanger. Wij blijvem ook allebei 5 dagen per week werken. Ik heb kantoortijden maar reis wel het hele lamd door. En mijn vriend reist ook het land door maar kan soms 10 uur werken op een dag en soms 5.
Wij kiezen er bewust voor de kdv 5 dagen. 1 een deel geld. Maar ook mentaal. We zouden beide niet gelukkig worden als onze werled beperkt blijft tot de baby. Gelukkig hebben we wel eem kdv hier die flexible tijden hanteert. Er is zelfs de mogelijlheid om per kwartier te betalen. 
Ja we zien elkaar misschien niet elke avond. We willen hier voor kwaliteit gaan ipv kwantiteit. Dus als we wel bij elkaar zijn dan ook echt bij elkaar. Praten tot gezamelijk dingen doen. Ik denk ook niet dat het slecht is voor een baby als het 5 dagen bij een oppas is. Zolang jr maar wel echt aandacht besteed als je er wel bent. 
Ik begrijp dat het mu zwaar voelt voor je. Je kindje zolamg niet zien. Maar ik denk dat het helemaal goed komt. En wat is 2 jaar opde rest van het leven. Mama heeft een opleiding afgerond en je blij bent. 

Je wist toen je zwanger werd dat je niet minder kan gaan werken neem ik aan? Hoe had je dat toen bedacht dan? Ik zou kijken of jij of je man oudersschapsverlof kan aanvragen. Bijvoorbeeld 1 dag of 1/2 dag in de week. Misschien kun je afspraken maken met je werkgever over het inleveren van vakantiedagen/minder maar langere tijd werken oid. Van 4 dagen opvang wordt je kindje niet slechter in iedergeval. Dus even doorbikkelen tot je je diploma hebt!

Misschien niet wat je wil horen maar ik zou het niet doen. Ik werk sommigen weken 32 uur en dat vind ik al te veel, ik mis mijn baby dan enorm. Kun je de opleiding niet uitstellen? Ik zou zeker met je werkgever in overleg gaan, vaak is het bij een deeltijdopleiding verplicht om 20 uur ernaast te werken. Hoe komen ze bij de 5 dagen? Betekent dit werkweken van 48 uur? Mag dat arbo-technisch gezien wel? Je kan ook met vakbond bellen om uit te zoeken wat je rechten zijn, dat is gratis en vrijblijvend. 

Misschien kun je eens kijken naar een gastouder. 
Kleinschaliger, goedkoper, flexibeler. 
Ook gastouders hebben opleiding moeten volgen, hebben kinderehbo en worden gekeurd. 
En je kunt ook bij een gastouder kinderopvangtoeslag krijgen 

Terug
Bovenaan